رییس اتحادیه میوه و تره‌بار یزد روند غیرقابل قابل پیش‌بینی قیمت میوه را متاثر از صادرات کنترل نشده‌ي آن عنوان کرد و گفت: کاهش توان خرید میوه و کاهش تولیدات كشاورزي از دیگر عوامل موثر در اين مورد است.
کد خبر: ۶۵۹۷۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۲ 26 September 2018

 «حسین مشرف» از روند غیرقابل پیش‌بینی کاهش میوه در بازار یزد خبر داد و اظهار کرد: متاسفانه بازار خالی میوه شهر یزد از گرانی نرخ میوه به علت صادرات کنترل نشده، رنج می‌برد و اين در حالي است كه علاوه به کاهش قدرت خرید میوه فروشان و مردم، تولیدات میوه نیز کاهش يافته است.

وی افزود: کمبود میوه‌های سردرختی به علت سرمازدگی و کمبود اقلامی مانند سیب‌زمینی و گوجه به علت صادارت کنترل نشده، منجر به كمبود ميوه در غرفه‌های میدان تره بار و ميوه‌فروشي‌هاي سطح شهر شده است.

این مسئول با اشاره به ممنوعیت صادرات گوجه به علت گرانی 80 درصدی این محصول در بازار داخلي، گفت: در حال حاضر گوجه درجه یک در میدان تره‌بار يزد با قیمت 4500 تومان و در بازار با قیمت 5800 تومان و درجه‌های پایین‌تر اين محصول نيز تا 3000 تومان در میدان تره‌بار عرضه می‌شود .

وی ادامه داد: اقلامی مانند سیب‌زمینی نیز با رشد کم سابقه قیمت روبرو بوده و در حال حاضر تا 3500 تومان در بازار عرضه می‌شوند .

مشرف با اشاره به لازمه کنترل صادرات میوه و اقلام مشابه، عنوان كرد: کمبود میوه و محصولاتی مانند سردرختی‌ها نیز در حال حاضر بر نوسانات بازار میوه متاثر بوده و رشد بیش از 20 درصدی قيمت این میوه‌ها را به دنبال داشته است .

این مسئول در رابطه با واردات میوه‌هایی مانند هندوانه و مرکبات نیز اعلام كرد: هندوانه که اواخر فصل تابستان در بازار عرضه استان کم شده بود، از طريق دزفول تامين مي‌شود.

وي با بيان اين كه مرکبات مورد نياز استان عمدتاً از شهرهای دیگر وارد می‌شود، گفت: ميوه نارنگی از شمال کشور و پرتقال نیز از جیرفت و داراب وارد استان يزد مي‌شود.

مشرف در پایان کمبود سیب درختی در روزهاي آتي را نیز با توجه به وضع کنونی دور از انتظار ندانست و خاطرنشان کرد: باید برای پیشگیری از کمبود میوه سیب درختی با صادرات کنترل نشده این میوه مقابله کرد چرا که به دلیل کمبود سیب با نرخ فعلی دلار، واردات این میوه نيز به صرفه نیست .

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار