رهاسازی هر چند وقت یک بار آب سد سیمره باعث خسارت های فراوان به کشاورزان پایین دست سد وارد شده و هم اکنون دادستانی استان وارد عمل شده است
کد خبر: ۶۵۵۳۸۶
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹ 15 September 2018

به گزارش تابناک ایلام؛ سد و نیروگاه سیمره یکی از بزرگترین پروژه های سدسازی کشور در شهرستان بدره قرار گرفته که چهارمین سد بزرگ کشور از لحاظ حجم مخزن و ارتفاع است، این سد دارای 180 متر ارتفاع و از نوع بتونی دو قوسی است که 480 مگاوات برق تولید می‌کند و تاکنون بیش از یک میلیارد و 500 میلیون مترمکعب آب در پشت این سد ذخیره‌ شده است.
این سد دارای ظرفیت های بی شماری است که می تواند منجر به توسعه و شهرستان بدره باشد، از گردشگری گرفته تا کشاورزی و پرورش ماهی.
در کنار مزیت ها و ظرفیت های سد سیمره اما کشاورزان پایین دست سد از باز شدن هر چند وقت یک بار آن دچار خسارت های فراوان شده اند.

** با بازشدن آب تمام ایستگاه های پمپاژ زیر آب می رود
یکی از کشاورزان شهرستان بدره در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سد سیمره ظرفیت بزرگی برای آبیاری کردن دشت های کشاورزی شهرستان های بدره و دره شهر است.
علی حسن احمدی گفت: شغل بیشتر مردم روستایی شهرستان های بدره و دره شهر که در پایین دست سد قرار گرفته اند، کشاورزی است و از این طریق امرار معس می کنند.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون مشکل بزرگی که در بحث برداشت آب برای کشاورزان وجود دارد، رهاسازی آب پشت سد است، یادآور شد: رهاسازی آب باعث می شود آب با فشار زیادی حرکت و تمامی ایستگاه های پمپاژ زیر آب رفته و خسارت زیادی به کشاورزان وارد می شود.
وی تاکید کرد: متاسفانه این مشکل سال های سال است که هنوز حل نشده و شاهد خسارت های فراوان به کشاورزان منطقه هستیم.
احمدی اضافه کرد: در واقع رهاسازی ناگهانی آب باعث می شود علاوه بر خسارت به ایستگاه های پمپاژ بیشتر زمین های کشاورزی پایین دست سد تخریب شوند.

** متاثر بودن 11 هزار هکتار اراضی کشاورزی از رهاسازی آب
رئیس جهاد کشاورزی استان اظهار داشت: 11 هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان های بدره و دره شهر در حاشیه رودخانه سیمره قرار گرفته اند.
سید محمدتراب میری افزود: در واقع این میزان زمین کشاورزی متاثر از رهاسازی یک باره آب می شوند.
وی با اشاره به اینکه این مشکل باعث خسارت های فراوانی به کشاورزان شده است، گفت: سه هزار و 500 خانوار در این اراضی امرار معاش می کنند و ضروری است هر چه زودتر این مشکل حل شود.

** ورود دادستانی ایلام به ماجرا
دادستان ایلام به تازگی با ورود به این مسئله در جلسه ای با حضور مسئولان سد و نیروگاه سیمره بحث خسارت به اراضی کشاورزی پایین دست سمیره را مورد بررسی قرار داد.
افشار خسروی زاد تاکید کرد: نباید از رهاسازی و آزادسازی آب پشت سد سیمره هیچ گونه خسارتی به اراضی و ایستگاه های پمپاژ کشاورزان پایین دست وارد شود.
وی اضافه کرد: در کنار حمایت از تولید برق در سد و نیروگاه سیمره، باید به گونه ای این رهاسازی و آزادسازی آب انجام شود که ضمن تامین آب کشاورزان پایین دست، هیچ گونه خسارتی نیز به آنها وارد نشود.
وی یادآور شد: کشاورزی تنها بخش درآمدی مردم پایین دست سد سیمره و از اهمیت ویژه ای برخوردار است و بطور قطع به عنوان دادستان استان پیگیر حقوق مردم از جمله کشاورزان خواهم بود.

** ضرورت احداث سد تنظیمی در پایین دست سد سیمره
نماینده مردم شهرستان های دره شهر، بدره، دهلران و آبدانان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: احداث سد تنظیمی در پایین دست سد سیمره برای جلوگیری از خسارات وارده به کشاورزان در شهرستان دره‌شهر در آینده ای نزدیک انجام می شود.
شادمهر کاظم زاده عنوان کرد: عدم ساماندهی آب پایین دست سد سیمره خسارات جبران ناپذیری به مردم شهرستان های دره شهر و بدره وارد کرده و وزارت نیرو تاکنون در این خصوص اقدامی انجام نداده است.
وی افزود: کنترل و تنظیم میزان آب خروجی این سد تحت اختیار مدیریت وزارت نیرو بوده که بر اساس برنامه زمان بندی و نیازهای موجود در جهت تأمین برق پایدار و تغذیه حوزه های پایین دست سد اقدام به رها سازی آب خروجی می کند.
شهرستان دره شهر دارای 28 هزار هکتار اراضی قابل کشت است و رودخانه سیمره به عنوان پرآب ترین رودخانه استان ایلام با 90 کیلومتر طول در حوزه شهرستان دره شهر به لحاظ آبیاری اراضی کشاورزی و رونق محصولات کشاورزی این شهرستان بسیار حائز اهمیت است، به طوریکه 50 درصد محصولات تولیدی بخش کشاورزی شهرستان دره شهر در حاشیه رودخانه سیمره تولید می شود.
در شهرستان دره شهر سالانه 170 هزار تن محصولات کشاورزی تولید می شود که از این میزان 120 هزار تن یعنی بیش از 70 درصد آن از محصولاتی است که در حاشیه رودخانه سیمره تولید می شود./ح

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار