بازدید استاندار خوزستان ، مدیرکل مدیریت بحران و معاون شرکت توسعه نیشکر از مزارع بحران زده نیشکر
استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه باید همه به نوعی این شرایط جدید آبی را تحمل کنند، تصریح کرد: البته قسمت عمده بحران بی آبی متوجه کشت و صنعت دهخدا شد و توسعه نیشکر از این بابت دچار مشکل و سختی شد و به محض اینکه متوجه این معضلات شدیم شخصا برای حل آنها اقدام کردم تا آب بیشتری برای کشت گیاه نیشکر در کشت و صنعت دهخدا تامین شود تا جلوی آسیب ایجاد شده تا حدی گرفته شود.
کد خبر: ۶۳۴۳۹۵
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۹ 24 July 2018

دکتر غلامرضا شریعتی در حاشیه بازدید از کشت و صنعت دهخدا گفت: قسمت عمده مزارع نیشکر در کشت و صنعت دهخدا به علت کم آبی دچار تنش شده است و زمین های زراعی این کشت و صنعت به دلیل اینکه آب مورد نیاز خود را فقط از رودخانه دز تامین می کردند، در مقایسه با دیگر کشت و صنعت ها متحمل آسیب بیشتری شده است.

به گزارش"تابناک" وی با بیان اینکه کشت و صنعت دهخدا از منظم ترین کشت و صنعت های نیشکری است، گفت: کشت و صنعت دهخدا کاملا مطابق با سهمیه آب دریافتی عمل کرده است و فعالیت در این کشت و صنعت بر اساس میزان آب دریافتی تنظیم و سازگار شده بود.

شریعتی گفت: امسال به دلیل بحران بی آبی نتوانستیم آب لازم و مورد نیاز کشت گیاه نیشکر در کشت و صنعت دهخدا را تامین کنیم به دلیل اینکه دچار تنش آبی هستیم و باید آب مورد نیاز برای صنعت و مصارف دیگر را نیز تامین می کردیم.

استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه باید همه به نوعی این شرایط جدید آبی را تحمل کنند، تصریح کرد: البته قسمت عمده بحران بی آبی متوجه کشت و صنعت دهخدا شد و توسعه نیشکر از این بابت دچار مشکل و سختی شد و به محض اینکه متوجه این معضلات شدیم شخصا برای حل آنها اقدام کردم تا آب بیشتری برای کشت گیاه نیشکر در کشت و صنعت دهخدا تامین شود تا جلوی آسیب ایجاد شده تا حدی گرفته شود.

شریعتی گفت: شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانی از طرفی کالای ایرانی تولید می کند و وابستگی ما را به خارج کم می کند از سوی دیگر اشتغال خیلی خوبی ایجاد کرده است و کارگران شاغل در آن بومی مناطق هستند .

وی افزود: امروز در این بازدید مشاهده شد که کارگران این منطقه نسبت به وضعیت ایجاد شده برای مزارع نیشکر نگران و معترض بودند و انتقاد می کردند. به دلیل اینکه زندگی ، معیشت و بقای خانواده های آنها به این صنعت وابسته است و من به کسانی که به صورت مداوم علیه توسعه نیشکر تبلیغ می کنند و شلوغ می کنند، توصیه می کنم که توجه داشته باشند در توسعه نیشکر بیش از 18 هزار شغل به صورت مستقیم برای مردم این استان ایجاد شده است.

استاندار خوزستان گفت: تاکید ما بر آن بود که امسال با خشکسالی مواجه هستیم و همه باید این شرایط را تحمل کنند و به صورتی عمل کنیم که نیشکر، نخیلات، آبزی پروری و ... نابود نشوند و باید همه به یک نسبت شرایط سخت پیش آمده را تحمل کنند چون به هر حال نسبت به سالهای مطلوب از نظر بارندگی و میزان آب با آسیب رو به رو می شوند. ما باید به نحوی عمل کنیم که بقای این صنایع حفظ شود تا در سالهای آینده که باز هم بارندگی خواهیم داشت، صنایع وابسته به آب از بین نرفته باشند.

شریعتی با اشاره به اینکه همه برای گذر از بحران بی آبی در استان همراهی کردند و با جدیت همه در کنار هم بودند، اضافه کرد: بخش عمده ای از تابستان که می گفتند استان با بحران جدی رو به رو می شود، با همدلی، در کنار هم بودن و همکاری جمعی سپری شده است و امیدواریم مابقی تابستان نیز با مدیریت جمعی سپری شود. ما هم سعی می کنیم در حد توان و بضاعت برای دهخدا آب بیشتری تامین کنیم تا مشکلی که به صورت جدی برای این کشت و صنعت پیش آمده، در مرداد ماه تا حدودی جبران شود.

استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه تلاش مجموعه استان برای برآورده کردن حداقل هاست ، گفت میزان آبی که کشت و صنعت ها نیاز دارند نسبت به سال گذشته به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. وی با بیان اینکه میزان سهمیه آب کشت و صنعت دهخدا بیش از 30 درصد کاهش داشته است، گفت: ما سعی می کنیم ما به تفاوت کاهش آب را در این کشت و صنعت جبران کنیم.

گفتنی است ، پیش ظهر امروز 1 مردادماه 97 دکتر غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، کیامرث حاجی زاده مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان ، حسین آمیلی معاون کشاورزی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی و فرماندار باوی از مزارع نیشکر در کشت و صنعت دهخدا بازدید کردند و فرآیند خشکی و بحران های آبی در زمین های کشاورزی این کشت و صنعت را مورد ارزیابی قرار دادند. به دلیل بحران آب در کشت و صنعت های نیشکر ، بیش از 70 درصد مزارع نیشکر خسارت دیدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار