رئيس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان
رئيس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان اظهار كرد: از مجموع ١٦ ميليون تن توليدات كشاورزي خوزستان، حدود ٨ ميليون تن به توليد نيشكر اختصاص دارد كه از ارزش ريالي بالايي براي استان برخوردار است. چيزي كه در كشت و صنعت نیشکر در رابطه با بحران آب و نابودی مزارع مشاهده مي شود از حالت رياضتي خارج شده و به مرگ تدريجي رسيده است كه بايد جلوي آن گرفته شود.
کد خبر: ۶۳۸۱۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۳ 01 August 2018
 
نيمي از تولیدات كشاورزي استان وابسته به نيشكر است
 
رئيس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان اظهار كرد: از مجموع ١٦ ميليون تن توليدات كشاورزي خوزستان، حدود ٨ ميليون تن به توليد نيشكر اختصاص دارد كه از ارزش ريالي بالايي براي استان برخوردار است. چيزي  كه در كشت و صنعت نیشکر در رابطه با بحران آب و نابودی مزارع مشاهده مي شود از حالت رياضتي خارج شده و به مرگ تدريجي رسيده است كه بايد جلوي آن گرفته شود.
 
به گزارش"تابناک"؛ كيخسرو چنگلوايي در حاشيه بازديد از  مزارع كشت و صنعت نیشکر دهخدا در گفت: صنعت نيشكر در استان خوزستان ، به ويژه كشت و صنعت هاي هفت گانه نيشكري نقش انكار ناپذيري در اشتغال و اقتصاد اين استان دارند و به هيچ وجه نمي توان آنها را ناديده گرفت.
 
وي افزود: با يك حساب سرانگشتي مشخص مي شود كه توسط كشت و صنعت ها سالانه حدود ٢ هزار و ٢٠٠ ميليارد تومان شكر توليد مي شود، در عين حال يك هزار و ٨٠٠ ميليارد تومان نيز درآمد زايي در استان از طريق  صنايع جانبي و پايين دستي توسعه نيشكر صورت می گیرد.
 
چنگلوايي با اشاره به نقش توسعه نیشکر در ایجاد اشتغال پایدار در استان ، گفت: اشتغال ٢٥ هزار نفري در مجموعه توسعه نيشكر و كشت و صنعت هاي نيشكري را نيز بايد به امتيازات اين صنعت براي خوزستان اضافه كرد.
 
وي تصريح كرد: امسال توسعه نيشكر موفق شد با توليد ٨٠٠ هزار تن شكر ،  بيش از نیمی از شكر مورد نياز كشور را توليد كند و اگر اين توليد انجام صورت نمي گرفت، بايد براي واردات اين ميزان شكر، مقدار زيادي ارز از كشور خارج مي شد.
 
رئيس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان با بيان اينكه كشت و صنعت هاي نيشكري نقش مهمي در كنترل كانون هاي ريزگرد در خوزستان دارند، گفت: فقدان اين كشت و صنعت ها سبب افزايش كانون هاي ريزگرد در استان مي شود و كشت و صنعت هاي نيشكري از منظر تغيير در اكوسيستم منطقه براي ما بسيار حائز اهميت هستند. 
 
چنگلوايي با تاكيد بر لزوم حمايت از صنعت نيشكر در استان خوزستان گفت: كمك به اقتصاد ملي و استاني، ايجاد اشتغال و توليد، فراهم آوردن زمينه رشد صنايع وابسته به نيشكر در خوزستان از فاكتورهاي مهمي هستند كه نشان مي دهد بايد همه كمك كنيم تا مشكلات اين صنعت در خوزستان مرتفع شود.
 
وي افزود: متاسفانه به دليل خشكسالي، وضعيت مزارع نيشكر مطلوب نيست و اين صنعت فشار زيادي را تحمل مي كند و اگر اين روند ادامه پيدا كرد با كاهش ٤٥ درصدي توليد شكر مواجه مي شويم كه اين كاهش توليد زمينه افزايش بيكاري را فراهم مي كند.
 
چنگلوايي با بيان اينكه كاهش توليد شكر در سال هاي آينده نيز بر كشور تاثير گذار خواهد بود،  گفت: با كم شدن توليد شكر، نياز كشور به واردات شكر افزايش پيدا مي كند كه اين مسئله آثار سوئي بر اقتصاد كشور بر جاي مي گذارد.
 
وي نقش توسعه نيشكر در كشاورزي استان را بارز و مهم دانست و خاطر نشان كرد: از مجموعه ١٦ ميليون تن توليدات كشاورزي خوزستان، حدود ٨ ميليون تن به توليد ني نيشكر اختصاص دارد كه از ارزش ريالي بالايي براي استان برخوردار است.
 
چنگلوايي گفت: ما هيچ جايگزيني در استان براي صنعت نيشكر نداريم و بايد به سمتي پيش برويم كه ضمن اصلاح روش هاي آبياري ، آيش هاي كارشناسي و فني و حداكثر بهره وري از آب، چالش هاي پيش روي اين صنعت را در خوزستان از بين ببريم. چون در حال حاضر چيزي كه در كشت و صنعت مشاهده مي شود از حالت رياضتي خارج شده و به مرگ تدريجي رسيده است و بايد هر چه سريعتر  براي جلوگيري از بحران هاي كارگري در خوزستان، اين وضعيت بهبود پيدا كند.
 
وي همچنين با اشاره به كاهش شديد منابع آبي در استان، اضافه كرد: به دليل بحران خشكسالي ، كشت تابستانه به صورت كامل در حوزه مارون و زهره و خيرآباد ممنوع شده است ، در حوزه دز نيز به حداقل  ممكن رسيده است اما در كارون قرار بود چيزي معادل يك صد و  ٧٠ هزار هكتار كشت هايي مثل ذرت، ماش و علوفه داشته باشيم كه عملياتي نشد.
 
چنگلوايي گفت: البته مشكل فقط مربوط به كميت آب نيست بلكه كيفيت آب و ميزان شوري نيز از اهميت بالايي برخوردار است و در حال حاضر شوري آب به ٣ هزار و ٧٠٠ رسيده است و اين براي نيشكر كه آستانه تحملش  شوري ١ هزار و ٧٠٠ است، سم محسوب مي شود! كه اين كاهش كيفيت نيز دليل مضاعفي براي كم شدن توليد است.
 
وي در خصوص جوسازي هاي اخير پيرامون نيشكر گفت: اگر ما در رفتار و گفتارمان همواره سه مورد را در نظر داشته باشيم هيچ وقت چنين مسائلي پيش نمي آيد و جامعه گلستان مي شود، بايد هميشه  جانب انصاف رعايت شود ، با ديدگاه اصلاحي مطالب را بيان كنيم  و راهكارهاي عملي ارائه كنيم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار