مدیرگروه خدمات بیمه ای بانک کشاورزی خوزستان گفت: شالی کاران خوزستانی با وجود منع کشت برنج در این استان از سوی وزارت جهادکشاورزی، می توانند محصول خود را در برابر حوادث قهری و آفات بیمه کنند.
کد خبر: ۶۴۳۵۷۳
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۷ 17 August 2018

محمد آلاله با بیان اینکه بیمه محصول برنج در خوزستان منع قانونی ندارد و صندوق بیمه کشاورزی خوزستان موظف است نسبت به درخواست بیمه محصول از سوی شالی کاران اقدام لازم را انجام دهد افزود: با توجه به اینکه دولت سهم 50درصدی حق بیمه را برای محصولات کشاورزی پرداخت می کند در بیمه برنج (غیر از استان های گیلان و مازندران) این سهم به صفر می رسد و کشاورز باید حق بیمه را به صورت کامل به صندوق بیمه کشاورزی پرداخت کند.

وی با اشاره به خشکسالی در سال زراعی 97-96 و کمبود آب در همه حوضه های آبی خوزستان گفت: وزارت کشاورزی پیشتر کشت برنج در کشور را غیر از استان های گیلان و مازندران به دلیل خشکسالی و کاهش شدید منابع آب ممنوع اعلام کرد ولی برخی کشاورزان در خوزستان، اقدام به کشت برنج در حوضه های ممنوعه کردند.

مدیرگروه خدمات بیمه ای بانک کشاورزی خوزستان افزود: اطلاعات دقیقی از میزان کشت سال زراعی جاری برنج در خوزستان نیست و بیشتر آمارها به صورت تخمینی است.

مناطق دزفول ، شوشتر ، شوش ، باغملک ، هویزه ، دشت آزادگان و اهواز از مناطق مهم زیرکشت برنج در سال زراعی جاری هستند.

در سال زراعی 96-95 حدود 80هزار هکتار از زمین های کشاورزی خوزستان زیرکشت برنج قرار گرفت ولی امسال احتمال داده می شود حدود 20 تا 25هزار هکتار زیرکشت برنج رفته باشد.سازمان آب و برق و جهاد کشاورزی خوزستان،اردیبهشت امسال از شالی کاران خوزستان خواستند

به جای برنج ، از کشت جایگزین که به آب کمتری نیاز دارند استفاده کنند.کشت برنج در خوزستان از اوایل تیر شروع و در اواخر آبان برداشت می شود.

در سال زراعی جاری ، محدودیت کشت در بسیاری از محصولات تابستانه نظیر ذرت دانه ای و علوفه ای و برنج به دلیل کمبود آب اعمال شد.

بر اساس آمار رسمی سازمان جهاد کشاورزی ، خوزستان 1.2 میلیون هکتار زمین کشاورزی دارد که از این سطح زیرکشت سالانه 15.8میلیون تن محصولات کشاورزی و باغی تولید می شود که از این حیث مقام نخست را در کشور دارد.

حدود نیمی از محصولات کشاورزی خوزستان با 7.5میلیون تن را نیشکر تشکیل می دهد.

 

منبع: مهر

برچسب ها: بیمه کشاورزی ، برنج
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار