طبق آمار سازمان آتش نشانی شیراز حوادث مربوط به آسانسورها در رتبه اول فهرست سوانح قرار دارد و باید در این موضوع دقیق شد و با اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی، زمینه‌ی بروز حوادث تلخ را از بین برد.
کد خبر: ۶۴۲۹۹۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۳ 13 August 2018

تابناک فارس به نقل از ایسنا:حوادث مرتبط با آسانسور دامنه‌ی وسیعی دارد، دامنه‌ای که از زمان نصب و راه‌اندازی تا دوران استفاده آن را شامل شده و عمدتا مرگ یا حداقل معلولیت جسمی و سختی‌های روحی را به‌دنبال دارد.

طبق آمار سازمان آتش نشانی شیراز حوادث مربوط به آسانسورها در رتبه اول فهرست سوانح قرار دارد و باید در این موضوع دقیق شد و با اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی، زمینه‌ی بروز حوادث تلخ را از بین برد.

معاون آموزش، ایمنی و پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدماتی شهرداری شیراز گفت: برای ساخت یک ساختمان به روال استاندارد مراحلی چون تائید نقشه معماری توسط شهرداری و سازمان آتش‌نشانی، استفاده از مصالح استاندارد و همچنین بهره‌گیری از افراد دارای مهارت لازم باید طی شود.

هادی عیدی‌پور گفت: در تائیدیه‌ی نقشه از نظر ایمنی تائیدیه آتشنشانی علی الخصوص در رابطه با استاندارد بودن محل آسناسورها، محل خروج و چاله الزامی است و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

عیدی پور با بیان اینکهتا زمانی که اداره استاندارد تائیدیه پایان کار صادر نکند به هیچ عنوان به ساختمان پایان کار داده نمی‌شود، گفت: ساختمانی که پایان‌کار ندارد یعنی هنوز شرایط سکونت را کسب نکرده است!!.

معاون آموزش، ایمنی و پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدماتی شهرداری شیراز با بیان اینکه تمام آسانسورهای نصب شده در ساختمان‌هایی که دارای پروانه‌ی ساختمانی و پایان‌کار است به تایید آتش‌نشانی رسیده است، بررسی مباحث فنی آسانسور و نصب آن، تجهیزاتی که باید در آن به‌کارگرفته شود، ابعاد مورد استفاده، ارتفاع، مشخصات فنی و ... را در دستور کار کارشناسان آتش‌نشانی دانست.

او گفت: یکی از حوادث مهم مرتبط با آسانسور، حبس در آسانسور است که به دلیل بروز خطای انسانی یا قطع برق و بروز مشکل فنی حادث می‌شود.

عیدی‌پور گفت: برای پیشگیری از بروز حوادث مرتبط با آسانسور باید اقدامات فنی را به شکل روتین و با بهره‌گیری از نیروهای فنی دارای مهارت کافی انجام داد.

او گفت: کسانی که تخصص کافی نداشته باشند و مدار های الکتریکی را دست کاری کنند، امکان دارد زمینه‌ی قفل شدن آسانسور حین استفاده را فراهم کنند.

عیدی پور با بیان اینکه در چهارماهه اول سال نزدیک به ۷۰۰ عملیات مرتبط با آسانسور انجام شده است، گفت: بیش از ۹۰ درصد موارد حبس در آسانسور به دلیل قطع برق حادث شده است.

وی استفاده نادرست از آسانسور را به دلیل نبود فرهنگ ایمنی در استفاده از این وسیله را از علت‌های بروز مشکل برشمرد و گفت: گاهی از آسانسور نفر بر به‌جای باربر و برعکس استفاده شده یا به ظرفیت تذکر داده شده، توجه نمی‌شود، این اتفاق نه‌تنها امکان بروز مشکل را فراهم خواهد کرد بلکه عمر مفید آسانسور با می‌کاهد.

عیدی‌پور با بیان اینکه در برخی موارد بهره برداران قبل از تائیدیه اداره استاندارد از آسانسور استفاده می‌کنند، گفت: در صورت بروز حادثه برای ساکنان یا استفاده کنندگان از آسانسور، مالکان ساختمان یا مسئول مربوطه در سازمان‌ها پاسخگو هستند.

این کارشناس آتش‌نشانی دستکاری آسانسور توسط افراد غیر متخصص، نبود نظارت و مراقبت از کودکان هنگام سوار شدن آسانسور و ا ستفاده از آن به‌عنوان وسیله‌ی بازی، تلاش محبوس شدگان در آسانسور یا سایر افراد غیرفنی و فاقد مهارت برای بازکردن در آسانسور را از دیگر دلایل کاهش عمر و همچنین خرابی و بروز مشکل برای آسانسور اعلام کرد.

معاون آموزش‌، ایمنی و پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدماتی شهرداری شیراز با اشاره به اینکه آسانسور ‌وسیله‌ای مکانیکی با ظرفیتی محدود است و نیاز به مراقبت مداوم دارد، گفت: از دلایل بروز مشکل در آسانسورها نقص فنی، مکانیکی و الکتریکی به دلیل مراقبت نکردن است؛ ‌مالکین موظف‌اند انسانسور را هر ۲ یا ۳ ماه یکبار توسط افراد ذیصلاح مورد بازرسی قرار دهند.

عیدی‌پور همچنین توصیه‌کرد که شهروندان نباید هنگام وقوع حریق یا زلزله از آسانسور استفاده کنند و اگر به هر دلیل در آسانسور محبوس شدند، به‌خاطر داشته باشند که هوا به اندازه کافی در کابین وجود دارد.

او با بیان اینکه احتمال سقوط آسانسورهای دارای تائیدیه استاندارد و بازدیدهای دوره‌ای بسیار کم است، گفت: آسانسورها باید حتما دارای بیمه‌ باشد.

عیدی‌پور در عین‌حال تصریح کرد که آسانسورها بعد از نصب و راه‌اندازی و به دلیل تمهیدات الکترونیکی و مکانیکی اندیشیده شده در سیستم معمولا سقوط نمی‌کند، گفت: در آسانسورهای جدید این احتمال نزدیک به صفر است، اما در صورتیکه بازدیدهای دوره‌ای انجام نشده و نقص فنی در آسانسور وجود داشته باشد، احتمال سقوط در چاله هم ممکن است.

این کارشناس آتش‌نشانی نصب سیستم‌های بک‌آوت یا نجات اضطراری خودکار در برخی آسانسورها را الزامی دانست و گفت: با نصب این سیستم به هر دلیلی که برق قطع یا اسانسور دچار مشکل شود دستگاه آسانسور را به یکی از طبقات ارجاع داده و در آسانسور باز می‌شود.

مدیر کل اداره استاندارد استان فارس نیز در گفت و گو با ایسنا گفت: آسانسورها مشمول استاندارد اجباری بوده و مالکین موظف به دریافت تائیدیه هستند .

مرتضی رهنما خاطر نشان کرد: کسانی که بدون دریافت تائیدیه‌ی استاندارد از اسانسور استفاده می‌کنند، خلاف قانون عمل کرده‌اند، لذا در صورت بروز حادثه باید پاسخگو باشند.

او گفت: مسئولیت پاسخگویی معمولا به مالک یا مدیر و هیئت مدیره‌ی ساختمان‌ها باز می‌گردد و قاعدتا هیچ توجیهی در خصوص استاندارد نبودن آسانسور پذیرفتنی نیست.

رهنما با اشاره به اینکه تمام سازمان‌های دولتی و خصوصی و ساختمان‌های شخصی باید تاییدیه‌ی استاندارد را برای استفاده از آسانسور دریافت کنند، گفت: امکان بررسی تمام ساختمان‌ها برای مشخص کردن آسانسورهای استاندارد از غیراستاندارد وجود ندارد.

مدیرکل استاندارد فارس با بیان اینکه آسانسور وسیله‌ای نیست که بتوان آن را پلمپ کرد، گفت: اخطارهای لازم به تمام سازمان‌ها و مالکان ساختمان داده شده و اعلام کرده‌ایم که آمادگی استانداردسازی آسانسورها را با کمترین هزینه و در سریع‌ترین زمان را داریم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار