مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: در حال حاضر فقط ۲۲ درصد ظرفیت سدهای استان خراسان رضوی پرآب است.
کد خبر: ۶۴۷۶۲۵
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۲ 26 August 2018

به گزارش تابناک : محمد علایی ظهر امروز در نشست‌خبری گرامیداشت هفته دولت در محل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی اظهار داشت: خراسان‌رضوی در منطقه جغرافیایی خشک واقع است؛ به‌طوری که 76 درصد مساحت استان خشک و میانگین بارش 41 ساله، در استان 225 میلی‌متر بوده، همچنین در کمربند خشک شمالی کره زمین هستیم، از خصوصیات این کمربند در شرایط عادی می‌توان به کمبود بارش، درجه حرارت بالا و بالابودن دامنه تغییرات بارندگی در کمربند خشک شمالی کره زمین اشاره کرد.

علایی افزود: امسال خشک‌ترین سال طی سال‌های اخیر بوده و همچنین کم آبی موجود در استان که تقسیم به دو نوع کم‌آبی طبیعی و کم‌آبی مدیریتی از خشکسالی ناشی از توسعه‌های ناهمخوان با طبیعت و ظرفیت‌های زیست محیطی که جوابگوی محیط نیست و شاخص‌ترین آن صنایع فولاد و ذوب آهن در اصفهان چون آبی که این صنایع نیاز دارد بیش از ظرفیت طبیعی موجود است.

وی با اشاره به تغییرات آب و هوایی زمین و تاثیر آن بر میزان بارش‌ها افزود: برمبنای مطالعات انجام شده تاثیر پدیده گرم شدن زمین در منطقه کمربند شمالی و جنوبی زمین بیشتر از سایر مناطق جهان بوده و طبیعتا در ایران نیز این تاثیر قابل لمس بوده، در استان خراسان رضوی میانگین بارندگی 15 ساله به 209 میلی متر و در 10 ساله به 198 میلی‌متر رسیده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان‌رضوی با تاکید بر اینکه مدیریت آب باید با طرحی مدون و با مبنای سازگاری با کم‌آبی باشد تصریح کرد: نخستین‌بار در کشور کلیات طرح سازگاری با کم‌آبی در دولت تصویب و در همین راستا 3 کارگروه تشکیل شده است. کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی با ریاست جناب آقای روحانی، کارگروه سازگاری با کم آبی در استان‌ها با ریاست استاندارها، در شهرستان‌ها هم نیز این کارگروه سازگاری با کم آبی شهرستان با ریاست فرماندارها تشکیل می‌شود.

علایی گفت: برای 37 دشت استان سیمای آبی تهیه شده و سیمای آبی 28 شهرستان در دست تهیه است؛ سیمای آب شامل سه قسمت وضعیت کنونی آب، چالش‌ها و تهدیدها، راهکارهای پیشنهادی برای مدیریت منابع با مبنای سازگاری با کم آبی است. در 20 روز آینده قرار است مصوب شود در استان و وظایف همه دستگاه‌ها در آن مشخص است.

وی خاطرنشان کرد: به مدیریت مصرف توجه نکردیم و تمرکز روی مدیریت تولید بوده نمودار آبی دشت‌ها است؛ در استان 86 درصد منابع آبی برای کشاورزی و دو درصد از منابع آب در صنعت مصرف می‌شود؛ اجرای طرح گلخانه‌ای در خواف برای حفظ منابع آبی در دستور کار است.

علایی با اشاره به حق آبه ایران در رودهای مرزی افزود: در آب‌های مرزی خطوط قرمز پررنگی داریم و نخستین خط قرمز ما رعایت پروتکل‌ها و معاهدات مرزی و حفظ حق آبه خود و کشورهای همسایه است. با ساخت سد دوستی حق آبی ایران و ترکمنستان برابر شد، همچنین از زمان احداث سد دوستی تاکنون 60 میلیون لیتر مکعب بیش از ترکمنستان از آب سد استفاده کردیم.

وی با اشاره به حفر چاه‌های غیرمجاز و آسیب جدی این چاه‌ها به منابع آبی استان افزود: هفت هزار چاه غیرمجاز پُر شده است و تخمین می‌زنیم 10 هزار چاه غیرمجاز دیگر باید در سطح استان مسدود شود و این امر باید به مسئله همگانی و اجتماعی جامعه تبدیل شود و همه دستگاه باید پای کار باشند.

علایی در پاسخ به سئوالی درباره چگونگی روند طرح انتقال آب از هزار مسجد به مشهد ادامه داد: طرح انتقال آب از منطقه‌ای به منطقه دیگر در شرایطی که کمبود داشته باشیم باید اجرا شود و چاره‌ای جز این نداریم اما مطالعات کامل زیست محیطی، اجتماعی و سیاسی نیاز دارد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار