کیامرث حاجی زاده :
مدیر کل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به این نکته که در بسیاری از بحران ها تنها طبیعت مقصر نیست، گفت: ۴۰ درصد بحران ها، نتیجه بی تدبیری دستگاهها در استان است.
کد خبر: ۶۶۶۳۱۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۰ 11 October 2018

جلسه عملکرد دستگاه های اجرایی در استاندارد سازی مصالح، روش های مقاوم سازی ساختمانی و مستحکم سازی بناها در مناطق زلزله خیز استان خوزستان در اداره کل مدیریت بحران برگزار شد.

به گزارش"تابناک"؛ کیامرث حاجی زاده در این نشست اظهار داشت: فاصله ما با گوریه شوشتر که بالای ۱۲۰ زمین لرزه داشته است، دقیقا مانند فاصله از گله ( کانون زمین لرزه) تا سرپل ذهاب در کرمانشاه می باشد. ما گسل جوان و فعالی را داریم که سوابق تاریخی در فعال شدن و بروز خسارات جانی و مالی داشته است.

وی تاکید کرد: اگر توانستیم در ذهن کارشناس خود این مطلب را نهادینه کنیم که با یک امضاء، اگر اتفاقی بیفتد شرعا و بطور قانونی باید پاسخگو باشیم، مسائل ما حل خواهد شد.

وی تصریح کرد: چگونه است که در زلزله کرمانشاه دو ساختمان کنار هم یکی تخریب و دیگری سالم می ماند؟ تنها علت آن به کیفیت مصالح و کیفیت نظارت باز می گردد. یکی از این دستگاه های نظارتی، نظام مهندسی است که اگر منفعل عمل کند، نتیجه آن اتفاقاتی است که در برخی مناطق بر اثر زلزله های ضعیف رخ می دهد.

مدیر کل بحران خوزستان با اشاره به این نکته که وجدان بالای کاری و نظارت بر کیفیت تنها راه چاره است، عنوان کرد: استان خوزستان زمانی در زمینه معماری و پیشینه های ساختمان سازی برند بوده است و اکنون با اینکه کیفیت و تکنولوژی رشد صعودی داشته، بجای اینکه سازه ها مقاوم تر شوند، ضعیف تر شده اند.

حاجی زاده ادامه داد: عدم نظارت بر صنف مصالح فروشان، یکی از این علل است. انتظار داریم در بخش های شهرداری ها، حوزه امور شهری و شورا ها و دفاتر فنی نظارت کنند و همه دستگاهها پای کار بیایند.

وی تاکید کرد: مصوب شود کمیته ای ۴ نفره تشکیل شده که دستگاه های متولی را بازدید کنند و گزارش عملکرد از آنها بخواهد. جلسات ستاد بحران الزام آور است؛ نباید در هر جلسه کمتر از ۷۰ درصد مصوبات اجرا شود.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به این نکته که در بسیاری از بحران ها تنها طبیعت مقصر نیست، گفت: ۴۰ درصد بحران ها، نتیجه بی تدبیری دستگاهها در استان است.

وی بیان کرد: هر کسی بدون اطلاعات وارد کار ساخت و ساز می شود؛ این آفتی است که به جان جامعه ما افتاده است؛ چرا صنفی برای سازندگان ساختمانی وجود ندارد؟ چرا شرکت های سازنده ساختمان رتبه بندی نمی شوند؟ این نقطه ضعف ماست.

مدیر کل ستاد بحران اظهار کرد: جلسات دو کمیته مصالح و نظارت که قرار است در شورای فنی باشند، در همین مکان یا در اداره راه و شهر سازی ماهی یکبار ذیل کارگروه ساختمان، مسکن و زلزله تشکیل شود. همچنین با انعقاد تفاهم نامه ای از طریق صدا و سیما، مطبوعات و فضای مجازی بحث آموزش پیگیری گردد.

وی افزود: دو نشست با محوریت دفتر فنی و امور شهری با شهرداری ها، سازمان های نظام مهندسی و ستاد بحران و دیگری با محوریت روستایی و بنیاد مسکن با دهیارها و بخشداری ها برگزار شده و شرح وظایف به آنها ارائه دهیم.

حاجی زاده در پایان ضمن تاکید آموزش انبوه سازان تبیین کرد: باید شرکت های سازنده ساختمان را رتبه بندی کنیم . مردم مطلع نیستند، وظیفه ماست با انتشار اطلاعات صحیح آن ها را راهنمایی کنیم تا تفاوت کسی که با علم، آگاهی، وجدان کاری و اجرای قوانین جان و مال مردم را حفظ می کند با کسی که بدون اطلاعات و صرفا برای منافع شخصی کار میکند، مشخص شود. هیچگاه نباید نظارت و بازرسی را رها کرد.

در ادامه دهدشتی مدیرکل استاندارد استان خوزستان در خصوص تولید و عرضه مصالح ساختمانی مرتبط با سازمان ملی استاندارد، اظهار کرد: از سال ۱۳۸۵ دبیر خانه کمیته مصالح ساختمانی در اداره کل استاندارد خوزستان قرار داشته و مصوبات آن پیگیری می شود.

وی افزود: دبیرخانه این کمیته از سال ۹۲ به سازمان برنامه ریزی منتقل و همچنان فرآیند استانداردسازی مصالح ساختمانی پیگیری شد. با ورود سازمان مدیریت بحران به این جریان امیدواریم که با تاکید و پافشاری بیشتری، استفاده از مصالح مرغوب به مقاوم سازی ساختمانها و بهبود کیفیت ساخت و ساز منجر شود.

در ادامه مندل زاده، رئیس اجرای استاندارد خوزستان، اقدامات صورت گرفته را در گزارش زیر تشریح کرد:

تولید و عرضه کالای استاندارد، مراقبت بر اجرای استاندارد و اجباری اقلام مصالح ساختمانی در حیطه وظایف ماست.

براساس این گزارش، ۹۰ درصد خاک ایران بر روی نوار زلزله واقع شده که سالیانه بیشترین تعداد مطلق جمعیت در معرض خطر زمین لرزه، در جایگاه ۱۳ جهان قرار داریم. ایران، به لحاظ تلفات ناشی از زلزله، ۶ درصد از تلفات کل زلزله های دنیا را دارا می باشد. همچنین براساس بررسی نقشه پهنه بندی زمین لرزه، بیش از ۷۰ درصد از جمعیت و ۶۷ درصد از تولید ناخالص کشور در معرض خطر هستند.

مسئله قابل تأمل این است که اثرات مخرب و زیان بار زلزله بیشتر در نواحی روستایی خود نمایی می کند که نه تنها در زلزله های شدید که حتی در زلزله های ضعیف هم نمایان است. این در حالی است که طبق سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، ۱۱۵۰ نفر جمعیت روستایی در استان داریم. توزیع ۲۵ درصدی جمعیت روستایی تقریبا معادل با میانگین کشوری است که در استان خوزستان با شهرهایی مواجه هستیم که درصد جمعیت روستایی آنها بیش از ۳۰ درصد و در اندیکا به ۹۲ درصد میرسد.

بر اساس استاندارد ملی ۲۸۰۰ طراحی ساختمان در برابر خطر وقوع زلزله در شهر های ایران را به ۴ دسته کم، متوسط، زیاد و خیلی زیاد تقسیم میکند؛ به غیر از نوار ساحلی و جنوبی استان خوزستان، مابقی مناطق در منطقه خطر متوسط قرار دارد.

در این گزارش ذکر شده است، نوارهای شمالی استان خوزستان، جمعیت روستایی بیشتری در خود جای داده که در خطر زیاد وقوع زلزله قرار دارند.

همپوشانی دو موضوع زیاد بودن جمعیت روستایی در منطقه خطر زیاد وقوع زلزله و عدم رعایت طراحی و نظارت ساخت و ساز در روستاها اهمیت این موضوع را آشکار میکند. بیش از ۷۰۰ قلم کالای اصلی و فرعی که در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد، ۹۴ قلم آن مشمول مقررات استاندارد اجباری ایران قرار دارند. که از این ۹۴ قلم، ۲۶ فرآورده آن در استان خوزستان تولید می شود؛ ۹ قلم آن در زمره مصالح زیر بنایی و پایه ساخت و ساز محسوب می شود‌.

مطابق قوانین و مقررات، سازمان استاندارد، در مراحل تولید و توزیع مصالح مرجعیت و و نظارت کامل دارد و در یکی از مهمترین مراحل ساخت که استفاده از مصالح می باشد، حضور نداشته و دستگاه های دیگر از قبیل، سازمان نظام مهندسی ساختمانی، راه و شهر سازی، نوسازی مدارس و دستگاه های متولی ساخت و ساز، حضور دارند.

در این گزارش آمده است، مطابق ماده ۷ قانون، نظارت بر حسن اجرای استانداردهای اجباری بر عهده سازمان ملی استاندارد است. عوامل موثر در تخریب در ساخت و ساز های شهری شامل، ضعف در اجرا و نظارت و کیفیت مصالح و نهایتا طراحی می باشد که بجز مرحله طراحی در دیگر مراحل دچار ضعف است.

از جمله اقداماتی که در خصوص کنترل کیفیت مصالح ساختمانی در سال ۹۶ صورت گرفته است، از ۲۳۱ واحد تولیدی تحت پوشش سازمان استاندارد، ۱۸۹ مورد دارای واحد استاندارد بوده که ۲۸ مورد موفق به اخذ پروانه و ۸ مورد ابطال پروانه داشته ایم.

از دیگر اقدامات آمده در این گزارش، ۳۵۱ نوبت بازرسی از واحد های تولیدی و ۶۱۸ مورد بازرسی از مصالحی که در استان تولید و یا تولید آنها خارج از استان است، انجام شد که طی آن ۳۵۰ محل عرضه توزیع مصالح ساختمانی بدون مجوز کسب مشخص شدند.

طبق مستندات این گزارش که در جلسه ستاد مدیریت بحران ، توسط سازمان استاندارد استان ارائه شد، ردپای بلایای غیر طبیعی و انسان ساز نیز تهدید دیگری برای جامعه می باشد که از جمله آمار ۱۰۰ درصدی آسانسور های غیر استاندارد اماکن عمومی و دولتی و همچنین، نقص سازه ای در ۱۰۰ درصد تجهیزات زمین های بازی که متولی آنها شهرداری ها هستند، قابل تأمل است.‌

در پایان این گزارش، با توجه به جمیع جهات و خطرات احتمالی که استان را تهدید می کند؛ پیشنهادات، تصویب و ارتقاء طرح نظارت بر مصالح ساختمانی موجود در استان، کمک به ایجاد آزمایشگاه مرجع آزمون مصالح ساختمانی استان و تدوین طرح جامع کیفیت مسکن در استان مطرح شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار