کلانتری عنوان کرد:
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: عراق در سطح بین‌المللی خواهان کمک برای اطفای حریق هورالعظیم شده است. ما نیز برای خاموش کردن آتش هورالعظیم به همکاری‌های دیپلماتیک بیشتری با عراق نیاز داریم.
کد خبر: ۶۳۹۷۵۷
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹ 06 August 2018

عیسی کلانتری در جمع خبرنگاران در اهواز اظهار کرد: آتش‌سوزی در بخش عراقی هورالعظیم به دلیل نبودن آب ادامه دارد و موارد زیادی درباره دلایل این آتش‌سوزی مطرح شده است.

وی افزود: در بخش ایرانی هورالعظیم آتش‌سوزی وجود ندارد. انتظار داریم عراق در این زمینه با ما همکاری کند. عراق در دو نوبت، یکبار 10 روز و یکبار 6 روز برای دادن مجوزهای لازم تأخیر کرد اما در نهایت آتش خاموش شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امروز صبح بازدیدی از منطقه داشتیم و دیدیم که آتش دوباره روشن شده است. قرار است دو فروند هواپیمای ایلوشین به هواپیمای آتش‌نشانی تبدیل شوند. همچنین قرار است بالگردهای موجود تقویت شده تا در بخش عراقی با آتش مقابله کنند. از قرار معلوم عراق در سطح بین‌المللی خواهان کمک برای مهار آتش شده است. امیدواریم با عملیاتی که همکاران ما در خاک عراق انجام می‌دهند، بتوانیم تا حدی با آتش مبارزه کنیم.

کلانتری ادامه داد: اما مسأله اصلی، کشور عراق است که باید در این زمینه همکاری بیشتری داشته باشد. متأسفانه تمام دود ناشی از آتش‌سوزی به غرب استان خوزستان وارد می شود و مردم این منطقه در مضیقه هستند. لازم است همکاری‌ ‎ های دیپلماتیک بیشتری با عراق انجام شود. همکاران ما تمام تلاش خود را می‌کنند اما بدون کمک دولت عراق، فکر نمی‌کنم به این زودی به نتیجه قطعی برسیم.

وی خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم اگر حق‌آبه‌های محیط زیستی چه در بخش ایرانی و چه در بخش عراقی به تالاب‌ها داده شود، این مسأله خود به خود مهار می‌شود. در بخش ایرانی هورالعظیم آتش‌سوزی رخ نداده است زیرا حدود 80 تا 85 درصد هورالعظیم در بخش ایرانی آبگیری شده است. البته ما علت اصلی آتش‌سوزی را نمی‌دانیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص مسأله گرد و غبار خوزستان تصریح کرد: خوشبختانه با کمک سازمان برنامه و بودجه، منابع لازم تخصیص داده شده است و منتظر هستیم که مطالعات مقابله با گرد و غبار نهایی شوند. کلیه اختیارات منابع مالی نیز به استاندار خوزستان تفویض شده است.

وی افزود: امسال حدود 350 میلیارد تومان منابع مالی در اختیار استاندار خوزستان خواهد بود. البته ریزگردها ظرف یک یا دو سال مهار شدنی نیستند. همکاران خوزستانی ما بدانند که حداقل شش تا هفت سال این کار طول خواهد کشید.

کلانتری اظهار کرد: سال‌های سال است که به علت عدم توسعه پایدار، استان خوزستان را با این مشکل روبرو کردیم و شش تا هفت سال طول می‌کشد به وضع سابق برگردیم تا حداقل از گرد و غبار داخلی رهایی پیدا کنیم اما گرد و غبار خارجی که در فصل بهار و تابستان دیده می‌شود و از عربستان، سودان و دیگر کشورها می‌آیند، کماکان سر جای خود باقی هستند.

وی در خصوص مشکلات به وجود آمده برای خوزستان در بحث کشت نیشکر گفت: آب مورد نیاز کشت نیشکر بر اساس مطالعات انجام شده محدود به 23 هزار مترمکعب در هکتار بود، اما اکنون مصرف آب این شرکتها 35 هزار مترمکعب است. نبودن مدیریت مصرف آب این مشکلات را ایجاد می‌کند. ما باید به مطالعات اصلی باز گردیم و آن زمان است که می‌توانیم بیش از یک میلیارد مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار