مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان با تاکید به لزوم حفظ سلامت عزاداران در ایام محرم گفت: 48 تیم عملیاتی و ستادی مرکز بهداشت خوزستان، برنامه نظارت بهداشتی در دهه ماه محرم امسال را اجرا می‌کنند.
کد خبر: ۶۵۶۷۳۸
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۶ 17 September 2018

فرهاد صفدری اظهار کرد: طرح تشدید بازرسی‌های ماه محرم امسال همانند سال‌های گذشته در دستور بازرسی‌های مراکز بهداشت خوزستان قرار گرفته است و در مجموع 48 تیم عملیاتی و ستادی مرکز بهداشت خوزستان، برنامه نظارت در دهه ماه محرم امسال را اجرا می‌کنند.

وی تصریح کرد: عمده نظارت‌های تیم‌های مرکز بهداشت خوزستان شامل بررسی وضعیت بهداشتی مواکب، حسینیه‌ها، تکایا، مساجد، با محوریت نظارت بر سلامت مواد غذایی، وضعیت بهداشتی محل تهیه نذورات، ارائه آموزش‌های بهداشتی در محل متولیان عزاداری‌ها، نظارت بر سلامت متولیان تأمین‌کننده و توزیع‌کننده غذا و با تأکید بر نظارت سلامت آشامیدنی‌ها، آب شرب و یخ مورد استفاده در این مراسمات است.

مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به زمان انجام بازرسی‌ها گفت: برنامه تیم‌های نظارت بازرسی در زمان صبحگاهی در خصوص مواکبی که در این زمان فعالیت می‌کنند و همچنین به صورت تشدید یافته از عصر تا پاسی از شب و پایان فعالیت مواکب ادامه دارد.

صفدری بیان کرد: همکاران ما با نظارت بر سلامت آب از جمله کلرسنجی، بررسی وضعیت میکروبی، انجام بازرسی‌های مشترک با سایر متولیان از جمله شرکت آب و فاضلاب و شهرداری، بررسی انشعاب آب مورد استفاده مواکب و حسینیه‌ها، نظارت میدانی را انجام می‌دهند.

مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: با اقدامات بین‌بخشی که در شهرستان اهواز با محوریت مراکز بهداشتی شکل می‌گیرد تلاش می‌کنیم تا امکانات لازم از جمله روشنایی، جاده دسترسی، وضعیت سرویس بهداشتی، تأمین آب شرب مورد نیاز و سایر موارد مورد رسیدگی قرار بگیرد.

صفدری با تاکید بر لزوم حفظ سلامت عزاداران با توجه ویژه بر سلامت آب و یخ مصرفی، گفت: همچنین یکی از موارد مهم دیگری که باید به آن توجه شود، این است که انشعاب مورد استفاده اماکن عزاداری‌ها حتما اصولی باشد زیرا انشعاب‌های غیرمجاز و غیراصولی موجب ورود آلودگی به شبکه آب و به خطر افتادن سلامت عزاداران می‌شود.

وی گفت: باید در تامین یخ از ایجاد آلودگی ثانویه یخ با قرار دادن آن در سطوح یا موارد دیگر جلوگیری شود.

مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: همچنین عدم استفاده از اسانس‌ها و رنگ‌های مورد استفاده در شربت‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد. برای تهیه شربت باید از پودرهای دارای مجوز بهداشتی غذا و دارو استفاده شود. استفاده از رنگ‌ها و اسانس‌ها خارج از نظارت مسئول فنی حتی اگر مصرف غذایی داشته باشند، می تواند موجب به خطر افتادن سلامت مصرف‌کننده شود.

صفدری با تاکید بر لزوم استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی و آلومینیومی تصریح کرد: در مصرف آشامیدنی‌ها نیز باید استفاده از لیوان‌های کاغذی یا سلولزی گیاهی مورد توجه قرار بگیرد و به هیچ وجه برای آشامیدنی‌های گرم از لیوان‌های پلاستیکی استفاده نشود.

وی بیان کرد: باید تهیه‌کنندگان غذا در ایام محرم از توزیع مواد غذایی بسیار حساس که با پایه شیر تهیه می‌شوند مانند شیربرنج خودداری کنند زیرا با شرایط فصلی فعلی فساد این مواد غذایی خیلی سریع صورت می‌گیرد و می‌تواند طغیان بیماری‌های منتقله از غذا را ایجاد کند.

مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: یکی از مسائل مهم بین‌بخشی که پیگیری‌های آن از سوی مراکز بهداشت انجام شده، حفظ سلامت آب شبکه توزیع توسط آب و فاضلاب‌های شهری و روستایی است. با توجه به اینکه این آب در مراسمات مورد استفاده قرار می‌گیرد، حفظ کلر باقی‌مانده و نظارت بر سلامت آب باید به صورت ویژه در دستور کار آب و فاضلاب قرار گیرد.

صفدری گفت: نظارت آب و فاضلاب بر انشعابات مورد استفاده در مواکب و حسینیه‌ها و تکایا به صورت میدانی بسیار حائز اهمیت است و در صورت مشاهده انشعابات غیرمجاز برای جلوگیری از تبعات مرتبط با سلامت، باید مداخله صورت بگیرد و از انشعاب‌ها جلوگیری کنند.

وی گفت: تأمین آب شرب مورد استفاده در حسینیه‌ها و مواکب که به آب شبکه دسترسی ندارند، توسط آب و فاضلاب بسیار حائز اهمیت است. همچنین جلوگیری از ماندآب‌های پساب و فاضلاب در اطراف محل‌های برگزاری مراسمات ایام محرم و در دستور کار گروه‌های عملیاتی آب و فاضلاب قرار بگیرد و از ایجاد شرایط کانون آلودگی در اطراف محل‌هایی که مردم تجمع می‌کنند، جلوگیری شود.

مدیر سلامت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان گفت: یکی از مهمترین توصیه‌های بهداشتی به متولیان هیات‌ها توجه ویژه به عدم عرضه غذای سرد است. زیرا احتمال رشد میکروب‌های بیماری‌زا وجود دارد. توزیع غذای گرم می‌تواند در کنترل بیماری‌های منتقله از غذا و جلوگیری از طغیان بیماری‌های اسهالی و روده‌ای ناشی از آلودگی غذا بسیار تاثیرگذار است.

صفدری بیان کرد: در صورتی که شهروندان در این ایام با رفتارهای غیربهداشتی توسط متولیان و هیات‌ها در بحث عرضه مواد غذایی و آشامیدنی‌ها مواجه شدند، می‌توانند با سامانه 190 تماس بگیرند. این سامانه در طول شبانه‌روز آماده دریافت شکایات مردم و رسیدگی فوری به موضوع است.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: بهداشت ، سلامت ، ماه محرم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار