کارشناس مواد خوراکی و آشامیدنی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به کاربرد "نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای" گفت: نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای با درج موارد شاخص‌های قند، چربی، نمک و اسیدهای چرب ترانس در هر سهم از ماده غذایی به مصرف‌کننده کمک می‌کند تا بتواند با نگاه سریع و با استفاده از رنگ‌های سبز، نارنجی و قرمز ماده غذایی را از حیث شاخص‌های مهم تغذیه‌ای ارزیابی و مناسب‌ترین را انتخاب کند.
کد خبر: ۶۵۴۷۳۵
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۷ 12 September 2018

رؤیا مستوفی در نشست خبری پیام‌رسان سلامت که امروز (21 شهریورماه) برگزار شد، اظهار کرد: حدود نیمی از ایرانیان از چاقی و اضافه وزن رنج می‌برند که متأسفانه این آمار روز به روز رو به افزایش است.

وی نوع و مقدار غذای مصرفی را مهم‌ترین فاکتور تعیین‌کننده در ابتلای افراد به چاقی دانست و گفت: گسترش چاقی در میان کودکان و نوجوانان به مراتب بیشتر است.

کارشناس مواد خوراکی و آشامیدنی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: اگرچه با تغییر سبک زندگی از سنتی به صنعتی میزان تحرک و فعالیت‌های بدنی کاهش یافته است، اما دانشمندان بر این عقیده‌اند که این میزان کاهش تحرک نمی‌تواند علت اصلی گسترش چاقی با این سرعت در جوامع باشد.

مستوفی بیان کرد: امروزه با توجه به مشغله کاری افراد، وابستگی به غذاهای آماده صنعتی و صنفی شدیدا افزایش یافته است. این تغییرات الگوی زندگی جامعه به معنای مصرف بیشتر انرژی، چربی، نمک و قند است.

وی مقابله با گسترش چاقی و بیماری‌های مزمن را نیازمند اصلاح و بهبود الگوی مصرف محصولات خوراکی و آشامیدنی دانست و عنوان کرد: ‌بررسی‌ها نشان می‌دهد افراد به طور میانگین حدود چهار تا ده ثانیه برای انتخاب یک محصول غذایی زمان می‌گذارند و هنگام خرید توجهی به اطلاعات و مفاهیم پیچیده و دشوار از جمله جدول ارزش تغذیه‌ای نمی‌کنند.

کارشناس مواد خوراکی و آشامیدنی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: به کارگیری انتخاب‌های سلامت‌بخش توسط مصرف‌کننده مستلزم توانمندشدن وی در مقایسه سریع و آسان اطلاعات تغذیه‌ای محصولات غذایی است.

مستوفی افزود:‌ مصرف‌کننده به نوعی از سیستم برچسب‌گذاری محصولات غذایی نیاز دارد که بتواند به گونه‌ای سریع،‌ آسان و قابل فهم اطلاعات تغذیه‌ای محصول را متوجه شود. به همین منظور سازمان غذا و دارو با همکاری صنایع غذایی کشور بر آن شده است که با استفاده از نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای روی بسته‌بندی محصولات غذایی، مصرف‌کننده را در انتخاب بهتر محصولات سلامت‌بخش کمک کند.

وی بیان کرد: برای پیروی از یک رژیم غذایی مناسب، کنترل میزان دریافت روزانه انرژی و شاخص‌های قند، چربی، نمک و اسیدهای چرب ترانس مناسب با شرایط جسمانی و میزان تحرک و فعالیت بدنی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کارشناس مواد خوراکی و آشامیدنی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به کاربرد نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای بیان کرد: نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای با درج موارد شاخص‌های قند، چربی، نمک و اسیدهای چرب ترانس در هر سهم از ماده غذایی به مصرف‌کننده کمک می‌کند تا بتواند با نگاه سریع و با استفاده از رنگ‌های سبز، نارنجی و قرمز ماده غذایی را از حیث شاخص‌های مهم تغذیه‌ای ارزیابی و مناسب‌ترین را انتخاب کند.

مستوفی با اشاره به مفهوم رنگ‌های نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای تصریح کرد: رنگ قرمز به معنای وجود مقادیر زیاد قند، چربی، نمک یا اسید چرب ترانس در ماده غذایی است و هر فرد باید متناسب با شرایط جسمانی و میزان تحرک محصولات غذایی را نسبت به نشانگرها انتخاب کند. رنگ نارنجی به معنای متوسط مقادیر و رنگ سبز به معنای وجود مقادیر اندک در ماده غذایی است که محصولات غذایی با نشانگرهای سبز بهترین و مناسب‌ترین انتخاب از حیث تغذیه‌ای هستند.

وی بیان کرد: نشانگر هر محصول باید با محصول مشابه مقایسه شود. مثلا ماست با ماست مقایسه شود.

مستوفی گفت: در حالتی که رنگ نشانگرهای دو محصول یکسان و مشابه باشد باید ماده غذایی که حاوی مقادیر کمتری از چربی، قند، نمک و اسید چرب ترانس است را انتخاب کرد.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: تغذیه ، سلامت ، غذا و دارو
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار