رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با بیان اینکه بخش خصوصی و دولتی باید بر سر برخی مسائل کلان استان به ادبیات مشترک برسند، گفت: دولتی‌ها باید از ظرفیت لابی‌گری بخش خصوصی استفاده کنند.
کد خبر: ۶۶۳۳۹۸
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲ 04 October 2018

به گزارش تابناک، کیوان کاشفی در نشست هم‌اندیشی فعالان بخش خصوصی با رئیس سازمان برنامه و بودجه استان برگزار شد، با انتقاد از اینکه دستگاه‌های اجرایی استان برنامه‌محور نیستند، اظهار کرد: در شرایطی که کرمانشاه در بسیاری از شاخص‌های توسعه‌ای مانند اشتغال شرایط خوبی ندارد، دستگاه‌ها برنامه و افق بلندمدتی برای اهداف توسعه‌ای خود در نظر نگرفته‌اند.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران یادآوری کرد: حتی سند آمایش استان که به عنوان برنامه بالادستی همه دستگاه‌ها ‌می‌باشد هنوز تعیین تکلیف نشده است.

وی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه استان به عنوان پیشران سایر دستگاه‌ها باید در زمینه تدوین برنامه بلندمدت توسعه‌ای پیشقدم باشد و سایر دستگاه‌ها به دنبال این سازمان حرکت کنند.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه از نقش محوری سازمان برنامه و بودجه در کارگروه اقتصادمقاومتی استان هم یاد کرد و افزود: این سازمان می‌تواند برای حل بسیاری از مشکلات اقتصادی استان مانند اشتغال، بهبود فضای کسب و کار و... تولید محتوا کند و اثرگذار باشد.

کاشفی در ادامه با بیان اینکه بخش خصوصی و دولتی از هم انتظاراتی دارند که باید به آن عمل شود، خاطرنشان کرد: این دو بخش باید بر سر برخی مسائل کلان استان به ادبیات مشترک برسند و دولتی‌ها حتما از ظرفیت بخش‌ خصوصی استفاده کنند و این تفکر که بخش خصوصی فقط به فکر منافع خود است را کنار بگذارد.

وی تاکید کرد: بخش خصوصی هم باید فقط به انتقاد محدود نشود، بلکه برای حل مشکلات پیشنهادات موثر بدهد.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی معتقد است بخش خصوصی ظرفیت عظیمی برای حل مشکلات و تاثیرگذاری بر تصمیم‌ها از طریق لابی‌گری دارد که باید از آن استفاده کرد.

کاشفی نمونه اثرگذاری که بخش خصوصی می‌توانست داشته باشد را مربوط به تکانه‌های ارزی چند وقت اخیر دانست که مشکلات زیادی را ایجاد کرد و باید از نظرات بخش خصوصی برای حل این مشکل استفاده می‌شد.

وی در ادامه سخنان خود از مالیات به عنوان چالش اصلی چند سال اخیر فعالان بخش خصوصی یاد کرد و ادامه داد: اگرچه دولت برنامه دارد بخشی از درآمدهای خود را به سمت مالیات سوق دهد، اما هنوز سازوکارهای لازم در این خصوص مانند نظام جامع مالیاتی تدوین نشده و به علاوه اعتماد لازم بین مودیان و سازمان امور مالیاتی نیز وجود ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با انتقاد از اینکه طرح شناسایی مودیان جدید مالیاتی نیز هنوز اجرا نشده، تاکید کرد: صحبت ما این نیست که فعالان بخش خصوصی مالیات ندهند، بلکه باید ساز و کاری طراحی شود که هم درآمد مالیاتی در استان وصول شود و هم مودیان نارضایتی نداشته باشند.

کاشفی همچنین از عدم برگزاری همایش‌ها و رویدادهای ملی و بین‌المللی در استان انتقاد کرد و افزود: بجز اتاق بازرگانی که گاهی تبادل هیات‌های تجاری را دارد در سایر نهادها هیچ رویداد عمرانی، فرهنگی و ... ملی و بین‌المللی در استان نداریم که دلیل اصلی ان نیز ضعف منابع مالی است.

وی با اشاره به چند پروژه ناکامی که در کرمانشاه در این زمینه دارد، نمونه آن را نمایشگاه بازار کار اعلام کرد که فقط به دلیل کمبود 100 میلیون تومان اعتبار اجرا نشد.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه یادآوری کرد: نمونه دیگر همایش جذب سرمایه‌گذاران داخلی بود که بسیاری از کارهای آن نیز انجام شده است.

وی با بیان اینکه با برپایی این همایش می‌توان سرمایه‌گذاران زیادی را جذب کرد، گفت: کرمانشاه مانند بسیاری از استان‌های دیگر معضل آب ندارد و آب می‌تواند فنری برای جهش استان باشد.

کاشفی از اجرای نادرست سامانه گرمسیری هم یاد کرد که میلیاردها تومان هزینه برای آن انجام شده اما هنوز تولیدات بخش کشاورزی، صنایع تبدیلی پایین دست و ... در آن مشخص نیست.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار