نوذر جلالی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 8 سد مهم کشور در فارس در حال ساخت و طرح مطالعاتی چند سد دیگر نیز آغاز شده است، می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک با بهره‌برداری از این طرح‌های آب‌رسانی 50 درصد جمعیت استان از نعمت آب آشامیدنی سالم برخوردار شوند.
کد خبر: ۶۴۵۷۶۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۸ 20 August 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم: در وضعیت کنونی که تامین آب آشامیدنی برای بیشتر شهرستان‌های استان دغدغه‌ای مهم به شمار می‌رود، به گفته کارشناسان احداث سد می‌تواند اقدامی راهگشا و سنجیده باشد و در این راستا مراحل عملیاتی احداث 8 سد در استان با جدیت سپری می‌شود تا بخش مهمی از این معضل کاهش یابد و آب آشامیدنی بهداشتی در اختیار فارسی‌ها قرار گیرد. با این حال عده‌ای اعتقاد دارند در شرایطی که بارش نزولات آسمانی کاهش یافته، ساخت سد اقدامی بیهوده است.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای فارس در پاسخ به اینکه با توجه به خشکسالی‌های اخیر آیا تعریف پروژه‌های مطالعاتی و اجرای طرح‌های سدسازی برای استان کارآمد خواهد بود یا خیر؟ می‌گوید: در حال حاضر 80 درصد شهرستان‌های فارس از منابع زیرزمینی و چاه‌های آهکی، آب آشامیدنی و بهداشتی مصرفی خود را تامین می‌کنند؛ این در حالی است که در اکثر کشورهای توسعه یافت همچنان تلاش می‌کنند با ساخت سد، روان آب‌های دائمی را به سدها منتقل و از آن بهره‌برداری کنند.

نوذر جلالی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 8 سد مهم کشور در فارس در حال ساخت و طرح مطالعاتی چند سد دیگر نیز آغاز شده است، می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک با بهره‌برداری از این طرح‌های آب‌رسانی 50 درصد جمعیت استان از نعمت آب آشامیدنی سالم برخوردار شوند.

وی می‌افزاید: در هر شرایطی نیاز به این سدها برای استان به ‌عنوان یک نیاز اولیه در امر تامین آب آشامیدنی به شمار می‌رود که با بهره‌برداری از این 8 طرح بزرگ آب‌رسانی تمامی روستاهای پایین‌دست سدها از آب سالم برخوردار می‌شوند.

جلالی با اشاره به اینکه تاریخچه ساخت سد درود زن به قبل از انقلاب باز می‌گردد، اضافه می‌کند: هم‌اینک حجم آب‌های مخازن سدهای فارس تنها جوابگوی آب آشامیدنی و بهداشتی و بخشی از نیاز صنعت کم‌آب‌بر را تامین می‌کند که همواره تلاش داریم با افزایش تعداد سدهای استان از روان آب‌ها بهترین استفاده را ببریم.

رئیس گروه آبرسانی شهری شرکت آب منطقه‌ای با یادآوری اینکه پروژه آب‌رسانی سد سلمان فارسی با ذخیره آب بالغ ‌بر 17.5 میلیون مترمکعب با پیشرفت 78 درصدی تا پایان دی‌ماه امسال به بهره‌برداری خواهد رسید، می‌گوید: این پروژه با هدف آب‌رسانی به شهرستان‌های جهرم، قیر و همچنین روستاهای پائین‌دست سد خواهد بود که امیدواریم با بهره‌برداری از این پروژه کیفیت آب در این مناطق تغییر یابد.

جلالی انتقال خط دوم آب از سد درودزن برای مردم شیراز با پیشرفت 77 درصدی را به‌ عنوان دیگر پروژه مهم آب‌رسان در فارس معرفی می‌کند و می افزاید: تلاش می‌کنیم تا انتهای امسال بخشی از این پروژه آب‌رسانی به بهره‌برداری برسد تا کیفیت بهتر و افت آب شیراز رفع شود.

وی به موضوع تامین آب آشامیدنی داراب زرین‌دشت از سد رودبال داراب اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: این پروژه مهم آب‌رسانی در جنوب استان با هدف تامین آب آشامیدنی به شهرهای داراب، جنت شهر، حاجی‌آباد و روستاهای محدوده 51 آبادی با ذخیره‌سازی 18 میلیون مترمکعب تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید که تاکنون 79 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

جلالی تامین آب در شهرستان فسا را به ‌عنوان دیگر پروژه در حال ساخت مطرح می‌کند و می‌گوید: امروزه مردم شهرستان فسا مانند دیگر مردم استان با کمبود آب آشامیدنی روبه‌رو هستند و در تلاشیم که تا پایان سال جاری پروژه آب‌رسانی از سد رودبال که تاکنون 75 درسد پیشرفت فیزیکی داشته را به بهره‌برداری برسانیم.

وی تامین آب آشامیدنی برای اهالی منطقه شهر خرامه و همچنین روستاهای اطراف آن را به ‌عنوان دیگر پروژه‌ آب‌رسانی مهم استان نام می‌برد و اضافه می‌کند: این طرح قرار است در سال آینده به اتمام برسد و آب سالم در اختیار مردم منطقه قرار بگیرد.

جلالی تامین آب از چاه‌های اطراف سد سیوند به میزان 7.5 میلیون مترمکعب را یکی از راهکارهای تامین آب آشامیدنی پاسارگاد، ارسنجان و دیگر شهرستان‌های اطراف شمال استان می‌داند و می‌گوید: این طرح نیز مانند دیگر پروژه‌ها قرار است امسال به بهره‌برداری برسد.

وی میزان هزینه سرمایه‌گذاری کل پروژه‌های آب‌رسانی در حال اجرا را بالغ‌ بر یک هزار و 900 میلیارد تومان اعلام می کند و می‌گوید: این پروژه‌های تامین آب تا 20 سال آینده برنامه‌ریزی‌شده است و اجرا می‌شود و تمامی آنها با استفاده از نیروهای متخصص داخلی در حال اجرا بوده و هیچ کارگاهی تعطیل نشده است.

جلالی اضافه می‌کند: علی‌رغم اینکه سد سیوند در شمال فارس احداث‌ شده ولی تاکنون به دلیل کمبود بارش‌ها در استان هنوز آب‌گیری نشده و تا مادامی‌که این سد آبگیری نشود نمی‌توان پیش‌بینی کرد که به دلیل کمبود آب به سد آسیب وارد شده است یا نه.

وی با تاکید بر اینکه امروزه اهمیت سدسازی در تامین آب آشامیدنی کشور بسیار مشهود است، ادامه می دهد: مصداق این موضوع بارش‌های به‌یاد ماندنی سال 95 است که اهمیت ساخت سد در فارس را به اثبات رساند.

جلالی اضافه می‌کند: طی سال‌های گذشته طرح‌های متعدد آب‌رسانی توسط این شرکت اجرا شده است که مهم‌ترین آنها آب‌رسانی به شهرها و روستاهای حاشیه خلیج فارس از سد کوثر، آب‌رسانی به شیراز از خط یک، آب‌رسانی به لارستان از سد سلمان فارسی، آب‌رسانی به شهرهای نی‌ریز، آباده، فسا، مرودشت، کازرون، و آب رسانی به شهرهای مهر و لامرد از خط محرم است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار