نماینده ولی فقیه در استان قزوین:
نماینده ولی فقیه در استان قزوین در برنامه مسئول مردمی – نظارت همگانی با بیان اینکه مردمی بودن از اصول مسئولیت در نظام اسلامی است، گفت: غالب ائمه جمعه مردمی هستند.
کد خبر: ۶۳۱۸۶۰
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰ 18 July 2018

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در سی و پنجمین نشست سالانه اتحادیه دفتر تحکیم وحدت که با عنوان مسئول مردمی - نظارت همگانی در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار شد، به تشریح ریشه‌های واژگان «تحکیم» و «وحدت» پرداخت و اظهار کرد: «تحکیم» از ریشه «حکمت» است و در منابع دینی حکمت خیر کثیر معرفی شده است و قرآن کتاب حکیم نامیده شده است.

 وی با بیان اینکه اگر حکمت به کوه‌ها نازل شود آنها را متلاشی خواهد کرد، افزود: امام علی (ع) حکمت مجسم بودند و می‌فرمایند اگر محبت من به کوه اصابت کند آن را متلاشی خواهد کرد و درخصوص حکمت می‌فرمایند اگر کسی ذره‌ای از حکمت به دست آورد برای دریافت حکمت بیشتر صبر و قرارش را از دست می‌دهد.

 امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: خداوند همه عالم را با این همه بزرگی مطاع قلیل معرفی کرده است اما وقتی به حکمت رسیده است آن را خیر کثیر معرفی می‌کند و این مهم نشان دهنده جایگاه والای حکمت از منظر دینی است.

 

 وحدت به تنهایی اصالت ندارد/ وحدت توحیدی مورد تأیید نظام دینی قرار دارد


نماینده ولی فقیه در استان قزوین در ادامه به تشریح ریشه‌های واژه «وحدت» پرداخت و عنوان کرد: وحدت اهمیت بسیار زیادی دارد اما اگر وحدت را بدون نگاه توحید اصل و محور قرار دهیم راه به جایی نخواهیم برد و باید جایگاه واقعی این مقوله مهم را پیدا کنیم تا مؤثر واقع شود.

 وی در ادامه همین بحث افزود: خداوند در قرآن به توحید دعوت کرده است و تأکید کرده است که پیرامون خدا جمع شوید و این مهم نشان می‌دهد وحدتی مورد تأیید نظامی دینی قرار دارد که توحیدی باشد و در این بحث توحید اصل و محور قرار می‌گیرد نه وحدت!

 آیت‌الله عابدینی با اشاره به نمونه‌هایی از وحدت‌های غیر توحیدی یادآور شد: وحدت‌های غیر توحیدی بسیار خطرناک هستند و نمونه‌ای از وحدت مردم علیه حضرت ابراهیم (ع) در قرآن شرح داده شده است و همان وحدت غیر توحیدی بود که باعث شد امام حسین (ع) در کربلا تنها بمانند و به شهادت برسند.

 امام جمعه قزوین با تأکید بر اینکه وحدت به تنهایی اصالت ندارد، بیان کرد: اگر وحدت به تنهایی اصالت داشت خداوند هر جمعیتی را که کثرت بیشتری داشت، تأیید می‌کرد و تأکید می‌کرد انتخاب شما در کثرت باشد اما اصل بر توحید است و وحدتی ارزشمند و مورد تأیید است که حول محور توحید شکل گرفته باشد.

 وی گفت: اگر چنین وحدتی را پایه‌ریزی کنیم و با جدیت دنبال نماییم، یقیناً به پله‌های بالایی از پیشرفت دست پیدا خواهیم کرد و مشکلات را از پیش رو بر خواهیم داشت.

 

 فاصله بین مسئولان و مردم با شعارهای انقلاب در تضاد است


نماینده ولی فقیه در استان قزوین در بخش دیگری از سخنان خود فاصله بین مسئولان و مردم را خطر بزرگی برای انقلاب و کشور دانست و تأکید کرد: تعریفی که امام خمینی (ره) و رهبر فرزانه انقلاب از مسئولان داشته و دارند آن است که کشور را به سمتی نبرند که کاخ نشینی و کوخ نشینی به وجود بیاید.

 آیت‌الله عابدینی با تأکید بر اینکه باید شعارهای انقلاب بازخوانی شوند، خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) فرمودند یک موی کوخ نشینان بر همه کاخ نشینان ترجیح دارد و امروز باید در مقابل فرهنگ کاخ نشینی بایستیم و آنها را از اشتباهاتشان پشیمان کنیم.

 

مردمی بودن از اصول مسئولیت در نظام است


وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مردمی بودن از اصول مسئولیت در نظام است، گفت: مردمی بودن ائمه جمعه از اصول این جایگاه است. اصل و قاعده بر این است که ائمه جمعه در بین مردم باشند، وحدت آفرینی کنند، همانند مردم زندگی کنند، در فقر و نداری و غم و شادی همراه مردم باشند و اگر چنین اتفاقاتی در کشور می‌افتد چیز عجیبی نیست بلکه اصل و قاعده بر همین است و عموم امامان جمعه نیز همینگونه هستند اما برخی رسانه‌ای برای دیدن شدن ندارند.

 گفتنی است، در این مراسم آیت‌الله فلاحتی نماینده ولی فقیه در استان گیلان و امام جمعه رشت و حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسویان امام جمعه خرمشهر نیز حضور داشتند و سؤالات دانشجویان را پاسخ دادند.

 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار