سکونت ۸۵۰ هزار نفر از جمعیت استان در سکونتگاه‌های غیررسمی شناسایی شده که شامل 40 درصد جمعیت شهری استان خوزستان می‌شود.
کد خبر: ۶۳۴۹۶۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸ 26 July 2018

امروزه یکی از چالش‌های عمده ناپایدار کننده شهری کشور، گونه‌ای شهرنشینی با مشکلات حاد موسوم به اسکان غیررسمی یا حاشیه‌نشینی است. سکونتگاه‌های غیررسمی به مناطقی گفته می‌شود که مهاجران روستایی و محرومان جامعه شهری را در خود جای‌داده یا خارج از برنامه‌ریزی رسمی و قانونی توسعه شهری، عمدتاً بدون مجوز در درون یا خارج از محدوده قانونی شهرها به وجود آمده است.

بنا بر آمار رسمی منتشرشده 57 درصد واحدهای مسکونی در خوزستان اسکلت ناایمن دارند که منطقه منبع آب در اهواز بیشترین واحدهای مسکونی درخطر ریزش را دارد.

مقاوم‌سازی و بازآفرینی سکونتگاه‌های غیررسمی اهواز

معاون عمرانی استاندار خوزستان با اشاره به اضافه شدن 6 سکونتگاه غیررسمی به محدوده کلان‌شهر اهواز، اظهار کرد: این 6 سکونت‌گاه غیررسمی به شکلی پیش از تصویب در طرح بازنگری جامع شهر اهواز نیز جزو محدوده شهری اهواز حساب می‌شدند زیرا شهرداری به آن‌ها خدمات ارائه می‌کرد.

فرامند هاشمی زاده می‌افزاید: با تصویب طرح بازنگری جامع شهر اهواز چیز جدیدی به بار خدماتی شهرداری اضافه نمی‌شود، زیرا پیش از این نیز شهرداری در آن مناطق نسبت به ارائه خدمات و صدور پروانه‌ها اقدام می‌کرد.

وی بیان می‌کند: با توجه به اینکه این 6 سکونتگاه غیررسمی اکنون به‌صورت رسمی در محدوده شهر اهواز قرار گرفته‌اند، خدمات صرفاً از جنبه جمع‌آوری زباله و پسماند خارج می‌شود و در قالب پایداری، مقاوم‌سازی و بازآفرینی این سکونتگاه‌ها ارائه خواهد شد.

معاون عمرانی استاندار خوزستان ادامه می‌دهد: از این به بعد این مناطق بر اساس اصول شهرسازی هدایت و مدیریت خواهند شد اما باید گفت که در این سکونتگاه‌ها از نظر شبکه‌های رفت‌وآمد، رعایت سرانه‌ها و نوع معماری مشکلی وجود ندارد.

هاشمی‌زاده عنوان می‌کند: مسئله بازآفرینی این سکونتگاه‌ها فقط مرتبط به خیابان‌های این مناطق نیست، بلکه بافت مسکونی و تجاری را نیز شامل می‌شود تا شاهد افزایش و ارتقا سطح ایمنی منازل در این 6 سکونتگاه در شهر اهواز باشیم.

سکونت 40 درصد جمعیت شهری خوزستان در سکونتگاه‌های غیررسمی

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان از سکونت ۴۰ درصد از جمعیت شهری خوزستان در سکونتگاه‌های غیررسمی خبر می‌دهد و می‌گوید: از مساحت کل استان نزدیک به ۱۳ هزار و ۴۱۷ هکتار نیازمند بازآفرینی بوده که بیشترین حجم آن نیز مربوط به شهر اهواز خواهد بود.

عباس پورسلان با تأکید بر اینکه ۹ شهر اهواز، مسجدسلیمان، ماهشهر، آبادان، ایذه، شوش، شوشتر، سوسنگرد و بهبهان بیش از ۸۰ درصد بافت‌های نابسامان میانی استان خوزستان را به خود اختصاص داده‌اند، می‌افزاید: سکونت ۸۵۰ هزار نفر از جمعیت استان در سکونتگاه‌های غیررسمی شناسایی شده در حالی رخ داده که جمعیت مذکور بیشتر از جمعیت پنج استان ایلام، خراسان شمالی و جنوبی، سمنان و کهکیلویه و بویراحمد در خوزستان به شمار می‌روند.

200 میلیارد ریال برای جابه‌جایی واحدهای مسکونی در خطر ریزش

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه خوزستان نیز بیان می‌کند: همچنین خوزستان رتبه دوم کشور در تعداد سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشینی را دارد به‌گونه‌ای که در حال حاضر 850 هزار نفر در این مناطق سکونت دارند.

امید حاجتی عنوان می‌کند: خوزستان از لحاظ داشتن بافت‌های فرسوده رتبه دوم کشور را دارد و 52 درصد بافت‌های فرسوده خوزستان در شهرستان‌های آبادان، مسجدسلیمان، ماهشهر و اهواز قرار دارند.

وی می‌گوید: 200 میلیارد ریال اعتبار برای جابه‌جایی واحدهای مسکونی در خطر ریزش در استان نیاز است.

ساماندهی سکونتگاه‌‌های غیررسمی اهواز در اولویت قرار دارد

استاندار خوزستان نیز در این باره می‌گوید: دولت تلاش جدی برای ساماندهی مناطق حاشیه‌ای و سکونت‌گاه‌های غیر مجاز داشته و هفته گذشته نیز نشستی در این خصوص با رئیس جمهوری داشتیم.

غلامرضا شریعتی می‌افزاید: قرار است طرح محله محوری در سطح خوزستان اجرا شده و اگرچه در این طرح محله جابه‌جا می شود اما با حفظ بافت فرهنگی و مسائل اجتماعی آن، استانداردهای زندگی در این مناطق رعایت می‌شود.

وی بیان می‌کند: توسعه زیرساخت‌های این مناطق به ویژه بحث آب و فاضلاب از اهمیت بالایی برخوردار است که به صورت جدی در دستور کار قرار می‌گیرد.

مهرماه سال گذشته براثر ریزش کوه در منطقه منبع آب اهواز تعدادی از شهروندان آسیب و چند نفر نیز جان خود را از دست دادند. همچنین در منطقه آل صافی اهواز برخی از منازل روی کوه‌های پرخطری قرار گرفته‌اند که احتمال ریزش آن‌ها پس از بارش باران وجود دارد.

بنا بر آمار منتشر شده در منطقه کوی رمضان و منبع آب ۱۱.۵ هکتار پهنه‌های پرخطر شناسایی‌شده که ۴ هزار و ۹۰ نفر در قالب ۸۱۸ خانوار در این مناطق سکونت دارند. از این تعداد ۲۷۱ واحد در معرض ریزش سنگ، ۲۸۰ واحد در معرض ریزش کوه و ۳۳ واحد در منطقه برق فشارقوی قرار دارند.

 

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار