معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس گفت: صنایع آلاینده در استان های همجوار، سه شهرستان جنوبی فارس را تحت تاثیر منفی قرار می دهد.
کد خبر: ۶۴۲۶۲۵
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰ 13 August 2018

تابناک فارس به نقل از ایرنا:عنایت الله رحیمی، در نشست شورای اداری استان در شیراز افزود: آلایندگی عسلویه و پارس جنوبی، شهرستان های مُهر و لامرد و آلایندگی ناشی از بهره برداری از معادن در شهرستان سیرجان استان کرمان نیز شهرستان نی ریز استان فارس را تحت تاثیر منفی قرار می دهد.
وی ادامه داد: بر اساس قانون این موضوع چون بین 2 استان است باید از سوی سازمان حفاظت محیط زیست بررسی شود که امیدواریم نشست های مرتبط با این موضوع تشکیل و تصمیم های لازم اتخاذ شود.

**طرح سد تنگ سرخ شیراز تعیین تکلیف شود
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس، با اشاره به توقف اجرای طرح سد تنگ سرخ از ابتدای شروع فعالیت آن گفت: با توجه به استقرار پیمانکار در این پروژه، هرچه زمان بگذرد پروژه دچار فرآیند موضوع قرارداده ها شده و هزینه هایی را در قالب تعدیل تحمیل خواهد کرد.
رحیمی افزود: ما نه بر جواب مثبت اصرار داریم و نه بر جواب منفی اما بدون تردید ملاک عمل ما تصمیم گیری کمیته فنی در سازمان محیط زیست کشور است و هرچه این کمیته اعلام کند برای ما فصل الخطاب خواهد بود.
وی اظهار داشت: اما تعیین تکلیف این طرح بسیار ضروری و مهم است و این کار باید هرچه زودتر انجام شود.
سد تنگ سرخ که عملیات آن بهمن سال 1390 آغاز شد، در فاصله 2 کیلومتری شهرک های شمال غرب شیراز واقع شده است.
این سد از نوع خاکی با هسته رسی و به ارتفاع حدود 80 متر از بستر سنگی پیش بینی شده است.
اهداف مختلفی برای ساخت این سد اعلام شده که از جمله آنها می توان به ذخیره سازی و استفاده از آب رودخانه خشک برای تامین آب مورد نیاز باغ های قصردشت شیراز و همچنین برای کنترل سیلاب بخصوص درفصل زمستان که در برخی سال ها خسارات فراوانی را به واحدهای مسکونی و تجاری شهر شیراز وارد می کند، اشاره کرد.
منتقدان ساخت سد تنگ سرخ بر این باورند، این سد بدون مطالعات کافی زمین شناسی احداث شده و ترکیدن یا شکستن سد در آینده، شهرک های شمالی شیراز را به زیر گل و لای می برد و موجب وقوع فاجعه اقلیمی، انسانی می شود.
این منتقدان همچنین خشک شدن دریاچه مهارلو در جنوب شیراز و احتمال وقوع توفان های نمک و برخاستن ذرات خطرناک و سرطان زا را از دیگر پیامدهای احداث سد تنگ سرخ بیان کرده اند.

**خشک شدن تالاب های فارس حاشیه نشینی را گسترش داده است
رحیمی، با اشاره به مشکلات ایجاد شده در اثر خشک شدن تالاب های فارس گفت: خشک شدن این تالاب ها افزون بر مشکلات زیست محیطی، مشکلات اجتماعی، اقتصادی و کالبدی نیز به دنبال داشته و مهاجرت از اطراف آنها نیز افزایش یافته است.
او اظهار داشت: مهاجرت از اطراف این تالاب ها به شهر شیراز و مراکز شهرستان ها به شکل گیری حاشیه نشینی در کلانشهر شیراز و دیگر شهرهای استان منجر شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس افزود: امیدواریم به تالاب های فارس هم همانند دریاچه ارومیه توجه شود و شرایط آنها رو به بهبود رود.
رحیمی، همچنین خواستار دستور رئیس سازمان محیط زیست کشور مبنی بر تسریع در بررسی طرح زیست محیطی راه آهن گلگهر به شیراز شد و اظهار داشت: قطعات سه و چهار این طرح در حال احداث است و عملیات اجرایی قطعات یک و 2 آن نیز که در شهرستان نی ریز و سیرجان کرمان قرار دارد بعد از اخذ نظر سازمان حفاظت محیط زیست می تواند آغاز شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس هم گفت: یکی از مواردی که انتظار است سازمان حفاظت محیط زیست کشور نسبت به رفع مشکل آن مساعدت کند، پروژه گردشگری کاخ ایرانیان منطقه ارژن است که سال 92 در پنج فاز شروع شده و فاز اول آن به اتمام و بهره برداری رسیده است.
یدالله رحمانی افزود: این پروژه افزون بر مشکلات مربوط به تامین نقدینگی، به دلیل تخریبی که در حدود سه هزار متر مربع از زمین های مجاور آن صورت گرفته با شکایت محیط زیست استان مواجه شده است.
وی ادامه داد: امیدواریم با توجه به صدور رای قطعی، با مساعدت دستگاه قضایی و کمیته حمایت قضایی و سازمان محیط زیست کشور مشکل این پروژه رفع شود.
رحمانی افزود: یکی از طرح های دیگر، معدن سنگ گچ کازرون است که صدور پروانه بهره برداری آن به سال 59 باز می گردد که با توجه به اینکه استعلام های زیست محیطی آن بعد از بهره برداری انجام شده با مشکلاتی مواجه شده که امیدواریم با مساعدت سازمان حمیط زیست مشکل این طرح نیز حل شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس، در بخش دیگری از سخنان خود، از دستگاه های اجرایی استان خواست، در برپایی نمایشگاه هفته دولت (دوم تا هشتم شهریور) در شیراز همکاری و مساعدت داشته باشند و دستاوردهای بخش های دولتی را با محوریت سازمان های مردم نهاد در این نمایشگاه در معرض دید قرار دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار