مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد با اشاره به این‌که بسیاری از اشعار کنونی بار معنایی زیادی ندارند، گفت: نگاهی آکادمیک به شاهنامه ارزش‌های آن را از بین می‌برد.
کد خبر: ۶۵۶۸۳۰
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰ 18 September 2018

 «فخرالسادات خامسی‌هامانه» با اشاره به اهمیت تلاش برای پاسداری از زبان و ادبیات فارسی، اظهار کرد: زبان فارسی شناسنامه و هویت ادبی ما در جهان است.

وی با بیان این‌که اگر امروز همانند گذشته برای حفظ و حراست از زبان فارسی تلاش نشود در آینده‌ای نزدیک تنها نامی از آن باقی می‌ماند، گفت: تلاش صاحب نظرانی نظیر نویسندگان و شاعران این زبان را تا کنون زنده نگه داشته است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد در مورد جایگاه کنونی شعر و ادب فارسی گفت: بسیاری از اشعار کنونی بار معنایی زیادی ندارند ولی اگر شاعران جوان ما در این زمینه بیشتر تلاش کنند می‌توانند اشعاری با درون مایه قوی‌تر خلق کنند.

وی با اشاره به این‌که نباید به زبان و ادبیان فارسی تنها به عنوان یک رشته دانشگاهی نگاه کنیم، افزود: یکی از افتخارات ما از گذشته‌های دور تا کنون داشتن چهره‌های مفاخر جهانی مانند سعدی، مولوی، خیام و حافظ است.

خامسی ادامه داد: این شخصیت‌ها صرفا ادبیات نیستند بلکه هویت‌اند و افتخارات ایرانیان در حوزه ادبیات خلاصه شده است.

وی با بیان این‌که ادبیات جریان‌ساز اتفاقات سیاسی و اجتماعی در ایران بوده، اظهار کرد: با توجه به این‌که سال‌های زیادی شاهنامه فردوسی در قهوه خانه‌ها نقل محافل بوده بسیاری معتقدند که همین امر باعث شده روحیه ملی در ایرانیان زنده بماند.

خامسی با اشاره به لزوم افزایش سطح آگاهی عموم مردم با نقش شاهنامه فردوسی در جامعه، تصریح کرد: نگاهی آکادمیک به شاهنامه از ارزش آن می‌کاهد بنابراین ضروری است توجهی ویژه به آن داشته باشیم.

این مقام مسئول در پایان گفت: کتاب‌های برجای مانده از بزرگان فقط شعر نیست بلکه نظام نامه زندگی است که راه ندگی را نشان می‌دهد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار