مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی اصفهان با بیان اینکه کشاورزان مخالف بازچرخانی و لوله‌گذاری آب برای جاری شدن رودخانه زاینده‌رود هستند، گفت: اگر دولت توان بازگرداندن حق‌آبه‌های مردم را ندارد، نباید با ایجاد آب نمایی در وسط شهر اصفهان، صورت مساله خشکی زاینده‌رود را پاک کند.
کد خبر: ۶۵۸۵۵۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۹ 23 September 2018
به گزارش تابناک : اسفندیار امینی در خصوص طرح بازچرخانی آب و جاری شدن زاینده‌رود از این طریق، اظهار کرد: طرح بازچرخانی آب و جاری شدن آب در زاینده‌رود با این روش خلاف قانون و حقوق حق‌آبه‌داران است.
 
وی افزود مردم اصفهان خواهان حق‌آبه‌های خود هستند و دلیل نمی‌شود با طرح‌ها و وعده‌های واهی که پایه علمی ندارد، افکار عمومی را  تحت شعاع قرار داد و جامعه کشاورزان را بر هم بریزیم.
 
مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی اصفهان در خصوص اینکه استاندار اصفهان طی هفته گذشته تاکید بر اجرای طرح بازچرخانی آب برای جریان دوباره زاینده‌رود دارد، گفت: متاسفانه گویی استاندار اصفهان هنوز از شرایط آبی اصفهان به طور کامل بی‌اطلاع است، چراکه این طرح علمی، فنی و قانونی نیست، از سوی دیگر آقای مهر علیزاده جایگاه قانونی نسبت به اظهارنظر برای حق‌آبه حق‌آبه‌داران ندارد.
 
وی تصریح کرد: حریم و بستر رودخانه در راستای حفظ معبر آبی در مالکیت دولت است، اما اگر دولت توان بازگرداندن حق‌آبه‌های مردم را ندارد، نباید با ایجاد آب نمایی در وسط شهر اصفهان، صورت مساله خشکی زاینده‌رود را پاک کند.
 
امینی هم‌چنین با تاکید بر اینکه مطابق ماده 96 قانون شهرداری‌ها، اگر طرحی قرار باشد در  محیط شهری اجرا شود، مسئولیت آن با شهرداری‌ها است، گفت: بر این اساس متولی اجرای طرح بازچرخانی آب استانداری نیست، بنابراین نفس و شیوه کار غیرقانونی است و کشاورزان اجازه اجرای چنین طرحی را نخواهند داد از سوی دیگر نیز شهرداری اصفهان مخالف اجرای چنین طرحی است.
 
وی با بیان اینکه کشاورزان مخالف بازچرخانی و لوله‌گذاری آب برای جاری شدن رودخانه زاینده‌رود هستند، اظهار کرد: اجرای این طرح، موجب آسیب به حق‌آبه‌های کشاورزان می‌شود و به طور مثال وقتی 32 مترمکعب  در ثانیه آب در سد آبشار رها می‌شود هیچ‌گاه نمی‌توان به رسیدن آب به تالاب گاوخونی دل بست، بنابراین چطور با یک لوله می‌توان آب را به تالاب رساند.
 
مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی اصفهان با بیان اینکه اجرای چنین طرحی در اصفهان نیازمند اعتبار بالایی است، اظهار کرد: قرار بود فولاد مبارکه هزینه‌ای بالغ بر 450 میلیارد تومان را بابت خسارت به کشاورزان شرق پرداخت کند، اما گویا این رقم به اجرای طرح بازچرخانی آب در اصفهان لوله‌گذاری در زاینده‌رود تخصیص داده شده است.
 
وی با اشاره به اینکه طرح بازچرخانی آب برای احیای زاینده‌رود حقوقی، قانونی، اخلاقی و اجتماعی نیست، تصریح کرد: کشاورزان مخالف این طرح هستند و با اجرای آن مقابله می‌کنند، کما اینکه در زمان آقای بختیاری چنین بحثی مطرح بود که کف رودخانه به صورت مصنوعی آبدار شود تا توجه افکار عمومی معطوف به برداشت‌های بی‌رویه و طرح‌های غیرقانونی آب در بالادست نشود.
 
امینی با تاکید بر اینکه مردم اصفهان رودخانه زاینده‌رود را به صورت طبیعی و نه به صورت آب‌نما می‌خواهند، گفت: سرچشمه زاینده‌رود از کوهرنگ است، اما متاسفانه به دلیل عدم مدیریت صحیح، آب رودخانه به بخش‌های دیگر فروخته شد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار