دادستان عمومی و انقلاب شهرستان قوچان بابیان اینکه بخشی از مسیری که آب شرب شهرستان را تامین می‌کند به صورت باز و رها شده است، گفت: در این قسمت آلودگی‌هایی ما را تهدید می‌کند.
کد خبر: ۶۳۲۲۶۸
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸ 19 July 2018

به گزارش تابناک : رمضانعلی آذری روز گذشته در کارگروه سلامت و امنیت غذایی که در محل فرمانداری قوچان برگزار شد، عنوان کرد: صرف نظر اینکه به دنبال متهم کردن ارگان خاصی باشیم به دنبال این هستیم که این تهدید بهداشت عمومی که سلامت حدود 200 هزار نفر از شهروندان را به خطر انداخته است را مرتفع کنیم و این امر به جز لوله گذاری انجام نمی‌شود.

وی با اشاره به انجام بازدیدهای میدانی و تلاش برای بهبود وضعیت آب شرب بدون تشکیل پرونده قضایی اظهار کرد: برای اینکه بدانیم درجه آلودگی آب تابع چه الگوهایی است ابتدا باید موقعیت مکانی که آب شرب شهرستان را تامین می‌کند شناسایی کنیم. به صورت متعارف وقتی به این مسیر هشت کیلومتر رها شده نگاه بیاندازید متوجه می‌شوید که از نظر موقعیت جغرافیایی این آب به دلایل متعدد در معرض تهدیدهای آوده کننده است.

دادستان عمومی و انقلاب قوچان افزود: این هشت کیلومتر یک ویژگی جغرافیایی دارد که آب از یک مسیر روستایی و کوهپایه‌ای روان می‌شود و در آن مسیر زندگی متفاوتی چه از بحث حیوانی و چه انسانی در جریان است که این آب را مورد هدف آلودگی قرار می‌دهد.

آذری بابیان این نکته که روش‌های متداول تصفیه آب امکان تصفیه آلودگی‌هایی همچون افت کش‌ها را ندارد، اظهار کرد: چهار نوع آلودگی به صورت مستقیم آب آشامیدنی شهرستان قوچان را تهدید می‌کند.

وی افزود: از نظر الودگی فیزیکی باید به رنگ، کدورت، حرارت و کف توجه خاصی شود. آب خصلت آن خالص و بی رنگ بودن است. نمونه‌های بررسی شده در طول هشت کیلومتر کدورت آب و کفی که ناشی از فاضلاب و استفاده شوینده و پاک کننده است مشاهده می‌شود.

آذری با اشاره به آلودگی فیزیولوژیکی آب گفت: در این موضوع الگوهایی تعریف شده است. آب این مسیر با مقایسه این الگوها قابل توجه هست و بحث باتلاق‌ها، خزه و جلبک‌هایی که در آب است و محتویات فاضلابی و ترکیبات ضد‌عفونی کننده که به صورت پاک کننده‌های انسانی وارد آب می‌شود از نظر فیزیولوژیکی در معرض مستقیم الودگی قرار دارد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان قوچان اضافه کرد: در بحث آلودگی زیستی اینکه آبی که مورد استفاده قرار می‌دهیم از مکان و نقطه جغرافیایی عبور می‌کند که محل زندگی انسان و حیوان است و در این مسیر هشت کیلومتر آب به صورت کامل در بحث فاضلاب‌های خانگی، فاضلاب و سموم کشاورزی و آلودگی مدفوع انسانی و حیوانی که حامل باکتری‌ها، ویروس‌ها و انگل هاست در تهدید آلودگی زیستی قرار دارد و آن آب را مورد تهدید قرار می‌دهد.

وی نگران کننده ترین نوع آلودگی که آب شرب شهرستان قوچان را مورد تهدید قرار می‌دهد را آلودگی شیمیایی دانست و عنوان کرد: این آب به صورت روزانه در معرض میزان خاصی از ورود ناخالصی‌های شیمیایی مثل فاضلاب‌های صنعتی، کشاورزی و خطرناک‌ترین نوع استفاده از پاک کننده‌ها است که از نظر علمی شاید کمتر تصفیه خانه‌ای قادر باشد به آسانی این آلودگی‌ها را تصفیه کند و به این مورد شست و شوی دامی با همین وضعیت اضافه می‌شود.

آذری بابیان این نکته که یکی از علل سرطان‌ها استفاده از پاک کننده شیمایی قوی است،گفت: از نظر علم زمین شناسی دانشمندان این حوزه معتقدند که زمین آلوده شده و توانایی دفع مواد شیمیایی از 10 سال تا 300 سال است اما تاثیری که این پاک کننده‌ها در سلامتی می‌گذارد ناگهانی نیست.

وی در پایان تصریح کرد: هدف ما شناسایی مقصر نیست. این اتفاقات و درگیری‌ها تا همینجا خوب است و اینکه آلودگی آب را برخی رسانه‌ها به راست و چپ مرتبط کنند خوب نیست.

امکان نزاع و درگیری برای نحوه بهره برداری از ابهای سطحی دردو روستای شهرستان قوچان وجود دارد

در ادامه رئیس دادگستری شهرستان قوچان با بیان اینکه درحال حاضر در دو روستای کتلر و قلعه عباس امکان نزاع و درگیری برای نحوه بهره‌برداری از آب‌های سطحی وجود دارد، عنوان کرد: اگر مدیریت صحیح نداشته باشیم بستر لازم را برای نزاع ایجاد کرده‌ایم.

سید حسن حسینی با تاکید بر لزوم قائل شدن تفاوت میان واقعیت موجود و انعکاس واقعیات،عنوان کرد: ممکن است در نحوه انعکاس نتیجه‌ای حاصل شده که هدف نیست اما باید در این که واقعیت چیست بیشتر تدبر کنیم چرا که شرط قضاوت تصور یکسان است و ما نباید از قبل موضع گیری خود را مشخص کرده باشیم.

وی با اشاره به بازدید از مسیر انتقال آب در سال 1395 و مشاهده مشکلات موجود در مسیر انتقال آب گفت: مکاتباتی با دستگاه‌های مرتبط داشتیم و رونوشتی هم به دادگستری کل اعلام شد و در دومین مکاتبه شرحی از ما وقع نوشته شده و در آن نامه تاکید شده است که مسیر روباز انتقال آب و سموم دفع افات که از سمت مزارع اطراف به سمت رودخانه سرازیر می‌شود بهداشت را به خطر می‌اندازد.

رئیس دادگستری شهرستان قوچان با بیان این نکته که تا زمانی که لوله گذاری در مسیر هشت کیلومتری انجام شود ما همچنان ان مسیر را به عنوان تهدید بهداشت قلمداد می‌کنیم، تصریح کرد: مسئولین در اظهار نظر کارشناسی سر سوزنی منفعت مردم را با چیزی عوض نکنند.

حسینی با بیان اینکه دستگاه قضا در شهرستان قوچان همیشه خواهان نگاه تعاملی بوده است، گفت: تاکنون پرونده ای در این زمینه تشکیل نشده است اما اگر دوستانی اصرار داشته باشند که پرونده تشکیل بدهیم ان وقت ما هم مجبوریم که به شکل دیگری به این قضیه ورود پیدا کنیم.

از استانداری گله داریم و با صدای بلند می‌گوییم

همچنین امام جمعه قوچان با طرح این سوال از مسئولین امور آب که چرا آلودگی‌های کنار رودخانه را جمع آوری نمی‌کنید، عنوان کرد: چرا به جان مردم توجه نمی‌کنیم که نیروی انتطامی باید برود و مانع برداشت غیر قانونی بشود. ما باید برنامه ریزی کنیم و فنس بکشیم.

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی دستجردی افزود: این کانال از زمان ساخت سد تاکنون روباز بوده است چرا به فکر نبودید همین کار را می‌توانستید دو یا سه سال قبل انجام بدهیم.

وی با انتقاد از بروز اختلاف بین آب منطقه‌ای و آبفای شهری برای اجرای پروژه کانال انتقال اب گفت: چرا این طور است. این کارها انجام شود تا استرس مردم کم شود. ما می‌خواهیم یک کار صحین در شهرستان انجام دهیم.

خطیب جمعه قوچان گفت: من از استانداری گله دارم و با صدای بلند می‌گویم. باید آقایان سازمان آب و آب منطقه‌ای را به سنباده می‌کشیدند تا این کار انجام شود.
وی افزود: چطور وقتی حقابه را دیر می‌دهند بلافاصله آب را قطع می‌کنند. قبض را پرداخت نمی‌کند بلافاصله قطع می‌کنند. چرا این قضیه به تاخیر افتاده است.جان مردم برای ما خیلی اهمیت دارد.

وی خطاب به مسئولین دادگستری گفت: اگر می‌بینید در این مسیر اتفاقی می‌افتد برخورد جدی بکنید. باید برخورد جدی بشود.

 

 

منبع : ایسنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار