کد خبر: ۶۳۳۵۴۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۲ 23 July 2018

رئیس اتاق بندرعباس:
همگرایی در اقتصاد، اولین گام در تثبیت شرایط اقتصادی است

 

نشست هم‌اندیشی اعضای هیأت نمایندگان اتاق بندرعباس و نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس شورای اسلامی با محوریت بررسی مشکلات بخش خصوصی در محل اتاق بندرعباس برگزار شد.

 

 

به گزارش خبرنگار تابناک هرمزگان، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس در نشست هم‌اندیشی اعضای هیات نمایندگان اتاق بندرعباس و نماینده مردم غرب هرمزگان در مجلس شورای اسلامی گفت: خواستار گره‌گشایی نمایندگان مجلس از وضعیت فعلی حاکم بر اقتصاد هستیم. از نمایندگان انتظار می رود راه را برای فعالان اقتصادی هموار و آرامش اقتصادی را به فعالان این حوزه به‌ویژه در استان هرمزگان بازگردانند.

امین صباغی زاده اضافه کرد: اگر انسجام تشکل های اقتصادی از درون حفظ شود فشارهای سیاسی بی تاثیر خواهد بود. برجام آرامش را به اقتصاد ما آورد اما تغییر جو سیاسی کمی این آرامش را از ما گرفته است. امیدواریم تفکرات نماینده مردم غرب هرمزگان بتواند به پیشبرد اهداف اتاق بازرگانی کمک کند.

نایب رئیس اتاق بندر عباس در این نشست بیان کرد: آدم های اقتصادی همواره از فرصت های کوچک، فرصت های بزرگ می سازند و تهدیدها را رفع می کنند. در بخش اقتصادی به همکاری نمایندگان مجلس نیازمندیم و نباید مجالی به وجود آید تا اختلاف ارز دولتی و ارز موجود در بازار سبب بروز تخلفات شود. اختلاف قیمت‌ها سبب سواستفاده برخی افراد شده و بر زندگی مردم تاثیر منفی زیادی گذاشته است.

مهرداد بازرگان تاکید کرد: افزایش قیمت ارز می تواند به صادرات کمک و سبب رشد اقتصادی شود اما افرادی که برای واردات کالای اساسی ارز دولتی می گیرند و در مجرایی دیگر خرج می کنند، به اقتصاد ضربه خواهند زد. امیدواریم روند صادرات افزایش یابد تا کسری ارز جبران شود و دولت باید در این زمینه به تجار کمک کند.

امنیت سرمایه گذار داخلی را تامین کنید

یکی از اعضای هیات نمایندگان اتاق بندرعباس در این نشست گفت: ما اتفاقات و مشکلات دهه شصت را پشت سر گذاشتیم چرا که اتحاد مردم ما اتحاد کم نظیری بود و امروز باید شکاف های اجتماعی را ترمیم کنیم و راه حل آن افزایش شفافیت است.

عباس براهیمی قلعه قاضی افزود: نوسانات امروز ارز ریشه در مافیایی دارد که روان اقتصاد را هدف گرفته اما مجلس توان ساماندهی وضعیت را دارد. مشکل امروز ما مشکل اقتصادی است اما راه حل آن سیاسی خواهد بود. سیاست اقتصاد یا انقباضی یا انبساطی است و ما باید به خودتحریمی داخلی پایان دهیم.

وی اضافه کرد: امنیت سرمایه برای سرمایه گذار داخلی باید بیشتر شود، در ایران برای سرمایه گذار خارجی فرش قرمز پهن می کنند اما سیاست دوگانه‌ای در قبال سرمایه گذار داخلی اتخاذ می شود. دولت باید در این میان نقش سیاست گذاری‌اش را ایفا کند. اقتصاد باید به بخش خصوصی و تعاونی ها واگذار شود چرا که اقتصاد دولتی به معنای رانت است.

رایزن‌های اقتصادی را فعال کنید

در ادامه عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و رئیس انجمن خرما نیز گفت: باید وظایف رایزن های اقتصادی ما در سفارتخانه‌ها را حتما گوشزد کنید. جنس باکیفیت و پیش‌فصل هرمزگان به دلیل عدم همکاری افراد حاضر در سفارتخانه به خوبی به بازار هدف نمی رسد و مشکل‌آفرین شده است.

ابراهیم حیدری پوری بیان داشت: پیش بینی من این است که 70 درصد محصولات کشاورزی هرمزگان امسال روی دست کشاورزان خواهد ماند و امیدواریم نمایندگان مجلس خواسته های به حق کشاورزان را بیشتر پیگیری کنند.

نماینده مردم غرب استان هرمزگان نیز در این نشست با انتقاد از بروکراسی اداری موجود گفت:  هنوز پس از گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی بخش خصوصی را باور نکرده ایم و در عمل حمایت از این بخش دیده نمی شود.

ناصر شریفی افزود: من اقتصاددان نیستم اما نابسامانی اقتصادی را به عینه مشاهده کرده و معتقدم اولین گام در تثبیت شرایط اقتصادی، همگرایی در اقتصاد است. رفتارهای ما در قبال بخش خصوصی متناقض است. تحریم های خارجی کم اثر بوده اما ما نیز از پتانسیل ها استفاده نکرده ایم. ایران نتوانسته از پس تعامل با همسایگان خود بربیاید.

شریفی با اعلام این موضوع که چهار بندر در غرب استان فعال شده است، این مساله را اتفاقی بی سابقه خواند و گفت: به عنوان نماینده مردم این آمادگی را دارم تا در کمیسیون اقتصادی مطالبه گری فعالان بخش خصوصی را انجام دهم و در کنار اتاق بازرگانی خواهم بود.

 

 

منبع: پایگاه خبری اتاق بازرگانی

 

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار