کد خبر: ۶۵۳۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۲ 09 September 2018
تابناک / شمال کشور پر شده از مناطق جذاب و دیدنی. شهر‌های کوچک و زیبایی که یکباره وسط دره‌ها یا میان کوه‌ها پدید آمده‌اند و فضای اطراف آن‌ها آنقدر سرسبز و دل انگیز است که بیش از ساکنان خودشان، گردشگران به آن هجوم می‌برند. یکی از خاص‌ترین شهر‌های ایران ماسوله است. شهری که سالیانه بیش از صد هزار گردشگر از آن دیدن می‌کنند و به یکی از بهشت‌های کوچک، اما مشهور ایران در تمام جهان تبدیل شده است. در این مطلب قصد داریم راهنمای کامل برای سفر به ماسوله را به شما خوانندگان محترم ارائه دهیم.
 


درباره ماسوله

ماسوله یکی از خوش آب و هواترین شهر‌های ایران است که با ارتفاع ۱ هزار متری از سطح دریا، دارای تابستان‌های خنک و زمستان‌های پر برف و مه آلود است. این شهر خاص در بخش جنوب غربی استان گیلان با فاصله ۳۰۰ کیلومتری از تهران قرار گرفته است.

راهنمای سفر به ماسوله
 
از شهر‌های همسایه ماسوله می‌توان به فومن، رشت و ماکلوان اشاره کرد. ماسوله شهری است با قدمت که در گذشته در راه مهم ارتباطی گیلان به آذربایجان قرار گرفته بوده و امروزه میراث فرهنگی از این راه حفاظت می‌کند. از سال ۱۳۵۴ که ماسوله در فهرست میراث فرهنگی کشور ثبت شد، دیگر اجازه رشد، توسعه و ساخت و ساز پیدا نکرد. به همین دلیل بیشتر جمعیت آن مجبور به مهاجرت شدند. اما خوشبختانه با رسیدگی‌های مکرر، امروزه این شهر در صف انتظار برای ثبت به عنوان یکی از میراث کهن جهان قرار گرفته است.
بیشتر بخوانید:
  • مهم‌ترین جاذبه های گردشگری فومن
  • با جاذبه های گردشگری رشت آشنا شوید

 

راهنمای سفر به ماسوله

جالب است بدانید که این ماسوله که هم اکنون می‌بینید ماسوله جدید است. ماسوله قدیم در فاصله ۱۰ کیلومتری از این ماسوله بوده که آثار به دست آمده از کاوش‌های باستان شناسی نشان می‌دهد که حداقل عمر آن مربوط به قرن ۴ و ۵ هجری قمری است. ارتفاع شهر ماسوله حدود ۱۰۰۰ متر از سطح دریا است و اطراف آن را جنگل‌های انبوه پوشانده است. چیزی که ماسوله را خاص کرده نه فقط موقعیت قرارگیری، بلکه شکل خاص معماری ساختمان‌های این منطقه است. خانه‌های این شهر به صورت پله کانی ساخته شده و حیاط هر خانه سقف خانه زیری محسوب می‌شود. معماری آن‌ها برگرفته از معماری کهنه روستایی است و نمای خانه‌ها با گل‌ها و گیاهان تزیین می‌شود. هم اکنون حدود ۳۵۰ خانه در این شهر وجود دارد که در ۴ محله به نام‌های "خانه بر"، "مسجدبر"، "کی سر" و "اسد محله" قرار گرفته‌اند که همه آن‌ها به بازار منتهی می‌شوند.

راهنمای سفر به ماسوله

بهترین زمان سفر به ماسوله

ماسوله به خاطر موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد دارای آب و هوای ویژه‌ای است. مثلاً حدود ۱۰۰ روز در سال کل شهر در مه فرو می‌رود و نمای جذاب برای کسانی که چنین چیزی را ندیده‌اند به وجود می‌آورد. میانگین دمای سالانه ماسوله ۱۲ درجه است که سرد به نظر می‌رسد و دلیل آن قرار گرفتن در ارتفاع رشته کوه‌های البرز است. بهترین زمان سفر به ماسوله در ماه‌های تابستان است تا از هوای خنک و مطبوع آن لذت ببرید. زمستان‌های این شهر پر از بارش و برف است. هرچند که جذابیت‌های خودش را دارد، اما ممکن است کمی اذیت شوید. اوایل پاییز هم می‌تواند گزینه مناسبی برای سفر شما به ماسوله باشد.
 
راهنمای سفر به ماسوله

چطور به ماسوله برویم

برای رفتن به ماسوله بستگی دارد که شما از چه مبدأیی حرکت می‌کنید. برای مثال اگر از تهران راه بیافتید باید ابتدا به سمت قزوین بروید. سپس از قزوین وارد آزادراه قزوین-رشت شوید. در این مسیر از منجیل، رودبار، تنکابن عبور می‌کنید. اما قبل از رسیدن به شهر رشت، جایی بعد از پلیس راه رشت، به یک تقاطع می‌رسید؛ در اینجا باید مسیر خود را عوض کرده و وارد جاده فومن-سراوان شوید و به طرف فومن حرکت کنید. از اینجا فقط ۷۰ کیلومتر باقی مانده. در مسیر ابتدا به شهر فومن می‌رسید و سپس از فومن به طرف جاده ماسوله می‌روید تا به ماسوله برسید.

راهنمای سفر به ماسوله

اگر از شهر‌های غربی و جنوبی هم حرکت می‌کنید باید به سمت قزوین یا زنجان بروید و از آنجا وارد مسیر به سمت رشت و قبل از رشت همان‌طور که گفته شده به طرف فومن تغییر جهت داده و سرانجام به ماسوله برسید.

مطالب مرتبط
  • جاذبه های گردشگری خلخال، بهشت طبیعت گردان
  • راهنمای سفر به گیلان؛ نگین سبز کشور
  • نگاهی به جاذبه های گردشگری گیلان

جاذبه‌های گردشگری ماسوله

شهر ماسوله به خودی خود یک جاذبه گردشگری است. دیدن خانه‌ها، قدم زدن در راه‌ها و حرکت در کوچه و پس کوچه‌های ماسوله آنقدر لذت بخش است که سفر شما را تکمیل می‌کند. ترکیب خانه‌هایی با معماری سنتی و گل‌هایی که در دیوار‌ها خانه‌ها قرار دارد، با دورنمای جنگل و آب و هوای خاص آن به شما چنان حس سرخوشی می‌دهد که نظیرش را هیچ جا ندیده‌اید. اینجا نه خبری از ماشین است، نه صدای بوق نه ترافیک. اینجا فقط و فقط آرامش را تجربه خواهید کرد. اما برای اینکه سفر شما کامل‌تر شود چند نقطه خاص طبیعی و گردشگری در شهر وجود دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

راهنمای سفر به ماسوله

موزه مردم شناسی ماسوله

از سال ۱۳۸۱ موزه‌ای به نام موزه مردم شناسی در شهر کوچک ماسوله تأسیس شد که هدف آن آشنا کردن گردشگران با هویت و فرهنگ مردمی و بومی این شهر و منطقه بود. در این موزه کلیه وسایلی که مردم این خطه از گذشته‌های دور تا به امروز برای زندگی خود از جمله وسایل کشاورزی، اسناد، ابزارآلات کشاورزی، انواع ظروف سفالی و لباس‌های محلی را می‌توانید در اینجا مشاهده کنید.

راهنمای سفر به ماسوله


امام زاده عون بن محمد

وقتی در حال ورود به ماسوله هستید در همان مناطق پایینی شهر، گنبد و گلدسته امام زاده‌ای را خواهید دید که جز آثار تاریخی این شهر به شمار می‌رود. طبق اسناد تاریخی عون بن محمد یکی از فرزندان محمد حنفیه، فرزند امام علی (ع) است.

راهنمای سفر به ماسوله

پارک جنگلی ماسوله

پارک جنگلی ماسوله محلی سرسبز و خوش آب و هوا، همراه با انبوه درختان است که منطقه‌ای حدود ۲۰۰۰ هکتار را دربر می‌گیرد. معمولاً تیم‌های طبیعت‌گردی که به ماسوله سفر می‌کنند به این پارک جنگی سر می‌زنند و کمپ‌های خود را آنجا برپا می‌کنند. در این پارک جنگلی که خوشبختانه امکانات اولیه تفریحی هم در آن فراهم شده است انواع گیاهان مختلف و درخت‌های، چون فندق، راش، ممز و توسکارا می‌توانید مشاهده کنید.

راهنمای سفر به ماسوله


آبشار لار چشمه

اما رفتن به طبیعت بدون دیدن آبشار نمی‌شود. خوشبختانه در نزدیکی ماسوله یک آبشار زیبا به نام لار چشمه وجود دارد که از ارتفاع ۶ متری به روی سنگ‌های تنومند فرود می‌آید. وجود درختان بلند و گیاهان سرسبز در اطراف آبشار به زیبایی آن افزوده است. همچنین امکانات رفاهی مانند قهوه خانه، رستوران و استراحتگاه در نزدیکی آبشار سبب شده تا گردشگران راحت‌تر از این محل طبیعی دیدن کنند.

راهنمای سفر به ماسوله

در ماسوله از کجا غذا تهیه کنیم؟

در ماسوله می‌توانید تجربه خوردن یک غذای محلی را داشته باشید. غذا‌های بسیار خوشمزه که به سبک شمالی پخته می‌شوند و تجربه‌ای به یاد ماندنی را برای شما رقم خواهند زد. مثلاً برای خوردن چلو شامی یا خوردن انواع ماهی‌ها می‌توانید به رستوران برادران روحی بروید که حسابی در ماسوله معروف هستند. البته هزینه غذا خوردن در این رستوران بسیار بالاست.

راهنمای سفر به ماسوله

اگر هم به دنبال غذا‌های گیلانی اصیل هستید رستوران بامداد بهترین انتخاب شما خواهد بود. اما فرهنگیان عزیز می‌توانند در رستوران خانه معلم ماسوله از تخفیف خوبی برخوردار شوند. رستوران‌های دیگری هم در ماسوله وجود دارد که انواع غذا‌های ایرانی و سنتی منطقه در آن‌ها تهیه می‌شود. از جمله این رستوران‌ها می‌توان به رستوران هزار پله، ماه سالار، جهانگردی و بام ماسوله اشاره کرد.

راهنمای سفر به ماسوله

در ماسوله کجا اقامت کنیم

اگر می‌خواهید در سفر به ماسوله چند روزی را اقامت کنید باید بدانید که اولاً امکان چادر زدن در آنجا وجود ندارد. مگر اینکه شما یک گروه طبیعت گردی حرفه‌ای باشید که بتوانید در پارک جنگلی آن چادر بزنید. برای این کار نکات ایمنی و همین‌طور آب و هوای سرد و بارانی ماسوله را حتماً مدنظر داشته باشید. اما در خود ماسوله و مسیر منتهی به آن اقامت گاه‌های مختلفی از جمله هتل و خانه‌های بومگردی وجود دارد که فهرست آن را در زیر خواهیم آورد. فقط به خاطر کم بودن ظرفیت آن‌ها و همچنین تعداد زیاد گردشگران بهتر است محل اقامت خود را از قبل رزرو کنید.

راهنمای سفر به ماسوله
هتل آرام

هتل ۳ ستاره آرام در مکانی مناسب در کیلومتر ۱۰ جاده فومن قرار گرفته است و شما اگر اینجا اقامت کنید می‌توانید به راحتی به ماسوله، فومن و قلعه رودخان رفته و از دیدنی‌های آن لذت ببرید. این هتل ۲۰ اتاق دارد و نمای پیش روی شما را شالیزار‌های وسیع شمال و کوه‌های پوشیده از درخت تشکیل می‌دهد. هتل آرام استاندارد و خوب است. دارای لابی، کافی شاپ و رستوران است که انواع غذا‌های مختلف را به شما ارائه می‌دهد و می‌تواند گزینه مناسبی برای اقامت در سفر به ماسوله باشد.
  • آدرس: گیلان، فومن، کیلومتر ۱۰ جاده فومن-ماسوله، شهر ماکلوان، هتل رستوران آرام، هتل آرام

راهنمای سفر به ماسوله

هتل آریا

در فاصله ۳ کیلومتری ماسوله هتل ۲ ستاره‌ای وجود دارد که از یک طرف به جنگل و از طرفی به جاده ارتباطی فومن ماسوله متصل است. هتل آریا ۱۵ اتاق دارد که پنجره هرکدام از آن‌ها را که باز کنید با صحنه‌ای شکفت انگیز از جنگل انبوه و صدای جذاب پرندگان مواجه می‌شوید.

  • آدرس: گیلان، ۳ کیلومتری شهرک تاریخی ماسوله، هتل آریا

راهنمای سفر به ماسوله

هتل آپارتمان نوید

این هتل آپارتمان درون ماسوله و انتهای بازار قرار گرفته است. سبک ساخت آن، همان سبک خانه‌های داخل شهر ماسوله و به صورت سنتی است، اما امکانات که به شما ارائه می‌دهند در حد یک هتل ۳ ستاره خواهد بود. اگر بتوانید در این هتل اقامت کنید راحت‌ترین گزینه برای ماندن در ماسوله محسوب می‌شود.
  • آدرس: ماسوله، مرکز شهر، انتهای طبقه دوم بازارچه، هتل آپارتمان نوید

راهنمای سفر به ماسوله

هتل مهران

این هتل که در حد هتل‌های ۱ ستاره است در دل شهر ماسوله قرار دارد. نمای جذاب این هتل به همراه رستوران آن که برای شما غذا‌های سنتی را سرو می‌کند، می‌تواند خاطره جذابی را رقم بزند. جدیدا این هتل بازسازی شده و از لحاظ کیفیت امکانات رفاهی ارتفاع یافته است. فاصله کوتاه هتل با موزه مردم شناسی ماسوله، ییلاق زودسر و چشمه آب معدنی زمزمه را می‌توان ویژگی‌ مثبت این هتل به حساب آورد.
  • آدرس: گیلان، رشت، فومن، ماسوله، پارکینگ با، به طرف بازار، هتل مهران

راهنمای سفر به ماسوله

سوئیت‌ها و اقامت گاه‌های بوم گردی

در ماسوله سوئیت‌ها و اقامتگاه‌های بومگردی دیگری مانند هتل باران، اقامتگاه خانه ماسوله و سوئیت خانم حسینی وجود دارد که می‌توانید با خیال راحت در آن‌ها اقامت کنید و تجربه بودن در یک خانه خاص با معماری جذاب ماسوله را کسب کنید.

راهنمای سفر به ماسوله

خرید از ماسوله

بازار ماسوله هم مانند سایر بخش‌های شهر بسیار خاص و متفاوت است. شکل بازار‌ها شما را یاد گذشته‌های دور می‌اندازد و مغازه‌های آن‌ها پراست از صنایع دستی و خوراکی‌هایی که بیشتر مربوط به منطقه شمال کشور است. فقط قدم زدن در بازار ماسوله حال شما را خوب خواهد کرد. وقتی به مغازه‌ها نگاه کنید کوزه‌های آبی رنگ و سفالی یا دیزی خوری را می‌بیند که به شما چشمک می‌زنند.

راهنمای سفر به ماسوله

یا خوراکی‌هایی که از جمله آن‌ها می‌توان به شیرینی اگردک، گلپر و لواشک اشاره کرد. اما یکی از متفاوت‌ترین چیز‌هایی که در مغازه‌های ماسوله وجود دارد و می‌توان آن را به عنوان یک سوغات خریدار کرد، عروسک‌های بافتنی است که بسیار زیبا هستند. همچنین لوازم دیگری مانند جوراب‌های پشمی، گلیم و وسایل حصیری نیز در این بازار‌ها به چشم می‌خورد.

راهنمای سفر به ماسوله
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار