یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان موفق به تولید پلیمر سوپر جاذب کشاورزی با برند تراوا شد.
کد خبر: ۶۶۲۰۱۸
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳ 01 October 2018
به گزارش تابناک : سوپر جاذب‌ها یا ابر جاذب‌ها مواد پلیمری هستند که به دلیل شبکه‌هایی که درون خود دارند، آب را تا ۵۰۰ برابر وزن خود نگهداری می‌کنند. استفاده از این مواد باعث می‌شود که از هدر رفتن آب به طور چشمگیری جلوگیری شود، هم‌چنین خاک بدون آبیاری مجدد، مدت زمان بیشتری آب را درون خود نگهداری کند.
 
سوپرجاذب‌ها به صورت گسترده در بخش کشاورزی به جهت کاهش مصرف آب و افزایش میزان محصول استفاده می‌شوند، به گونه‌ای که آب همیشه در اختیار گیاه است و در صورت نیاز، آب را از طریق ریشه جذب می‌کند.
 
به طور عمومی، با استفاده از سوپر جاذب برای گیاهان با دوره آبیاری کوتاه‌مدت، هر سه دوره آبیاری به یک دوره و برای گیاهان با دوره آبیاری بلندمدت هر دو دوره آبیاری به یک دوره تبدیل می‌شود.
 
کیفیت سوپر جاذب تراوا به دلیل فناوری فرآیند تولید و همچنین نانو ذرات به‌کاررفته در ساختار آن، بسیار بالا است، به گونه‌ای که نسبت به نمونه‌های مشابه از مشخصات و ویژگی‌های بالاتری برخوردار است. این ویژگی‌ها در نهایت سبب جذب بالاتر آب و افزایش بیشتر ثمردهی محصول شده است.
 
قابلیت نگهداری آب در خاک و کاهش ۵۰ تا۷۰ درصدی مصرف آب، افزایش ۱۰ الی ۳۰ درصدی محصول به جهت نگهداری مداوم آب و مواد غذایی در کنار ریشه، کاهش مصرف کود مورد نیاز گیاه، رشد سریع‌تر و افزایش عمر گیاه، جلوگیری از تبخیر آب درون خاک مخصوصا در تابستان، افزایش گردش هوا درون خاک و بهبود خاصیت خاک، طول عمر بین ۵ تا ۷ سال، حفاظت از محیط‌ زیست در برابر خشکسالی، جلوگیری از هدر رفتن منابع آب زیرزمینی ازجمله مزایای استفاده از سوپر جاذب تراوا است.
 
هم‌چنین سوپر جاذب تراوا در درختان میوه، گیاهان جالیزی و زراعی، کشت‌های دیم، درختان غیرمثمر، فضاهای سبز، چمن‌کاری‌ها و زمین‌های گلف و جابجایی نهال کاربرد دارد.
 
شرکت کیمیا تراواتک، مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان موفق به تولید پلیمر سوپر جاذب کشاورزی با برند تراوا شد. این شرکت در سال ۱۳۹۲ با هدف تولید مواد شیمیایی وارداتی در کشور، بهره‌گیری از فرآیندهای نوین غشایی برای جداسازی مواد مختلف و همچنین تصفیه آب و پساب تاسیس و در سال ۱۳۹۳ و هم‌زمان با ساخت پایلوت غشایی در زمینه خالص‌سازی انواع حلال‌های شیمیایی، موفق به دریافت مجوز دانش‌بنیان در زمینه انرژی‌های نو شد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار