معاون اقتصادی رییس جمهور:
معاون اقتصادی رییس جمهور با بیان اینکه هیچکس نباید از تخلف جایزه بگیرد، گفت: بهترین جواب به تهدیدهای تحریمی آن است که دست صادرکنندگان در کشور بازتر شود نه اینکه دست آن‌ها را بست و جلوی فعالیتشان را گرفت.
کد خبر: ۶۴۰۰۳۱
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۱ 06 August 2018

محمد نهاوندیان در حاشیه نشست با نخبگان اقتصادی خوزستان که شامگاه 14 مردادماه در اهواز برگزار شد، با اشاره به مسیر و جهت گیری اقتصاد کشور اظهار کرد: ما در دولت فکری که دنبال می‌کنیم آن است که توانمندسازی بخش خصوصی راهکار اصلی توسعه پایدار کشور است.

وی با بیان اینکه این مساله در گذشته کمتر مبنای عمل بوده است، افزود: این سیاست بنیادی دیدگاه اقتصادی دولت است و مبتنی بر سیاست‌های کلی نظام نیز است.

معاون اقتصادی رییس جمهور با بیان اینکه بخش خصوصی باید در کار تولید و صادرات احساس دست بازی کند، نه اینکه احساس کند دست او را بسته‌اند، تصریح کرد: هنر ما این است که وقتی در شرایط ویژه‌ای قرار می‌گیریم و آن شرایط مدیریت اقتضایی را می‌طلبد، باید این مدیریت اقتضایی را در چهارچوب و مسیر مدیریت کلی کشور دنبال کنیم. ممکن است در این زمینه انعطاف‌های تاکتیکی داشته باشیم، اما نباید فراموش کنیم که جهت صحیح کدام طرف است.

نهاوندیان با بیان اینکه در زمان مدیریت اقتضایی نباید در انتخاب مسیر پریشان بشویم، ادامه داد: مسیر توسعه پایدار کشور مبتنی بر آن است که بخش خصوصی را تقویت کنیم و باید در این زمینه تلاش کنیم. ما زیان‌های دولت سالاری را تجربه کرده‌ایم و در این زمینه با توجه به شرایط ویژه‌ای که برای کشور به وجود می‌آید، می‌توانیم برای اصلاحات ساختاری از آن‌ها بهره بگیریم.

وی با اشاره به تصمیمات ارزی دولت در فروردین ماه امسال، گفت: این تصمیمات پاسخی به برخی از التهابات ایجاد شده در بحث تامین ارز کشور بود زیرا پیش بینی می‌شد که دولت جدید آمریکا اعلام خروج از برجام کند و این خروج آثار ملتهب کننده‌ای در بازار خواهد داشت. این تصمیمات دارای دو بخش بود که یک بخش آن به صورت پررنگ تر در کشور اجرایی شد.

معاون اقتصادی رییس جمهور با بیان اینکه هیچکس نباید از تخلف جایزه بگیرد، ادامه داد: با توجه به اینکه برای تامین کالای اساسی و دارو باید ایجاد اطمینان قطعی حاصل شود، باید ارز مورد نیاز آن‌ها از نفت تامین شود تا تقاضای این بخش بر بازار فشار وارد نکند. اجرای این مساله نیازمند آن است از زمان تامین تا مصرف کالاهای اساسی و دارو نظارت دقیق و سانتیمتری باشد.

نهاوندیان بیان کرد: بهترین جواب به تهدیدهای تحریمی آن است که دست صادرکنندگان در کشور بازتر شود. بخش خصوصی است که باید سفیران اقتصاد ایران در بازارهای جهانی باشند.

وی ادامه داد: اکنون باید با استفاده هوشمندانه از شرایط کنونی، بازارهای کشور را گسترش دهیم. در این زمینه نیاز به تقسیم کار است و هر بخش باید کارهای خود را پیش ببرد. در این زمینه سیاست گذاران باید به سیاست گذاری بپردازند و فعالان اقتصادی نیز از این فرصت به وجود آمده نهایت بهره را ببرند.

معاون اقتصادی رییس جمهور گفت: میان سرمایه گذار خارجی و دسترسی به بازار صادراتی یک رابطه دوسویه معنا دار وجود دارد و علت اینکه اکنون چین در مقابل با جنگ تجاری آمریکا با قوت ایستاده آن است که متضررین جنگ تجاری آمریکا، شرکت‌های آمریکایی هستند.

نهاوندیان گفت: ما در شرایط تهدیدهای تحریمی باید انعطاف پذیری استان‌ها و اقتصادهای استان را بالا ببریم. این انعطاف پذیری و چالاکی اعطای اختیارات استانی شدنی است. راه حل این است که ما پیشنهادی برای تنفیذ اختیارات استانی ارائه کنیم که هماهنگی‌های ستادی و ملی در آن پیشنهاد دیده شده باشد.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی باید منبع انرژی و نشاط باشد، خاطرنشان کرد: انسجام درونی بخش خصوصی بسیار مهم است و باید به این مساله توجه جدی کرد. استاندار خوزستان یک سرمایه برای خوزستان است و بخش خصوصی باید از این فرصت به بهترین شکل استفاده کند.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار