فرماندار هندیجان با اشاره به مشکلاتی که کمبود آب شرب برای 40هزار نفر جمعیت این شهرستان به وجود آورده ، گفت: شرایط آب شرب این منطقه بحرانی است.
کد خبر: ۶۳۸۶۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲ 04 August 2018

کوروش مودت در نشست شورای مدیریت بحران آب شرب و کشاورزی هندیجان با بیان این که به صورت عادی حدود روزانه 11هزار مترمکعب آب شرب به این شهرستان می‌رسد گفت: این در حالی که ما به 15هزار مترمکعب آب در روز برای شرب نیاز داریم.

وی بیان کرد: با احتساب میزان آبی که در حال حاضر به هندیجان می رسد این شهرستان چهار هزار و 500متر مکعب کمبود آب شرب وجود دارد.

فرماندار هندیجان یادآور شد: با توجه به بی آبی رودخانه زهره، تامین آب شرب، کشاورزی و آب دام با مشکل رو به رو شده است.

وی با تاکید بر این که ورودی آب به سد آسک صفر است اظهار داشت: از عید فطر تاکنون در رودخانه زهره پس از سد آسک سرریزی وجود نداشته است و کاملا خشک است لذا اگر آب آسک قطع شود فرصتی برای تعویض خط لوله نداریم و با قطعی 6 ساعته آب رو به رو می شویم.

وی گفت: رهاسازی آب، بستن انهار و نوبت بندی از خط کوثر و پس از آن، از جمله اقداماتی است که می توان برای جلوگیری از تنش آبی انجام داد.

مودت اظهار داشت: بخش عمده آب در کهگیوله و بویراحمد مصرف می شود و بخش کمی از آب به خوزستان می رسد.

فرماندار هندیجان یادآور شد: در حالی که هندیجان آبی برای شرب ندارد در حوزه بهبهان، زیدون و کهگیوله و بویراحمد کشت برنج صورت می گیرد.

وی بیان کرد: کشاورزان هندیجانی در سال جاری به جای برداشت 120هزار تن، تنها 17هزار تن برداشت داشته‌اند و وضعیت خوبی ندارند.

مودت با اشاره به وجود 2 هزار و 800 انشعاب روستایی در هندیجان گفت: برای تامین آب روستایی نیاز به 6 هزار مترمکعب آب در روز است.

فرماندار هندیجان با بیان این که در سد آسک EC آب به هفت هزار و 800می رسد توضیح داد: احداث سد سلولی یا بند روی رودخانه زهره برای جلوگیری از ورود شوری آب دریا به رودخانه پیشنهاد می شود.

بی‌آبی کشاورزی امیدیه را نابود کرده است

فرماندار امیدیه با بیان این که وضعیت بی آب شهرستان هندیجان مشخص است توضیح داد: 2 کانال آب در امیدیه داریم که آن‌ها را مسدود کرده ایم تا مقداری آب به هندیجان کمک شود. سید مهران رفیعی ادامه داد: مشکل اصلی بی آبی در زیدون است که باید نظارت لازم برآن صورت گیرد.

وی بیان کرد: به علت بی آبی کشاورزی در بخش مرکزی امیدیه نابود شده و در زمینه تامین آب احشام مشکل داریم.

فرماندار امیدیه گفت: وقتی روستایی آب ندارد دیگر نمی‌توان نام روستا را روی آن نهاد و همین می شود که امروز شاهد مهاجرت روستاییان هستیم.

رهاسازی آب از سد کوثر انجام نمی شود

معاون فرماندار بهبهان گفت: هیچ گونه رهاسازی آبی از سد کوثر انجام شده است و علاوه بر این هیچ آبی نیز از بالادست به ما نمی رسد چراکه کشت یونجه و برنح زیاد است.

مهدی مرشد بیان کرد: با وجود کشاورزی در بالادست کشاورزان ما به دلیل بی آبی تجمع میکنند در حالی که این تنها راه معیشت آن‌هاست و لازم است که دیده شوند.

بحران از منطقه ای به منطقه دیگر منتقل می شود

بخشدار زیدون توضیح داد: بحران در منطقه ما از بین نمی رود بلکه فقط از منطقه ای به منطقه دیگر منتقل می‌شود.
مسعود شجاعی افزود: رهاسازی آب از سد کوثر صفر است چراکه در کهگیلوله و بویر احمد برداشت زیاد است.
وی یادآور شد: در منطقه سردشت تنها 80 هزار راس دام وجود دارد که نیازمند آب هستند و اگر آبی به آنها نرسد تلف می شوند.

رعایت نکردن نوبت بندی آب ظلم به پایین دست است

معاون بهره برداری سازمان آب و برق خوزستان اظهار داشت: تبعیت نکردن از برنامه های نوبت بندی آب، مسایل و مشکلات خودش را به دنبال خواهد داشت برای همین کسانی که در انتهای حوضه آبریز هستند مظلومتر واقع شده اند.

مصطفی شبه گفت: در حال حاضر وضعیت ذخایر سد کوثر خوب نیست چراکه باید 140میلیون متر مکعب آب قابل برنامه ریزی پنج استان را تامین کند.

وی ادامه داد: با پایش های نامحسوسی که داشته ایم مشخص شده کشت های شلتوک در بالا دست انجام می شود.

معاون بهره برداری سازمان آب و برق خوزستان گفت: درست نیست در بالادست به خاطر برخورداری از آب هر نوع کشتی که خواستند انجام بدهند اما در پایین دست حتی آب شرب هم نداشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه جهاد کشاورزی باید مساله کشت در بالا دست را پیگیری کند گفت: اگر خشکسالی پیش آمده است برای همه است نباید مشکلات این بحران تنها گریبان گیر مردم پایین دست شود.

شبه اظهار داشت: باید از اقشار دارای نفوذ و تریبون میان مردم مثل ائمه جمعه برای روشنگری نسبت به وضع موجود آب استفاده شود و از مردم بخواهند که نوبت بندی های آب را رعایت کنند.

مشکلی آب جنوب شرق خوزستان دیرینه است

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان توضیح داد: مشکل آب از گذشته در جنوب شرق خورستان وجود داشته است.

صادق حقیقی بیان کرد: پروژه آب جنوب شرق باید طی شود تا به نتیجه برسد و گرنه هیچ راهکار کوتاه مدتی برای حل مشکلات آب جنوب شرق نداریم.

وی ادامه داد: مشکل اصلی آب در این نقاط شبکه توزیع است و لازم است چند هزار کیلومتر از شبکه توزیع استان تعویض شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: با همه این اوصاف در زمینه مدیریت مصرف، بسیاری از مصارف غیرمجاز کم شده و اصلاح شبکه نیز درحال انجام است.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها: خشکسالی ، آب شرب
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار