مدیرکل مدیریت بحران خوزستان خبر داد
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: ششمین عملیات مهار و اطفای آتش در بخش عراقی تالاب هورالعظیم صبح یکشنبه با استفاده از هواپیمای آتش نشان آغاز شد.
کد خبر: ۶۶۱۷۷۹
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶ 30 September 2018

کیامرث حاجی زاده با اشاره ادامه آتش سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم، اظهار کرد: با توجه به وقوع آتش سوزی های متعدد در بخش عراقی تالاب هور العظیم و علیرغم چندین نوبت مهار نقاط آتش گرفته و نقاط دودزا و با توجه به مشکلات زیست محیطی ناشی از دود برای شهروندان شهرستان های هویزه، دشت آزادگان، حمیدیه، اهواز، کارون و برخی شهرهای اطراف در چند ماه اخیر شمشمین عملیات مهار آتش امروز در بخش عراقی اغاز شد.

به گزارش"تابناک" وی افزود: به دنبال پیگیری های مسئولان استانی، برنامه ریزی ها صورت گرفت و یک فروند بالگرد MI171 و یک فروند هواپیمای توپولوف 154 آتش نشان با هماهنگی و همکاری وزارت کشور، وزارت امور خارجه، وزارت دفاع و مرکز هوافضای سپاه پاسداران برای عملیات مهار آتش در منطقه مستقر شد.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان بیان کرد: با شروع عملیات از صبح امروز دو نقطه دودزا مهار شد و نقاط دیگر نیز در حال مهار شدن هستند.

احمدرضا لاهیجان اظهار داشت: هواپیمای آبپاش توپولوف متعلق به وزارت دفاع است که تجهیز و طراحی و آماده سازی آن به تازگی به اتمام رسیده و دیروز در تهران بهره برداری شده است که از صبح امروز آبگیری و عملیات آتش نشانی را انجام می دهد.

وی افزود: هواپیما 20 تن و بالگرد آبپاش 3.5 تن ظرفیت آبگیری دارند و پیش بینی شده است که عملیات سه روز به طول بیانجامد، البته زمان اجرا بستگی به شرایط دارد.

لاهیجان زاده اضافه کرد: تصاویر ماهواره ای از هورالعظیم نشان می دهد که تا دیروز سه کانون دود در این تالاب فعال بوده است. همچنین درباره دلیل آغاز دوباره عملیات آتش نشانی در هورالعظیم را بعد از وقفه، گفت: بر اساس اعلام وزارت نیرو ذخایر موجود در سد کرخه به اندازه ای نیست که جوابگوی نیاز فعالیت های استان و بخش ایرانی هورالعظیم باشد به همین دلیل امکان رهاسازی آب برای خاموش کردن آتش در بخش عراقی ممکن نبود.

لاهیجان زاده درباره سفر هیات ایرانی برای مذاکره با عراقی ها نیز اظهار داشت: سفر هیات ایرانی برای پیگیری مساله هورالعظیم منتفی نیست اما پیگیری آن بر عهده وزارت خارجه است.

 

وی گفت: این هواپیما تخصصی است و نسبت به هواپیمای قبلی چابک تر عمل می کند که تلاش می کنیم تا پایان عملیات مهار آتش در منطقه حضور داشته باشد.

آتش سوزی در بخش عراقی هورالعظیم از اوایل تیر امسال آغاز شده و تاکنون حدود 25 هزار هکتار را درگیر کرده است. دود ناشی از این آتش سوزی تا بیش از یکصد کیلومتر فراتر رفته و گاهی تا هشت شهرستان را درگیر می کند، به طوری که در روزهای گذشته علاوه بر دشت آزادگان، هویزه، اهواز، کارون، حمیدیه و باوی، شهرهای شادگان، آبادان، خرمشهر و ماهشهر نیز در برخی روزها تحت تاثیر این دود قرار گرفت، به طوری که دود ناشی از این آتش سوزی در چهارم مهر ماه باعث شد که آلودگی هوا در اهواز به هفت برابر حد مجاز برسد.

رئیس جمهوری اوایل شهریور ماه برای ورود جدی وزارت امور خارجه به مساله آتش سوزی هورالعظیم و مذاکره با کشور عراق دستور ویژه صادر کرده، همچنین شورای عالی امنیت ملی مصوب کرده است که هیاتی برای مذاکره با کشور عراق در این رابطه تشکیل شود.

جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری نیز اخیرا در شورای عالی آب گفته بود که ایران آمادگی همکاری با عراق برای خاموش کردن هورالعظیم را دارد. مرحله نخست عملیات آتش نشانی به وسیله 2 بالگرد و یک هواپیمای آبپاش از 29 تیر تا سوم مرداد انجام شد و مرحله دوم از 11 تا 15 مرداد متوقف شد. به گفته مسئولان این عملیات تاثیری در خاموش شدن آتش نداشته بنابراین متوقف شده است اما با این حال مرحله سوم خاموش کردن هور از اواخر مرداد از سرگرفته و بعد از چند روز متوقف شد. کارشناسان بر این باورند که تنها راهکار خاموش شدن آتش و دود در این تالاب، آبگیری آن و تامین حقابه است.

هورالعظیم، آخرین بازمانده تالاب های بین النهرین در جنوب غربی کشور در خوزستان قرار دارد. یک سوم این تالاب در ایران و دو سوم در عراق واقع شده است. تابستان امسال هیچ آبی از کرخه وارد هورالعظیم نشده است. بیش از 2 هزار هکتار از بخش ایرانی هورالعظیم نیز در تابستان امسال دچار آتش سوزی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار