نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی در خصوص انتقال پایتخت سیاسی از تهران، فاصله 120 تا 200 کیلومتری از پایتخت را شرط دانسته که این یعنی اصفهان قطعاً پایتخت سیاسی نخواهد شد.
کد خبر: ۶۵۶۵۱۰
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵ 17 September 2018

به گزارش تابناک : ابوالفضل ابوترابی امروز در رابطه با انتقال پایتخت سیاسی اظهار داشت: این موضوع از دهه پنجاه مطرح بوده اما هیچ وقت قانونی پیگیری نشده بود تا این که در دوره قبل مجلس، برای نخستین بار طرح ساماندهی تهران و امکان‌سنجی انتقال مرکز سیاسی و اداری به تصویب رسید.

وی افزود: پس از قانون شدن این طرح، ‌شورای عالی انتقال پایتخت و ساماندهی تهران به ریاست رئیس‌جمهور یا معاون اول و متشکل از وزرای راه (به عنوان دبیر شورا)، نیرو، اطلاعات، کشاورزی، شهردار تهران، رئیس شورای شهر تهران، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، 5 نماینده مجلس و رئیس سازمان محیط زیست به صورت فراقوه‌ای تشکیل شد.

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طی سه سالی که از تصویب این قانون می‌گذرد دو جلسه برگزار و جلسه سوم در شهریور ماه برگزار شد؛ در این جلسه به این جمع‌بندی رسیدیم که انتقال پایتخت سیاسی و اداری بار مالی آنچنانی نخواهد داشت.

ابوترابی در رابطه با هزینه‌های انتقال پایتخت توضیح داد: مراکزی که قرار است منتقل شوند حدود 1100 ساختمان کوچک و بزرگ در نقاط مختلف تهران دارند که ارزش بسیار بالایی داشته و با هزینه این ساختمان‌ها می‌توان این انتقال را انجام داد و حتی مبلغی هم زیاد می‌آید.

وی با اشاره به اهمیت رعایت اصول پدافند غیرعامل تصریح کرد: این به مصلحت کشور نیست که تمام مراکز اصلی در تهران متمرکز باشد، در این طرح دانشگاه‌ها، صنایع مادر،‌ پادگان‌ها و سیاسیون از تهران خارج می‌شوند.

عضو ناظر مجلس در «شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور و ساماندهی و تمرکززدایی از تهران» با تاکید بر این که باید از تهران تمرکززدایی کنیم،‌ اضافه کرد: در صورت انتقال این مراکز جذابیت تهران برای مهاجرت هم کم خواهد شد.

ابوترابی با بیان این که پایتخت فرهنگی، نظامی و سیاسی در حال حاضر تهران است، اذعان داشت: 36 دانشگاه کوچک و بزرگ، مراکز بزرگ صنعتی مانند ایران‌خودرو و سایپا،‌ بسیاری از نیروهای نظامی و پادگان‌ها و همچنین سیاسیون مشمول این طرح می‌شوند اما پایتخت اقتصادی همچنان تهران می‌ماند چون تابع بخش خصوصی است.

وی در پاسخ به این سؤال که چه گزینه‌هایی پایتخت سیاسی احتمالی خواهند بود، گفت: هنوز گزینه مطرح نشده اما با توجه به شرایط تهران،‌ شهری مناسب خواهد بود که با 100 تا 150 هزار نفر جمعیت و فاصله 120 تا 200 کیلومتری تهران که دارای زیرساخت‌ها لازم باشد.

این نماینده مجلس در خصوص تجربه سایر کشورها در مورد انتقال پایتخت سیاسی عنوان کرد: کشورهای پاکستان، قزاقستان و ترکیه انتقال پایتخت سیاسی‌شان را داشته‌اند.

ابوترابی در پایان خاطرنشان کرد: در سومین شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور و ساماندهی و تمرکززدایی از تهران قرار شد ظرف 6 ماه وزارت راه و شهرسازی مطالعات لازم را انجام دهد و پس از جایابی در جلسه بعد به تصویب برسد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار