رئیس سازمان جهاد کشاورزی:
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: به مناسبت هفته دولت، 61 طرح کشاورزی با اعتباری بیش از 56 میلیارد تومان و ایجاد اشتغال برای 690 تن در این استان به بهره برداری می رسد.
کد خبر: ۶۴۶۶۹۰
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۵ 23 August 2018

به گزارش تابناک قم،محمد رضا طلایی با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی استان قم در گفت و گو با خبرنگاران ایرنا، بیان کرد: طرح های بخش کشاورزی قم در روز شنبه سوم شهریورماه جاری به عنوان نخستین طرح های برنامه ریزی شده در هفته دولت سال جاری با حضور مسئولان و اقشار مختلف مردم در مناطق مختلف استان به بهره برداری خواهند رسید که مراسم رسمی این رویداد در بخش جعفریه رقم خواهد خورد.

استان قم دارای یک شهرستان به همین نام و پنج بخش جعفریه، سلفچگان، خلجستان، کهک و قنوات است.

وی افزود: در جریان افتتاح طرح های کشاورزی قم، 29 طرح در بخش آب و خاک با اعتبار 16 میلیارد تومان و ایجاد اشتغال برای 239 تن در قالب اجرای سیستم های نوین آبیاری، انتقال آب و تجمیع آب مورد نیاز مزارع در سطح دشت های استان صورت می پذیرد.

وی ادامه داد: در بخش بهبود تولیدات دامی نیز 9 طرح با اعتبار 24 میلیارد تومان و ایجاد اشتغال برای 44 تن، افتتاح خواهد شد و زمینه پرورش دام سبک و سنگین در سطح دامداری های استان، افزایش خواهد یافت.

طلایی گفت: افتتاح 13 طرح در بخش بهبود تولیدات گیاهی همچون توسعه گلخانه و کشت گیاهان دارویی نیز از جمله برنامه های سازمان جهاد کشاورزی استان قم در هفته دولت است که با اعتبار 6 میلیارد تومان و ایجاد اشتغال برای 332 تن انجام خواهد شد.

وی افزود: همچنین در این هفته سه طرح در زمینه ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی با اعتبار پنج میلیارد تومان و ایجاد اشتغال برای 57 تن افتتاح خواهد شد که نقش موثری در توسعه فرآیند بسته بندی و قطعه بندی محصولات دامی، زراعی و غذایی دارد.

وی ادامه داد: بهره برداری از هفت طرح در بخش شیلات با اعتبار چهار میلیارد و ایجاد اشتغال برای 18 تن نیز به مناسبت هفته دولت توسط سازمان جهاد کشاورزی قم انجام می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم همچنین گفت: در این هفته، طرح گازرسانی به مجتمع دامشهر استان نیز با اعتباری بیش از سه میلیارد تومان، انجام و با اجرای آن مشکل بزرگی از دامپروران استان برطرف خواهد شد.

شهرک دامشهر قم که سال 1375 در 13 کیلومتری جاده قم - جعفریه احداث شد، با 30 کاروانسرا و یکهزار و ۴۰۰ واحد پرورش دام، به عنوان میدان تبادل دام کشور سالانه میزبان حدود 600 هزار راس دام از سایر استان های کشور است؛ در استان قم سالانه حدود 320 هزار تن محصولات دامی تولید می شود.

در بخش کشاورزی کل زمین های قابل کشت قم برابر 105 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ مجموع کشت سبز استان شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، پنج هزار و 675 هکتار کشت گندم آبی، دو هزار و 346 هکتار کشت کلزا و بقیه سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی اختصاص یافته است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر 745 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است.

بیشتر بهره برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می کنند.

رییس جمهور و نخست وزیر وقت ایران محمد علی رجایی و حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد باهنر در حادثه تروریستی دفتر نخست وزیری در هشتم شهریور1360 به شهادت رسیدند، به همین مناسبت دوم تا هشتم شهریور به عنوان هفته دولت نامگذاری شده است.

امسال به مناسبت هفته دولت 181 طرح با اعتبار 471 میلیارد تومان و اشتغالزایی یکهزار و 119 تن در قم به بهره برداری می رسد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار