رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با ارائه آماری از جمعیت عشایری استان قم گفت: ۳۰۵ خانوار که تعداد آنان بیش از ۲ هزار نفر است در دهستان قمرود و در قالب ۵ طایفه زندگی می‌کنند.
کد خبر: ۶۳۲۲۵۴
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷ 19 July 2018

به گزارش تابناک قم، نخستین جلسه شورای عشایری استان قم شامگاه چهارشنبه با حضور کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایر کشور، سید مهدی صادقی استاندار قم و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری برگزار شد.

در این جلسه کرمعلی قندالی تسهیلات پرداخت‌شده به عشایر طی سه سال گذشته را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: در این مدت بیش از 8 هزار میلیارد ریال تسهیلات به عشایر پرداخت‌شده است.

وی با ارائه آماری از تعداد خانوارهای عشایر در نقاط مختلف کشور گفت: بیش از 200 هزار خانوار عشایر در جای‌جای کشور به‌صورت شبانه‌روز در حال فعالیت بوده و بدون ایجاد هزینه برای کشور کارهای خود را انجام می‌دهند.

رئیس سازمان امور عشایری کشور بزرگ‌ترین سرمایه و امتیاز عشایر را صداقت آنان بیان و افزود: انجام پروژه‌های عمرانی باید با توجه به وضعیت زندگی عشایر صورت بگیرد، همچنین باید امکانات و زیرساخت‌های لازم به‌منظور عرضه محصولات و صنایع‌دستی عشایر فراهم شود.

قندالی با بیان خدمات ارائه‌شده در حوزه‌های مختلف آموزشی و درمانی به عشایر از سوی دولت ابراز کرد: نرخ بیکاری در میان عشایر بسیار پایین بوده و تنها 4 درصد از جامعه عشایری بیکار هستند و اکثر خانوارهای عشایری به دامداری مشغول و با این کار زندگی و معاش خود را می‌گذراند.

در ادامه جلسه، سید مهدی صادقی استاندار قم نیز با بیان دغدغه‌های ویژه عشایر و لزوم توجه به این دغدغه‌ها عنوان کرد: تأمین امنیت در مناطق غیرمسکونی و بخشی از دفاع کشور را عشایر بر عهده داشته و حضور آنان در هر منطقه‌ای به‌منزله بالا رفتن ضریب اطمینان در آن منطقه است.

وی با اشاره به وضعیت معیشتی وزندگی عشایر در استان گفت: باید توجهات ویژه‌ای به دغدغه‌های عشایر داشته و به همه ابعاد زندگی آنان توجه کنیم چراکه عشایر جزو مردمانی با صفا، کم‌توقع و صمیمی بوده و حضور آنان در هر منطقه منشأ خیروبرکت در آن منطقه است.

استاندار قم بهبود وضعیت زندگی عشایر را موردتوجه قرار داد و خاطرنشان کرد: دولت و مسئولان باید در پی ایجاد بالاترین سطح از رضایتمندی در میان عشایر باشند و وضعیت زندگی آنان را بهبود بخشیده و در انجام پروژه‌های مختلف عمرانی ازجمله راه‌های مواصلاتی برای عشایر از هیچ کوششی دریغ نکنند.

در بخش دیگری از این جلسه، محمدرضا طلایی طوایف مختلف عشایر استان قم را مورد اشاره قرار داده و گفت: استان قم از 5 طایفه عرب، زند، میش مست، شاهسوند و کلکو تشکیل‌شده و عمدتاً در منطقه قمرود و جعفریه ساکن هستند.

وی با ارائه آماری از جمعیت عشایری استان قم ابراز کرد: 305 خانوار که تعداد آنان بیش از 2 هزار نفر است در دهستان قمرود و در قالب 5 طایفه زندگی می‌کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم خدمات ارائه‌شده با عشایر استان قم را مورد اشاره قرار داد و گفت: درگذشته خدمات پراکنده‌ای به عشایر استان ارائه می‌شد، اما در اسفندماه سال 95، اداره عشایری در استان قم به‌منظور ساماندهی عشایر استان تشکیل شد.

طلایی با بیان اینکه عشایر استان قم دارای حدوداً 29 هزار دام سبک و سنگین و شتر هستند، تصریح کرد: استان قم به دلیل بروز خشک‌سالی گسترده‌ای که در آن وجود دارد، باید به عشایر در حوزه آب‌رسانی توجهات ویژه‌ای شود و اعتبارات لازم به آنان اختصاص یابد.

همچنین سید محمدتقی سجادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم نیز در این جلسه، عنوان کرد: بسیاری از مراتع عشایر به علت خشک‌سالی گسترده در استان و پروژه‌های عمرانی که انجام‌شده از بین رفته است، همچنین برخی از مراتع عشایر استان به مجموعه‌های نظامی تبدیل‌شده بنابراین باید به‌منظور رفع مشکلات عشایر مساعدت‌های لازم صورت گیرد.

در پایان جلسه نیز محمود تندرو رئیس اداره امور عشایری استان قم با بیان اینکه 28 درصد دام سبک و 4 درصد دام سنگین کشور در اختیار عشایر است، افزود: سالیانه 190 هزار تن از گوشت قرمز کشور توسط عشایر ایران تولید می‌شود.

وی بیان کرد: 29 هزار رأس دام در اختیار عشایر استان بوده و آبرسانی سیار به عشایر در مناطق قشلاقی طی دو سال اخیر، راه‌اندازی شرکت تعاونی عشایر، پیگیری و جذب سهم عشایر از درآمدهای مالیاتی ارزش‌افزوده و توزیع جو و خوراک دام ازجمله اقداماتی بوده که در قالب طرح خدمات‌رسانی به کوچ کنندگان انجام‌شده است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار