جلسه ستاد تنظیم بازار استان خوزستان با مباحث گسترده در حوزه بازار و چالش های بسیار بر سر قیمت ها در حالی برگزار شد که دولت تمام توان خود را برای کاهش قیمت از طریق حذف واسطه ها و توزیع کالاهای اساسی به مقدار نیاز بازار به کار گرفته است.
کد خبر: ۶۴۶۱۱۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۵ 21 August 2018
سید علی بحرینی مقدم در حاشیه این جلسه که با حضور اعضا ستاد تنظیم بازار استان برگزار شد، بابیان این که مباحث مختلف از جمله قیمت اقلام اساسی، مرغ، گوشت گرم گوسفندی، میوه و تره بار مورد بررسی قرار گرفت، در خصوص قیمت مرغ گفت: خوراک مرغداری ها و نهاده های دامی باید با تسهیلاتی که دولت در نظر گرفته و با قیمت تعزیراتی در اختیار مرغداری‌ها قرار بگیرد تا افزایش قیمت مختصری که نسبت به سایر استان‌ها و میانگین کشوری داریم، اصلاح شود.
 
بحرینی مقدم با بیان این که تصمیمات لازم گرفته شد، عنوان کرد: سازمان جهاد کشاورزی موظف شد در حداقل زمان ممکن نسبت به تامین نهاده ها و خوراک دام با قیمت مناسب برای مرغداری ها و اتحادیه اقدام کند و سازمان صنعت معدن و تجارت استان خوزستان مکلف شد که نظارت کافی را روی قیمت مرغ داشته باشد.
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان در خصوص افزایش کالاهای اساسی هم گفت: طبق بررسی های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، افزایش قیمت نسبت به هفته گذشته در دو سه قلم کالا بوده که دستورات لازم صادر شد تا پیگیری قانونی صورت بگیرد.
 
 بحرینی مقدم به موضوع پرچالش میدان میوه و تره بار اشاره کرد و ضمن تاکید بر نصب اتیکت در سطح خرده فروشی های میوه گفت: پیرو جلسات قبل، اقدامات اصلاحی در سطح میدان میوه و تره بار الغدیر شروع شده اما کافی نیست، انتظار داریم با توجه به حذف واسطه ها، در میدان میوه و تره بار، میوه با قیمت واقعی به فروش برسد، همچنین صدور فاکتور قانونی و استاندارد که دارای کد اقتصادی باشد باید به خریداران ارائه شود، البته بازرسان اتحادیه و سازمان حمایت از مصرف کنندگان موظف به کنترل قیمت هستند و اتحادیه بر الزام و ابلاغیه در سطح خرده فروشی مبنی بر نصب اتیکت قیمت و صدور فاکتور توسط میوه فروشان سطح شهر، تاکید دارد.
 
وی با بیان این که بخشی از تنظیم بازار هم باید توسط مردم صورت بگیرد، اظهار کرد: اگر مردم تخلفی را بین فروشندگان میوه مشاهده کنند، یا قیمت را نصب نمی کنند یا فاکتور ارائه نمی دهند، حتما با سامانه ۱۲۴تماس بگیرند، با توجه به این که ده اکیپ سازمان صنعت، معدن و تجارت به تعداد اکیپ‌های این سازمان اضافه شده تا قیمت میوه را کنترل کنند لذا در این مسیر به کمک مردم هم در جهت شناسایی متخلفین بیشتر نیاز دارند.
 
 بحرینی مقدم در خصوص افزایش قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای پرتردد مثل اهواز- مشهد و اهواز -تهران با توجه به اعتراضات و پیگیری‌هایی که مردم داشتند، به دستور اکید استاندار خوزستان، موضوع را مورد بررسی قرار دادیم ، خوشبختانه با مداخله سازمان بازرسی و سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مسیر اهواز-تهران از حالت چارتری خارج شده و به حالت سیستمی برگشته است و قیمت ها متعادل شد.
 
وی با بیان این که دو ایرلاین متخلف شناخته شد، ضمن اعلام این خبر که پرونده این ایرلاین ها برای برخورد قانونی به تعزیرات حکومتی ارجاع شده، عنوان کرد: اگر مردم در صحنه باشند و با سامانه124 گزارش شکایت خود را مطرح کنند، دولت از اهرم های قانونی استفاده می کند و برخوردهای قانونی صورت می گیرد و در نهایت، تنظیم بازار بیش از پیش شکل خواهد گرفت .
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان به موضع مرغ منجمد و توزیع آن با قیمت هر کیلو ۶ هزار و ۷۵۰ تومان اشاره کرد و گفت: توزیع تا زمان تعدیل قیمت ادامه دارد.
 
بحرینی مقدم در بخش دیگر سخنان خود به  افزایش قیمت برنج 1۱۲۱ اشاره کرد و با تاکید بر این که برنج ذخیره به اندازه کافی در استان موجود است، گفت: در حال حاضر ذخیره برنج  ۱۱۲۱ در  استان بیش از۶۰۰۰  تن است که قیمت مصوب هر کیلو۵۸۰۰ تومان است که متاسفانه به 7۵۰۰ افزایش یافت اما قرار شده از ذخیره شرکت غله برای متعادل کردن قیمت برنج توزیع بیشتری صورت بگیرد.
 
این مقام مسئول با بیان این که برای تعادل در عرضه گوشت منجمد، توزیع آن از محل ذخیره شرکت پشتیبانی امور دام صورت می گیرد، به واردات گوشت گرم و سهمیه بندی نامتوازن مرکز انتقاد کرد و گفت: قرار بر این شد که گوشت گرم گوسفندی با قیمت 33 هزار و 300 تومان توزیع شود که متاسفانه تهران نتوانست با یک نظم خوب، سهمیه برای استان تخصیص بدهد تا اثر قیمتی آن در بازار احساس شود لذا باتوجه به محدودیتی که شرکت پشتیبانی امور دام دارد، تصمیم دیگری مبنی بر مذاکره با مباشر برای واردات مستقیم گوشت گرم گرفته شد، دو شرکت اعلام آمادگی کردند، مجوزهای لازم هم قرار است از سطح ملی اخذ شود.
 
وی در خبری نوید بخش عنوان کرد: بیش از ۲۰ سال که منتظر کشتارگاه صنعتی خرمشهر بودیم، با حمایت‌های صورت گرفته در ۸ ماه گذشته و با دستور اکید استاندار تا ده روز آینده برای تولید گوشت در بخش دام سبک آماده بهره‌برداری است و در اشتغالزایی هم تاثیر خوبی دارد. تلاش بر این است که در مذاکره با یک شرکت استرالیایی بخش خصوصی، بتوانیم دام زنده را وارد کنیم و کشتار دام را در خرمشهر داشته باشیم، خرمشهر به عنوان یک هاب واردات دام و ذخیره گوشت گرم، تنظیم بازار را در گوشت قرمز ایجاد خواهد کرد.
 
بحرینی مقدم ادامه داد: خط دام سنگین هم تا 6 ماه آینده راه اندازی می شود و به دلیل اینکه منطقه مرزی است، صادرات آن فعال می شود و ارزآوری خوبی برای کشور در پی خواهد داشت.
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان در پایان ضمن اشاره به نرخ سایر اقلام در بازار و بیان این نکته که طبق گزارش‌های دریافتی، افزایش نرخ کالاهای توزیع شده در استان نسبت به استان‌های دیگر کمتر بوده است، اظهار کرد: از اتحادیه ها، کسبه با اخلاق و با وجدان به دلیل درک شرایط موجود، تشکر می‌کنم. کشور در یک جنگ اقتصادی قرار دارد و دشمن از هر حربه ای برای بیشتر کردن فشار روی کشور استفاده می کند اما بازاریان و کسبه در همه عرصه ها در کنار مردم بودند و با غیرت ایستادند و از دولتمردان در این شرایط حمایت کردند، مطمئن هستیم که در کنار مردم خواهند بود تا با کمک هم شرایط را بیش از پیش متعادل تر کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار