رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان:
وی گفت: بر اساس این طرح از ظرفیت ها و کمک بخش خصوصی برای پیشبرد پروژه های استان استفاده می شود و دستگاه های اجرایی موظف هستند که پروژه های نیمه تمام و یا جدید خود را برای اجرا به بخش خصوصی معرفی و واگذار کنند.این طرح به دلیل کمبود نقدینگی دولت، فشار تحریم ها و وجود تعداد زیادی پروژه نیمه تمام اجرایی شده که در قالب آن، بر اساس شرایط و مشوق هایی، پروژه ها از دستگاه های اجرایی به بخش خصوصی واگذار می شود.
کد خبر: ۶۶۶۲۹۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۱ 11 October 2018

امید حاجتی در ستاد اقتصاد مقاومتی خوزستان در تالار شهید رجایی استانداری بیان کرد: این طرح از اولویت های دولت است که با تایید و هماهنگی سران سه قوه به تصویب رسیده و برای تمامی دستگاه های اجرایی لازم الاجرا است.

به گزارش"تابناک" وی گفت: بر اساس این طرح از ظرفیت ها و کمک بخش خصوصی برای پیشبرد پروژه های استان استفاده می شود و دستگاه های اجرایی موظف هستند که پروژه های نیمه تمام و یا جدید خود را برای اجرا به بخش خصوصی معرفی و واگذار کنند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان بیان کرد:این طرح به دلیل کمبود نقدینگی دولت، فشار تحریم ها و وجود تعداد زیادی پروژه نیمه تمام اجرایی شده که در قالب آن، بر اساس شرایط و مشوق هایی، پروژه ها از دستگاه های اجرایی به بخش خصوصی واگذار می شود.

حاجتی ادامه داد: این کار باعث می شود که نقدینگی در سطح جامعه و در دست سرمایه گذاران به سمت ساخت پروژه ها هدایت شود و از ایجاد حباب قیمت در بازارهای مختلف جلوگیری شود.وی گفت: در ارزیابی سالیانه دستگاه های اجرایی میزان همکاری آنها با بخش خصوصی به منظور واگذاری پروژه در نظر گرفته خواهد شد و میزان همکاری دستگاه های اجرایی در عملیاتی ساختن این طرح در میزان تخصیص اعتبار عمرانی به دستگاه ها موثر خواهد بود.

حاجتی بیان کرد: متاسفانه دستگاه های اجرایی خوزستان، مشارکت با بخش خصوصی را جدی نمی گیرند به عنوان مثال شهرداری های استان های دیگر مشارکت بسیار زیادی با بخش خصوصی دارند اما شهرداری های ما هیچگونه مشارکتی با بخش خصوصی برای بهبود شرایط و وضعیت شهرها در استان ندارند.

وی گفت: بیشتر سرمایه گذاران به دلیل رفتارهای نادرست دستگاه های اجرایی و سنگ اندازی هایی که صورت می گیرد خوزستان را ترک می کنند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان بیان کرد: راه های زیادی برای جذاب کردن و توجیه پذیر کردن پروژه ها وجود دارد تا سرمایه گذار برای سرمایه گذاری در استان رغبت و تمایل داشته باشد اما مشخص نیست که به چه دلیل دستگاه های اجرایی خوزستان برای تکمیل پروژه ها اقدام نمی کنند.

حاجتی با اشاره به مشوق هایی که برای بخش خصوصی به منظور مشارکت در تکمیل پروژه ها درنظر گرفته شده است گفت: مبلغ 20 هزار میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت برای کمک به بخش خصوصی به منظور تکمیل پروژه های خوزستان در نظر گرفته شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان افزود: در قالب این طرح پروژه هایی که قابلیت واگذاری دارند را شناسایی و به بخش خصوصی معرفی خواهیم کرد.

وی گفت: جلوی بسیاری از کلنگ زنی پروژه های بدون استفاده گرفته شده و تمرکز بیشتر برای تکمیل و ساخت پروژه های مهم و کاربردی در خوزستان با کمک بخش خصوصی است.

حاجتی بیان کرد: با دستگاه های اجرایی که برای واگذاری پروژه ها کم کاری می کنند برخورد می شود و سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان در چنین شرایطی برای واگذاری پروژه ها به سرمایه گذار ورود خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه مدیران کل خوزستان برای پیشبرد پروژه های استان باید حساسیت داشته باشند گفت: دستگاه های اجرایی باید خود به دنبال بخش خصوصی و سرمایه گذار بروند و تعاملات بهتر و بیشتری را با اتاق های بازرگانی داشته باشند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان افزود:دستگاه های اجرایی تا یک هفته فرصت دارند تا فردی را برای هماهنگی طرح مشارکت عمومی- خصوصی در خوزستان به سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان معرفی کنند.

وی گفت: مشوق هایی هم برای دستگاه های اجرایی به منظور هرچه بهتر عمل کردن به این طرح در نظر گرفته شده که شامل افزودن اعتبارات عمرانی و تخصیص یک تا پنج درصد اعتبارات هزینه ای است.

حاجتی افزود: مدیران کلی که در این طرح در استان کم کاری کنند به سازمان های مرکزی مربوطه خود معرفی می شوند و تغییراتی را در بودجه های خود خواهند داشت.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان پیشنهادات بخش خصوصی را در اجرای پروژه ها بر پیشنهادات بخش دولتی دارای اولویت دانست.

در ادامه حاجتی با انتقاد از عملکرد ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در زمینه پیگیری و جذب اعتبارات اشتغالزایی ستاد ملی، گفت: با وجود اینکه نرخ بیکاری بالا در خوزستان ، دستگاه های اجرایی نسبت به جذب اعتبارات و استفاده آنها در مسیر ایجاد فرصت های شغلی مناسب توجه کافی را ندارند.

وی ادامه داد: میزان اعتبارات اختصاص یافته در حوزه های اشتغالزایی که از سوی ستاد ملی اقتصاد مقاومتی تعیین شده، به هیچ وجه قابل قبول نیست.

دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی استان خوزستان با اشاره به اینکه مدیران کلی که در این زمینه عملکرد ضعیفی داشته اند باید پاسخگو باشد، عنوان کرد: ستاد اقتصاد مقاومتی محلی است برای اینکه کشور را از بحران های اقتصادی و تحریم های در پیش عبور دهد اما عملا مدیران خوزستانی نسبت به اهمیت این موضوع آگاه نیستند.

حاجتی افزود: عدم پیگیری مطالبات و نیازهای اشتغالزایی استان از در وزارتخانه های متبوع دستگاه های غیرقابل قبول است و با وجود اینکه پیگیری مجدد در این خصوص نتیجه خاصی نخواهد داشت، اما دستگاه ها باید تلاش کنند تا میزان اعتبارات اختصاص یافته با میزان بیکاری موجود در استان همخوانی داشته باشد.

همچنین قائم مقام معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان در این نشست نیز با انتقاد از بیان برخی مدیران ارشد کشوری مبنی بر اینکه خوزستانی ها فرهنگ کار آزاد ندارند ، گفت: این سخن یک اشتباه جدی است، مدیران و مسئولان استانی هم نباید بی توجهی های خود را به گردن مردم بیندازند.

یداله مهرعلیزاده تصریح کرد: اگر امروز مدیران ارشد فکر می کنند مردم و بخصوص جوانان خوزستان به سمت اشتغالزایی غیر دولتی گرایش ندارند بخاطر ذهنیتی است برخی مسئولان استانی برای آنها به وجود آورده اند.

وی ادامه داد: ترویج و تکرار چنین اظهاراتی به هیچ وجه به موضوع اشتغال استان کمک نخواهد کرد و در این راستا باید تاکید کرد که مشکل از مردم نیست، بلکه مشکل از مدیرانی است که قدرت تیم سازی و مطالبه گری ندارند.

قائم مقام معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان خاطرنشان کرد: ضعف اساسی در بدنه مدیریتی دستگاه هایی است که تلاش دارند مشکلات را به گردن مردم بیندازند.

گفتنی است، بر اساس تصمیمات صورت گرفته در این نشست، جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی استان از این به بعد هر دو هفته برگزار می شود و هر 34 دستگاه عضو در این ستاد باید در جلسات بعدی برنامه ها و میزان تاثیرپذیری ناشی از تحریم های جدید در حوزه تخصصی خود را اعلام و برنامه های برون رفت از مشکلات احتمالی را نیز ارائه دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار