رییس انجمن صنایع همگن ریخته گری استان اصفهان:
رییس انجمن صنایع همگن ریخته گری استان اصفهان گفت: 50 واحد صنعت ریخته گری در حال راه اندازی و برخی واحدها که برای توسعه نیازمند واردات ماشین آلات هستند، امروز نیازهای آنها در گمرک معطل مانده در حالیکه باید به سرعت گشایش ارزی صورت گیرد.
کد خبر: ۶۴۷۱۴۵
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۶ 25 August 2018
به گزارش تابناک اصفهان؛ سید حسن موسوی با بیان اینکه در حال حاضر اصفهان به دلیل توانمندی و تنوع تولید قطب صنعت فولاد کشور و هم‌چنین قطب صنعت ریخته گری قطعات در منطقه و کشورهای همجوار است، اظهار کرد: از سوی دیگر در ساخت تمام تجهیزات و قطعات ریخته گری سایر صنایع کشور توانمند است که با توجه به حمایت های مجموعه های ساخت داخل توسط شرکت فولاد مبارکه، ذوب آهن، صنایع سیمان و نیروگاه ها، هم اکنون تمام قطعات ریخته گری توسط واحدهای زیرمجموعه این انجمن در حال تحویل است.
 
وی در خصوص شرایط پیش روی صنعت ریخته گری در دوران تحریم ها، گفت: در حال حاضر 220 واحد ریخته گری از سازمان صنعت، معدن و تجارت مجوز و پروانه رسمی فعالیت دریافت کرده اند، هم‌چنین به غیر از این واحدها، 50 واحد دیگر در مراحل ساختمانی و نصب تجهیزات و راه اندازی قرار دارند، اما این واحدها اکنون در آستانه تحریم های ایران، در واردات ماشین آلات و تجهیزات خود دچار مشکل هستند و نیازمند سهمیه ارزی هستند.
 
رییس انجمن صنایع همگن ریخته گری استان اصفهان درباره تامین مواد اولیه ریخته گری در دوران تحریم ها، اظهار کرد: هم اکنون بیشتر ریخته گران سعی دارند تا مواد اولیه خود شامل نسوز و فراآلیاژها را از جایگزین آن و از تولیدات داخل تامین کنند، اما در مواردی که تولید داخل وجود ندارد و نیازمند واردات هستیم در تامین ارز مورد نیاز خود دچار مشکل می شویم.
 
وی از دولت خواست تا مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان صنعت ریخته گیری شامل برخی انواع نسوزها، فراآلیاژها همچون فرا وانادیوم و یا تنکستن، فراتیتانیوم و .... را در گروه های اولویت سهمیه ارزی قرار دهد چرا که این محصولات در کشور تولید نمی شود برای واردات نیازمند سهمیه ارزی است، متاسفانه تولیدکنندگان امروز در تامین مواد اولیه خود دچار مشکل هستند، چرا که در گروه سوم دریافت سهمیه ارزی قرار دارند.
 
موسوی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان این صنعت انتظار دارند اگر در گروه اول تامین ارز دولتی نیستند، حداقل در گروه دوم قرار گیرند، افزود: متاسفانه تغییرات احتمالی گروه بندی های تخصیص ارز و ورود به گروه سوم، خط تولید صنایع کشور را در سال حمایت از تولید داخلی دچار مشکل کرده است در حالی که این بخش ناچار به واردات هستند.
 
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه 50 واحد صنعت ریخته گری در حال راه اندازی و برخی واحدها که برای توسعه نیازمند واردات ماشین آلات هستند، امروز نیازهای آنها در گمرک معطل مانده در حالی که باید به سرعت گشایش ارزی صورت گیرد بنابراین دولت برای افزایش اشتغال و ظرفیت تولید باید ارز دولتی تخصیص دهد.
 
رییس انجمن صنایع همگن ریخته گری استان اصفهان در خصوص همکاری دولت برای بهتر شدن اوضاع این صنعت، اظهار کرد: صنایع ریخته گری خواستار این هستند که قطعات تولید داخل و مشابه آن، وارد کشور نشود و به آن ارز دولتی و تعرفه ای تخصیص نیابد، هم‌چنین از صدور قراضه، نسوز و سایر مواد اولیه مورد نیاز صنعت ریخته گری کشور جلوگیری شود و تنها صادرات در صورت مازاد تولید انجام شود. 
 
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر به دلیل جاذبه افزایش نرخ ارز، برخی مجموعه ها فروش داخل ندارند و محصولات خود همچون قراضه و فراآلیاژها را به صورت قانونی و غیرقانونی از کشور خارج می کنند، تصریح کرد: با وجود داشتن پتانسیل کامل اغلب فعالان صنعت ریخته گری به دلیل شرایط موجود، با ظرفیت 30 تا 55 درصد خود فعالیت می کنند.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار