قهوه‌خانه‌های زیرزمینی در نقاط مختلف شهر همدان که متأسفانه محلی برای خرید و فروش مواد مخدر، و مصرف مواد مخدر، تجمع اراذل و اوباش، قماربازی و جدال و درگیری شده به دور از چشم مسئولان رشد قارچ گونه و بی‌رویه‌ای پیدا کرده است.
کد خبر: ۶۳۲۷۷۵
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵ 21 July 2018
قهوه‌خانه‌های زیرزمینی در نقاط مختلف شهر همدان که متأسفانه محلی برای خرید و فروش مواد مخدر، و مصرف مواد مخدر، تجمع اراذل و اوباش، قماربازی و جدال و درگیری شده به دور از چشم مسئولان رشد قارچ گونه و بی‌رویه‌ای پیدا کرده است.


به گزارش تسنیم ، این قهوه‌خانه‌ها که اکثراً در مکان‌هایی بدون تابلو و نام و نشان ایجاد شده‌اند، هیچ نشانه‌ای ندارند و درب آن‌ها فقط بر روی افراد آشنا و مشتریان ثابت باز می‌شود. تنها راه اینکه بتوان نشانی از این قهوه‌خانه‌ها پیدا کرد بوی توتون و تنباکویی است که در اطراف آن‌ها به مشام می‌رسد.

ایجاد این‌گونه مکان‌ها به دور از چشم متولیان امر و مراکز قانونی که متأسفانه مورد توجه نوجوانان کم سن و سال و جوانان نیز واقع شده عامل نگرانی والدین و خانواده‌ها و همسایگان آن‌ها شده است.

تعداد قهوه‌خانه‌های زیرزمینی را کسی نمی‌داند و متاسفانه مشاهده شده پس از ارائه گزارش به سازمان‌های مربوطه در مورد واحد‌های قهوه خانه‌های غیر مجاز، این مراکز پس از مدتی مجدّدا شروع به فعالیت می‌کنند.

در زمینه برخورد با مراکزی مانند قهوه خانه ها، معاونت بهداشتی در نقش ضابط قضایی است و در این زمینه مراکزی همچون اماکن و دادستانی باید همکاری داشته باشند.

در این زمینه به سراغ یکی از کارکنان قهوه خانه‌های زیرزمینی رفتیم:

بیشتر مشتریان قهوه‌خانه‌های زیرزمینی افراد خلاف‌کار و معتاد به مواد مخدر هستند

یکی از شاغلین در قهوه‌خانه زیرزمینی که به مدت دو سال در این مکان فعالیت داشته در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: این قهوه‌خانه‌ها از هیچ نهاد قانونی مجوز ندارند و در ظاهرا چای، قلیان و غذا سرو می‌کنند. اما اکثر افرادی که در این قهوه‌خانه‌های زیرزمینی حضور می‌یابند خلاف‌کار و معتاد به مواد مخدر هستند.

مهدی عنوان کرد: مشتریان این‌گونه قهوه‌خانه‌ها افراد مختلف در سنین مختلف است که گا‌ها افرادی با حدود سنی ۱۵ سال نیز در این قهوه‌خانه‌ها دیده می‌شوند.

وی افزود: برخی از این قهوه‌خانه‌ها درآمد خوبی دارند، البته قهوه‌خانه‌ای که من در آن کار می‌کردم دو مرتبه پلمب شد که با پیگیری و پرداخت جریمه فک پلمب شد.

وی با بیان اینکه نیروی انتظامی به صورت نامحسوس در این اماکن نظارت دارد و برخورد می‌کند گفت: در قهوه خانه‌ای که من کار می‌کردم ۱۲ نفر دستگیر شدند که اکنون همه آن‌ها در حبس هستند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا این کار را به صورت قانونی انجام نمی‌دادید، گفت: به ما مجوز نمی‌دهند و اگر هم مجوز دهند فقط اجازه ارائه چای و غذا می‌دهند لذا مجبوریم به صورت زیرزمینی قهوه خانه ایجاد کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی استان همدان نیز با بیان اینکه وضعیت استان همدان در مصرف سیگار نامناسب است، تصریح کرد:، اما در خصوص وضعیت و میزان مصرف قلیان تا کنون تحقیقی صورت نگرفته است ضمن اینکه قانون مجاز شدن عرضه قلیان در قهوه خانه‌ها خود عامل بروز مشکلات دیگری شده است.

وی گفت: از آن جا که مصرف مواد دخانی و مواد مخدر با یکدیگر همراهی دارد، افزود: گسترش مراکز عرضه قلیان، وضعیت مصرف سیگار را هم تشدید می‌کند و زحماتی که برای کاهش مصرف آن کشیده شده است را بی نتیجه می‌گذارد.

البته در نقطه مقابل، نمی‌توان ظرفیت قهوه‌خانه‌های قدیمی و قهوه‌چی‌های مسن مورد علاقه گردشگران را که در رونق گردشگری مؤثر هستند نادیده گرفت.

قهوه‌خانه‌های سنتی ظرفیتی مناسب برای رونق گردشگری هستند

مسئولان اتاق اصناف و برخی ارگان‌های دیگر هم عقیده دارند که احیای قهوه‌خانه‌های قدیمی و حمایت از قهوه‌چی‌ها می‌تواند ظرفیت مناسبی برای گردشگری فراهم کند و لازمه آن بازگشایی این قهوه‌خانه‌های مجاز و برخورد با واحد‌های غیرمجاز و زیرزمینی است.

آسیب دیگری که به دنبال عدم نظارت صحیح بر قهوه خانه‌ها دیده می‌شود این است که متأسفانه وجود قهوه خانه‌ها پاتوقی بری دختران و پسران جوان شده که با کم‌ترین هزینه در این مراکز حضور پیدا می‌کنند.

برخی ضعف در نظارت را علت اصلی شیوع دودخانه‌های زیرزمینی می‌داند؛ اما یک واژه تازه هم برایمان دارد «قهوه‌خانه‌های متحرک!»

"قهوه‌خانه‌های متحرک " معضلی جدید برای سلامت جوانان

این نوع از قهوه خانه‌ها بر وانت بار‌ها سوار است و شب هنگام در اطراف پارک‌های شهر، ورودی همدان و حتی بلوار دیده می‌شود صاحب وانت‌ها، زیر نور برقی که از باطری خودرو و یا ... می‌گیرند، قلیان چاق کرده و مشتری‌های جوان‌شان روی چارپایه‌های پلاستیکی، کام می‌گیرند، بیشتر مشتری‌ها کم‌سن و جوان هستند.

به گزارش تسنیم، به گفته مشاور وزیر بهداشت متاسفانه هزینه بالایی بابت دخانیات در ایران صرف می‌شود، فقط مردم ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه دود پرداخت می‌کنند.

به طور کلی در بحث اعتیاد، عوامل خطر باید کم و عوامل محافظ باید افزایش پیدا کند و در این زمینه شرع، عرف و قانون نیز باید کمک کند بویژه قهوه‌خانه‌های زیرزمینی و متحرک به‌عنوان معضل و دروازه‌ای برای ورود جوانان به منجلاب اعتیاد با مورد توجه و دقت مسئولان امر باشد و نادیده گرفته نشوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار