مدیرکل تعاون روستایی خوزستان:
مدیرکل تعاون روستایی خوزستان گفت: کشاورزان خوزستانی بابت تامین به موقع بذر گندم برای کشت پاییزی در همه نقاط استان نگرانی نداشته باشند.
کد خبر: ۶۵۷۶۹۴
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۱ 22 September 2018

مهدی صیاحی افزود: بذور بوجاری شده و استاندارد از گونه های چمران و بهرنگ در مراکز و شرکت های تحت مدیریت تعاون روستایی استان به اندازه کافی ذخیره سازی شده است و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

وی گفت: مراکز و شرکت های وابسته به تعاون روستایی در کل استان به خصوص مناطق شمالی خوزستان که کشت گندم زودتر شروع می شود آمادگی دارند به میزان نیاز آنان ، بذور درخواستی را با قیمت مصوب و بدون تغییر نسبت به سال گذشته تامین کنند.

مدیرکل تعاون روستایی خوزستان در ادامه افزود: البته تعداد زیادی از کشاورزان استان طبق روال سال های گذشته ، بخشی از بذور کشت پاییزی را در انبارها و منازل خود ذخیره سازی کرده اند ولی در صورت تقاضای بیشتر ، بذور مورد نیاز در اختیار کشاورزان متقاضی قرار می گیرد.

صیاحی بدون اشاره به میزان ذخیره سازی بذور گندم پاییزی در استان ، به کشاورزان گندم کار استان اطمینان داد بذور مورد نیاز بدون واسطه در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.

استان خوزستان در سال زراعی 97-96 با وجود خشکسالی بی سابقه در 50سال اخیر حدود یک میلیون و 400هزار تن گندم تولید کرد که از این حیث رتبه نخست کشوری را برای چهارمین سال پیاپی به خود اختصاص داد.

کشت گندم در خوزستان در صورت بارش موثر پاییزی از آبان ماه شروع می شود.

استقبال نخل کاران خوزستانی از طرح خرید حمایتی خرما

مدیرکل تعاون روستایی خوزستان از استقبال نخل کاران مناطق جنوبی خوزستان از طرح خرید حمایتی خرما که در روزهای اخیر شروع شده خبر داد.

صیاحی افزود: طرح خرید حمایتی خرما پس از 15 سال ، توسط تعاون روستایی با هدف حمایت مادی از نخل کارانی که در سال زراعی جاری به علت شوری بالای آب متضرر شده و میزان تولید محصول آنان کاهش یافته اجرایی شده است.

به گفته وی نرخ هر کیلوگرم خرمای درجه یک در طرح خرید حمایتی 29 هزار ریال، درجه دو 245 هزار ریال و درجه سه 21 هزار ریال است.

برخی آمارها از کاهش 20 تا 30درصدی تولید خرما در نخلستان های خوزستان و پایین آمدن کیفیت محصول به علت شوری آب و خشک شدن نخیلات حکایت می کند.

پارسال حدود 180هزار تن رطب ، خارک و رطب از سطح 32هزار هکتار از نخیلات استان خوزستان تولید که از این میزان حدود 60هزار تن آن صادر شد.

سالانه 15.8میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی با 125نوع محصول به ارزش 70تا 80هزار میلیارد ریال در خوزستان تولید می شود.

با اجرای کامل طرح نوسازی و تجهیز 550هزار هکتاری معروف به طرح مقام معظم رهبری ، مجموع تولیدات کشاورزی و باغی خوزستان به رقم 25میلیون تن خواهد رسید و امکان تامین غذای 30میلیون نفر فراهم می شود.

 

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار