معاون فرهنگی دانشگاه:
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اینکه در سال 96، یک هزار و 168 فعالیت فرهنگی در این دانشگاه انجام شده است، درخصوص لزوم مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه، گفت: دانشجویانی که فعالیت‌های علمی، اجتماعی و فرهنگی داشته باشند در سطح جامعه بسیار موفق‌تر ظاهر می‌شوند.
کد خبر: ۶۳۱۶۵۰
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۲ 19 July 2018

عبدالرحیم هوشمند اظهار کرد: در بحث دانشگاه و فعالیت‌های فرهنگی باید گفت که معاونت فرهنگی تفاوت‌هایی با دیگر معاونت‌های دانشگاه دارد، به طور مثال در حوزه معاونت آموزشی دانشجویان موظف هستند درس بخوانند و در هر ترم باید یک تعداد واحد را بگذرانند اما کسانی که در حوزه معاونت فرهنگی فعالیت می‌کنند هیچ وابستگی و اجباری ندارند بلکه تنها به دلیل علاقه خود در این حوزه مشغول به کار می‌شوند.

وی افزود: معاونت فرهنگی زمینه را برای فعالیت دانشجو در اوقات فراغت خود فراهم می‌کند و کسانی در این فعالیت‌ها شرکت می‌کنند که علاقه‌مند به حوزه فرهنگی، فعالیت‌های اجتماعی و توسعه خلاقیت‌های خود باشند. این ظرفیت در دانشگاه چمران روبه توسعه است و سالانه شاهد افزایش شرکت دانشجویان در انجام فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی هستیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص اولویت‌های این دانشگاه برای اجرای برنامه‌های فرهنگی، گفت: افزایش حضور دانشجویان در فعالیت‌های فرهنگی یکی از اصلی ترین اولویت های معاونت فرهنگی دانشگاه است. برنامه‌های مختلفی از سوی دانشجویان برای اجرا در دانشگاه و خوابگاه‌ها تدارک دیده می‌شوند. دانشجویان برای شرکت در برنامه‌های فرهنگی الزامی ندارند بلکه باید با رغبت به سمت این برنامه‌ها کشیده شوند.

هوشمند ادامه داد: طراحی برنامه‌های فرهنگی و هنری و علمی مورد نیاز یکی دیگر از اولویت‌های ما است. تلاش می‌کنیم دانشجویان با این برنامه‌ها بتوانند منویات خود را ارائه دهند و در سطح دانشجویی به اجرا بگذارند. اولویت بعدی ما این است که اجرای برنامه‌ها در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی توسط خود دانشجو انجام شود، به طوری که ما تنها کمک کننده باشیم و مجریان، دانشجویان باشند. دانشجویان با توجه به سلیقه و نیازی که احساس می‌کنند پیشنهاد و برنامه ارائه می‌دهند و ما نیز کمک می‌کنیم که این برنامه ها در سطح دانشگاه به اجرا دربیایند.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های معاونت فرهنگی عمدتا توسط دانشجویان انجام می‌شود، خاطرنشان‌کرد: در سال 96، در حوزه معاونت فرهنگی یک هزار و 168 فعالیت در سطح دانشگاه چمران انجام شده است و بیش از 90 درصد فعالیت‌ها توسط خود دانشجویان انجام شده‌اند. عمده این فعالیت‌ها مربوط به انجمن‌های علمی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: دانشجویان می‌توانند با عضویت در انجمن‌های علمی و کانون‌های فرهنگی و هنری در فعالیت‌ها شرکت کنند. کانون‌های فرهنگی، هنری و مذهبی مختلفی در دانشگاه فعال هستند. این کانون‌ها در سال 96، 136 فعالیت داشتند، کانون‌های اجتماعی ما نیز بیش از 50 فعالیت انجام دادند. همچنین در سطح خوابگاه‌ها بیش از 100 فعالیت فرهنگی و تفریحی و در بخش نشریات نیز بیش از 100 نشریه در دانشگاه چاپ شد. تشکل‌های دانشجویی ما نیز در این سال بیش از 200 فعالیت انجام دادند.

هوشمند افزود: این آمارها نشان می‌دهد که دانشجویان به انجام فعالیت‌های فرهنگی رغبت دارند. البته ما معتقد هستیم هنوز به وضع مطلوب نرسیده‌ایم و باید فعالیت و مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های فرهنگی بیشتر باشد و می‌خواهیم فعالیت‌های دانشجویی با حضور بیشتر دانشجویان برگزار شود.

وی درخصوص نحوه آگاه‌سازی دانشجویان درباره انواع فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه و تشویق دانشجویان برای افزایش مشارکت در این فعالیت‌ها، گفت: فضای رسانه‌ای بسیار می‌تواند به ما کمک کند. ما نیز در نشست‌ها و سخنرانی‌ها این اطلاعات را به دانشجویان منتقل می‌کنیم اما در سطح دانشگاه سلایق متفاوتی از نظر سیاسی، اجتماعی و دیدگاه‌های دیگر وجود دارد. نباید انتظار داشته باشیم همه چیز به سرعت تغییر کند. باید منتظر باشیم فعالیت‌ها به تدریج و در زمان طولانی‌تری رخ دهند. البته فضای مجازی و رسانه‌ای می‌تواند این انتقال داده را انجام دهد و موجب تشویق دانشجویان شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز درباره لزوم مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های فرهنگی گفت: دانشجو در دانشگاه با دیدگاه‌های مختلف از طرف افراد مختلف مواجه می‌شود و با آگاهی‌هایی که پیدا می‌کند نیاز دارد که خود را آماده ورود به جامعه کند. آموزش‌های مختلفی که دانشجو در سطح دانشگاه می‌بیند در رشد و نمو فرد تاثیرگذار است و موجب می‌شود پس از فارغ‌‌التحصیلی او بتواند از توانایی‌هایی که به دست آورده است در سطح جامعه استفاده کند. دانشجویانی که فعالیت‌های علمی، اجتماعی و فرهنگی داشتند در سطح جامعه بسیار موفق‌تر ظاهر شده‌اند و جذب بازار نیز شده‌اند چراکه یاد گرفته‌اند ارتباطات خود را چطور برقرار کنند.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار