مدیرعامل کشت و صنعت دهخدا:
مدیرعامل کشت و صنعت نیشکر دهخدا گفت: بسته شدن رودخانه به روی کشاورزان و برداشت آب به صورت غیرقانونی از سوی این شرکت صحت ندارد.
کد خبر: ۶۴۳۰۹۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۹ 14 August 2018
البرز کریمی زند  با اشاره به خبر منتشر شده مبنی بر بستن رودخانه به روی کشاورزان با استفاده از کیسه های نایلونی اظهار کرد: با توجه به نامتوازن بودن بستر رودخانه و پائین بودن سطح آب، پمپ های این کشت و صنعت قادر به برداشت حتی یک متر آب نیستند.
 
کریمی زند افزود: حقابه کشت و صنعت های نیشکر بر اساس تصمیم ستاد خشکسالی، بیش از ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است و برای برداشت همین حقابه در نظر گرفته شده از سوی ستاد خشکسالی، به دلیل کاهش سطح رودخانه در محوطه ایستگاه پمپاژ، مبادرت به گذاشتن کیسه های نایلونی کردیم تا سطح آب افزایش یابد و امکان پمپاژ آب وجود داشته باشد.
 
وی گفت: این شرکت طبق مصوبه ستاد خشکسالی عمل می کند و نه تنها یک قطره آب بیشتر از سهمیه در نظر گرفته شده، برداشت نمی کند بلکه نسبت به سال گذشته با کاهش شدید برداشت آب مواجه هستیم و این امر نیز از سوی بازرسان سازمان آب و برق خوزستان تائید شده و ماموران ذیربط به صورت شبانه روز رصد می کنند.
 
وی افزود: اگر سطح آب در محوطه ایستگاه پمپاز افزایش نیابد امکان برداشت آب وجود نخواهد داشت و مزارع نیشکر و به تبع آن، اشتغال در منطقه از بین خواهد رفت.
 
کریمی زند ادامه داد: تاکنون بیش از ۷۰ درصد مزارع نیشکر کشت و صنعت نیشکر دهخدا به دلیل خشکسالی و هجوم آفات از بین رفته است و خسارت هنگفتی را برجای گذاشته است. استاندار خوزستان و مجموعه مدیریت بحران استانداری نیز در بازدید میدانی شاهد از بین رفتن مزارع نیشکر در اثر بی آبی بودند. کشت نیشکر یک کشت دائمی است و در صورت خسارت تا ۶ سال این خسارت ادامه خواهد یافت که جبران ناپذیر است.
 
وی گفت: ایجاد مانع برای افزایش سطح آب در محوطه ایستگاه پمپاژ آب، هیچ مانعی برای دسترسی کشاورزان پائین دست به آب ایجاد نخواهد کرد گرچه بر اساس استعلام از منابع ذی صلاح از جمله سازمان آب و برق هیچ مجوزی برای کشت در پایین دست وجود ندارد اما با این وجود همچون گذشته آب به پائین دست می رسد و ایجاد مانع صرفا برای افزایش سطح آب در محوطه ایستگاه پمپاژ است.
 
مدیرعامل کشت و صنعت دهخدا با اشاره به حقابه مصوب شده از سوی ستاد خشکسالی گفت: طبق این مصوبه، ۱۴ متر مکعب برای حفظ حداقلی گیاه نیشکر، اجازه برداشت وجود دارد اما تا امروز در بهترین حالت نتوانسته ایم بیشتر از ۱۱ متر مکعب برداشت کنیم. به عبارت دیگر به دلایل مختلف از جمله مصوبه ستاد خشکسالی، کاهش دبی رودخانه به خاطر برداشت آب در بالادست، بالا بودن ای سی آب و ... با کاهش ۵۰ درصدی برداشت آب از سوی نیشکر دهخدا مواجه هستیم و بحران آب و کاهش شدید برداشت آب، باعث نابودی ۷۰ درصدی مزارع نیشکر شده است و این امر تبعات زیادی را در منطقه ایجاد خواهد کرد.
 
 
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار