معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: براساس پیش بینی های انجام شده، برای فصل بارش آتی و بهمن ماه خشکسالی شدید پیش رو است.
کد خبر: ۶۳۷۷۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴ 01 August 2018

مصطفی شبه سه شنبه در نشست بررسی چالش های آب شرب و کشاورزی شهرستان باغملک در فرمانداری این شهرستان با بیان این که بیش از 83 درصد مصارف آب در استان مربوط به حوزه کشاورزی است اظهار داشت: در حال حاضر آب شرب مساله اساسی و اولویت ما است.

وی افزود: دشت ایذه، قلعه تل و باغملک در استان خوزستان از میان 27دشت موجود استان بسیار بحرانی تر از دیگر نقاط هستند و بیلان آب زیرزمینی در این 2 شهرستان منفی است.

معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان توضیح داد: چنانچه برداشت از آب‌های زیرزمینی بیشتر شود ابتدا سفره های زیرزمینی خشک می شوند و سپس فرونشست زمین اتفاق می افتد.

وی گفت: حوضه آبریز زهره، هندیجان، مارون، جراحی بیش از چهار سال با خشکسالی مزمن دست و پنجه نرم می کند.

شبه یادآور شد: سه سال پیش وقتی می گفتیم آب برای کشاورزی کافی نیست کشاورزان قبول نمیکردند اما کشاورزان مناطق شمالی استان تازه باورشان شده که آبی برای کشت نیست برای همین تنشها در این حوزه نسبت به حوضه کرخه و دز کمتر شده است.

وی تصریح کرد: در استان خوزستان حدود 300 میلیون مترمکعب کسری آب وجود دارد که برای جبران این میزان می توان اقداماتی شامل مسدود کردن چاه های آب غیرمجاز، نصب کنتور بر روی چاه ها و اصلاح پروانه ها را انجام داد اگر این اقدامات به نحو مقتضی انجام شوند می‌توان امید داشت که جبران صورت گرفته است.

چاه های آب کشاورزی برای آب شرب شناسایی شوند

معاون آبرسانی سازمان آب و برق استان نیز در این نشست بیان کرد: چاه های آب باغملک از نوع آبرفتی هستند و همه از یک منبع تغذیه می شوند که اگر میزان برداشت از آن ها افزایش یابد دچار افت می شوند.

صابر علیدادی توضیح داد: کیفیت آب این چاه ها خوب است اما از نظر کمی با مشکل رو به رو هستند و اگر چاه دیگری برای این شهرستان احداث کنیم با افت سطح آب رو به رو می شوند.

وی با اشاره به انجام اقدامات کوتاه مدت و بلند مدت بیان کرد: به عنوان یک برنامه کوتاه مدت لازم است یکسری از چاه های آب کشاورزان شناسایی شوند و از آن ها برای آب شرب استفاده شود برای برنامه بلند مدت نیز طرح شمال شرق را در دست داریم.

کمبود چهار هزار مترمکعب آب شرب در شهرستان باغملک

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: در شهرستان باغملک به 14 هزار متر مکعب آب در روز برای جمعیت 32 هزار نفری این شهرستان نیاز است با این حال میزان تولید آب 10 هزار مترمکعب است.

صادق حقیقی پور با اشاره به بالا بودن تعداد مشترکان غیرمجاز آب در شهرستان باغملک گفت: تنها یک محله در باغملک 2 هزار مشترک غیرمجاز آب دارد علاوه بر این منازل خود را در ارتفاع ساخته اند و از نظر توپوگرافی جانمایی آن ها از مخزن ها آب بالاتر است.وی ادامه داد: همچنین 25 درصد مشترکان آب باغملک تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان بیان کرد: به جرات ادعا میکنم میزان اقداماتی که در حوزه آب و فاضلاب استان در سال 96 انجام شده 10 برابر اقداماتی که از زمان تاسیس این شرکت تا سال 95 انجام شده است می باشد.

برچسب ها: خشکسالی ، مصطفی شبه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار