معاون فنی و بازرگانی تعاون روستایی خوزستان گفت:97درصد از مجموع 800هزار تن گندم خریداری شده که به قیمت تضمینی توسط مراکز خدمات وابسته به تعاون روستایی استان خریداری شده به سیلوها و کارخانه های آرد انتقال یافت.
کد خبر: ۶۴۶۶۴۲
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰ 24 August 2018

رضا عبیات افزود: تنها 24هزار تن گندم به صورت روباز در مراکز خرید تعاون روستایی باقی مانده که در حال حمل به سیلوهای خوزستان می باشد.

وی پیش بینی کرد تا پایان شهریور ماه عملیات انتقال باقی مانده گندم خریداری شده به سیلوهای استان خوزستان پایان یابد.

معاون فنی و بازرگانی تعاون روستایی خوزستان یکی از دلایل تاخیر در انتقال گندم را پیک کوتاه زمان خرید که به طور معمول در خوزستان 40روز است عنوان کرد و گفت: نگهداری بخش عمده ای از گندم در فضای باز به همین دلیل است.

عبیات در ادامه گفت: امسال یک میلیون و 113هزار و 68تن گندم مازاد برنیاز را به قیمت هر کیلوگرم 13هزار ریال از کشاورزان استان خریداری شد که از این میزان 800 هزار تن توسط مراکز خدمات تعاون روستایی و بقیه توسط شرکت غله استان خریداری شد.

با وجود کاهش تولید و خرید گندم به نرخ تضمینی ، امسال استان خوزستان برای چهارمین سال متوالی عنوان نخست خرید گندم در کشور را به خود اختصاص داد.

در سال زراعی جاری به دلیل خشکسالی و کاهش شدید بارندگی در فصول پاییز و زمستان ، 280هزار هکتار از کشتزارهای گندم دیم و 100هزار هکتار از گندم آبی خوزستان به دلیل نبود آب ، کمی بارندگی و بالا رفتن تنش آبی از بین رفت و تنها برداشت گندم در سطح 350هزار هکتار گندم آبی انجام شد.

در استان خوزستان سالانه 15.8میلیون تن انواع محصولات باغی و زراعی از سطح 1.2میلیون هکتار برداشت می شود که در صورت اجرای کامل طرح 550هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب تا سال 1400 تولید کل محصولات زراعی و باغی خوزستان به رقم 25میلیون تن خواهد رسید ضمن آنکه 300 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان چندی پیش گفته بود در صورت تامین آب مورد نیاز و اجرای کامل طرح 550هزار هکتاری ، خوزستان توان تولید غذای مورد نیاز 30میلیون نفر از جمعیت کشور را دارد.

گندم ، نیشکر ، چغندرقند ، مرکبات ، برنج ، خرما ، سبزیجات و صیفی جات مهمترین محصولات کشاورزی استان است. حدود هفت میلیون تن از مجموع تولیدات کشاورزی استان را نیشکر تشکیل می دهد.میزان سالانه مصرف گندم در خوزستان 550تا 600هزار تن است.

 

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار