رئیس مرکز بهداشت خوزستان:
رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان خبر شیوع بیماری سرطان مثانه به دلیل وجود انگل "شیستوزومیا" در آب کارون را تکذیب کرد.
کد خبر: ۶۶۱۲۸۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۶ 29 September 2018

دکتر شکرالله سلمان‌زادهبا اشاره به خصوصیات بیماری سرطان مثانه اظهار کرد: عامل بیماری، انگلی بنام شیستوزوما می‌باشد که در ایران و استان ما تنها یک نوع آن ناقل بیماری بوده است که شیستوزومای نوع ادراری یا هماتوبیوم نام دارد.

وی ادامه داد: تخم این انگل در جدار مثانه انسان آلوده شده زندگی می‌کند. وقتی افراد آلوده ادرار خود را در کنار آب دفع می‌کنند، تخم وارد آب می‌شود. برای ادامه رشد و رسیدن به مرحله آلوده‌کنندگی انگل به حلزون‌های آب شیرین نیاز دارد که در نهایت افرادی که وارد آب می‌شوند را آلوده می‌کنند.

سلمان‌زاده افزود: از سال 1959 ميلادي پس از مدتي مطالعه و تحقيق، برنامه مبارزه با بيماري در استان خوزستان توسط سازمان‌هاي ملي شامل انستيتو تحقيقات بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي تهران و وزارت بهداري و سازمان برنامه و بودجه، سازمان جهاني بهداشت (WHO) و بنياد خاورميانه نزديك در سطح وسيعي آغاز و اقدامات بسيار گسترده‌اي صورت گرفته است و برای ریشه‌کن کردن این بیماری در کشور به ویژه در استان خوزستان فعالیت‌های گسترده‌ای از سال 1345 انجام شده که در سنوات اخير نيز در ادامه آن فعاليت‌ها، كوشش هاي مشترك و هماهنگ دانشگاه علوم پزشكي اهواز و ايستگاه تحقيقات بهداشتي دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكي تهران بيماري را در سطح استان به مرحله حذف "Elimination " قرين كرده است كه با اجراي يك برنامه كشوري و منسجم بيماري رسماً از جمهوري اسلامي ايران حذف شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز تصریح کرد: با اقدامات انجام شده در خصوص بیماریابی و درمان افراد مبتلا و همچنین بهسازی محلی و توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی كشور و افزایش مراقبت‌های بهداشتی به خصوص در روستاها و ارائه آموزش‌های لازم، از سال 1380 تاكنون موردی از بیماری شيستوزوميازيس در استان خوزستان و کشور مشاهده نشده است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر نیز با وجود حذف بیماری، مراقبت فعال در سطح استان از طریق کارشناسان مراکز بهداشت شهرستان‌ها و بهورزان شاغل در خانه‌های بهداشت انجام می‌شود که یکی از وظایف کارشناسان شناسایی موارد مشکوک، نمونه‌گیری و ارسال سریع نمونه‌ها به آزمایشگاه بهداشتی است که تمام نمونه‌ها از سال 1380 منفی بوده‌اند.

رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان گفت: به هیچ وجه موضوع آلودگی آب کارون صحت ندارد. متاسفانه بعضی از متخصصین بدون آگاهی از اپیدمیولوژی بیماری‌ها در استان و روند مبارزه،کنترل و حذف این بیماری صحبت‌هایی داشته‌اند که کاملا غیرواقعی است.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار