مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان خبر داد:
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان گفت: در استان خوزستان در بخش نیروگاه‌ها به شش هزار مگاوات نیروگاه حرارتی به صورت ضرب‌الاجلی نیاز داریم.
کد خبر: ۶۳۹۷۴۱
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۱ 06 August 2018

محمود دشت‌بزرگ در کارگروه مقابله با گرد و غبار خوزستان که امروز (یکشنبه 14 مردادماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به ظرفیت بالای شبکه برق استان، اظهار کرد: این سرمایه مسئولیت ما را بیشتر می‌کند. اتفاقاتی مانند بهمن 95 می‌تواند تبعات سنگینی برای مردم و نظام در پی داشته باشد.

وی افزود: طول شبکه انتقال برق در خوزستان 8700 کیلومتر است که این شبکه شامل 210 پست انتقال در استان می‌شود. خوزستان از نظر میزان تولید برق در کشور، رتبه اول را دارد و از نظر ظرفیت انتقال توزیع شبکه، رتبه دوم کشور را داریم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان گفت: اولین نیروگاه آبی کشور در مسجدسلیمان و اولین نیروگاه خاورمیانه نیز در آبادان راه‌اندازی شده است. ما در بسیاری از شاخص‌ها در کشور، رتبه اول را در اختیار داریم.

دشت‌بزرگ خاطرنشان کرد: در طول 8700 کیلومتر شبکه انتقال برق در استان خوزستان، 9500 مقره سرامیکی وجود دارد که این مقره‌ها باید سازگار شده و با مقره‌های سیلیکونی تعویض شوند. در طول یک سالی که از قطعی‌های برق در استان خوزستان می‌گذرد، تاکنون توانسته‌ایم هفت هزار مقره را تعویض کنیم. در بخش پست‌های برق نیز برای اینکه تاب‌آوری شبکه را برای شرایط موجود بهبود دهیم، باید 83 پست از 210 پست انتقال برق را با پوشش‌های سلیکونی پوشش دهیم.

وی افزود: 60 درصد ظرفیت برق کشور در معرض ریزگردها قرار دارد و این 60 درصد در سال 95 خاموش شد. این مسأله یک تهدید بسیار بد برای خوزستان است. در مصوبه 15 فروردین 96، 1500 میلیارد تومان به برق خوزستان اختصاص داده شد اما این بودجه هنوز عملیاتی نشده است و ما در سال 96 تنها توانستیم 12.5 میلیارد تومان از محل منابع عمومی جذب کنیم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان گفت: امسال مقرر شده است 50 میلیون دلار به برق خوزستان اختصاص پیدا کند و مقرر شده معادل ریالی آن با دلار 3500 تومان در اختیار ما قرار گیرد. ما برای اجرای کارها با مشکل مواجه شده‌ایم و کمتر از 10 درصد از تعهدات خود را توانستیم عملیاتی کنیم. برای تخصیص ارز دچار مشکل هستیم و انتظار داریم در این زمینه به خوزستان نگاه ویژه‌ای شود. با توجه به شرایط موجود، پیشنهاد می‌کنیم که امسال در شورای اقتصاد، مصوبات ما در تعیین تشریفات در اولویت قرار گیرند.

دشت‌بزرگ تصریح کرد: برای کمک به تجهیز منابع و رساندن خود به رتبه‌های اول کشور به 180 میلیون یورو از محل IDB نیاز داریم. مجوزهای لازم در این زمینه اخذ شده است. انتظار داریم در سال 2019، اخذ این 180 میلیون یورو از بانک توسعه اسلامی در اولویت قرار گیرد.

وی تأکید کرد: خوزستان به شش هزار مگاوات نیروگاه حرارتی به صورت ضرب‌الاجلی نیاز دارد. همچنین خوزستان از نظر نیروگاه‌های تجدیدپذیر فقیر است. علی‌رغم پیگیری‌های انجام شده، خوزستان جذابیتی در این زمینه برای سرمایه‌گذاران ندارد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان گفت: 89 روز، ظهرها خوزستان تعطیل شده است. این کار به اقتصاد خوزستان لطمه می‌زند.

وی اظهار کرد: انتظار داریم مجوزهای خارج از نوبت بررسی شوند. برای جبران عقب‌ماندگی‌ها در خوزستان به پنج هزار میلیارد تومان اعتبار در بخش برق نیاز داریم.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار