معاون استاندار خوزستان گفت: برای کاهش آسیب های اجتماعی پژوهش های میدانی نیاز است و بی شک تشکیل کانون علمی آسیب شناسی استان می تواند در تحقق این هدف موثر باشد.
کد خبر: ۶۳۰۶۲۳
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۳ 17 July 2018

حسین حسین زاده در جلسه تشکیل کانون علمی آسیب شناسی استان خوزستان در دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اظهار داشت :نیروی انتظامی رسالت سنگینی در استان را بر عهده دارد که بخش عمده ای از آن به دلیل تنوع موضوعات مختلف در سطح استان است.

وی افزود: در جلسات منطقه ای سطح کشور، بارها اشاره داشته ایم که خوزستان با 27 شهرستان در مقابل استانی با چهار شهرستان به مراتب کار دشوارتری را برای برقراری نظم و امنیت بر عهده دارد.

معاون استاندار خوزستان گفت: ‌حجم کار نیروی انتظامی به لحاظ کمی بالا بوده و در برخی از شهرها مشکلات فراوانی داریم که شایدبرابر با حجم مشکلات یک استان دیگر باشد.

وی بیان کرد: نیروی انتظامی تلاش فراوانی برای مأموریت های خود داشته تا در کنار گستردگی کمی از نظر کیفی نیز رشد قابل توجهی داشته باشد اما رسیدن به این موفقیت نیازمند راهکارهای علمی است.

حسین زاده تصریح کرد: نیروی انتظامی استان از افراد تحصیل کرده و دارای مدارک عالیه دانشگاهی تشکیل شده و این ظرفیتی است که می تواند امر‌ پژوهشی را نهادینه کنیم.

وی اظهار داشت: اکنون در کارگروه های تشکیل شده این دپارتمان، ‌اساتید دانشگاهی در کنار نیروی انتظامی قرار گرفته که این ظرفیت مناسبی برای شناسایی مشکلات جامعه است.

وی گفت: استاندار خوزستان نیز در سال های گذشته در این خصوص همواره پای کار بوده و در اجرای برنامه های فرهنگی و اجتماعی اهتمام ویژه ای دارد.

حسین زاده گفت: در حال حاضر با ظرفیت های موجود استان امید می رود درکنار ظرفیت نیروی انتظامی و اهتمام ویژه فرماندهی انتظامی استان شاهد جهش مناسبی در راستای کاهش آسیب‌ها بر اساس نگاه پژوهشی و عملی باشیم.

معاون استاندار خوزستان گفت: همچنین در بحث تجمعات اخیر خوزستان ،نیروی انتظامی در کاهش آسیب های اجتماعی و‌ در‌ کنار مردم بودن ، تاثیر بالایی داشته و هماهنگی خوبی با دستگاه ها و سایر ارگان های نظامی برای برقراری نظم و امنیت داشته است.

وی گفت: دشمنان همواره در چنین فضاهای اعتراضی به دنبال تحقق اهداف خود بوده و خوشبختانه اعتراضات مردم در ماه های اخیر که بیشتر آن ها مطالبات به‌حقی بود، منجر به حادثه تاسف باری نشد که در چنین شرایطی باید با اعتماد سازی مشکلات را به حداقل برسانیم.

همچنین منصور زراء نژاد عضو دپارتمان آسیب شناسی استان و استاد دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: رویکرد نیروی انتظامی در ارتباط با وظایف ذاتی خود ، رویکرد قابل قبولی بوده و جای تقدیر دارد.

وی افزود: این رویکرد در کنار راه حل های عملی می تواند در کاهش آسیب های اجتماعی استان تاثیر بیشتری داشته باشد.

استاد دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: تشکیل کانون علمی بررسی آسیب های اجتماعی استان، حلقه زنجیری است که به تعمیق رویکرد نیروی انتظامی کمک می کند.

عضو دپارتمان آسیب شناسی استان گفت: نیروی انتظامی طبق وظایف ذاتی خود حافظ نظم و امنیت بوده اما اگر بخواهیم در جهت کاهش جرم و‌جنایت و سرقت ها در استان قدم های مثبت تری برداریم باید نگاه علمی خود را به مسایل اجتماعی بیشتر کنیم.

وی گفت: اگر چه مسائل اجتماعی یک استان به صورت زنجیره وار به سایر استان ها نیز مربوط می شود اما تمرکز بر روی خوزستان در شرایط کنونی ضرورت بیشتری دارد.

زراء نژاد افزود: بسیاری از مسائل نظم و امنیت فقط به بحث ماموریت ها، ظرفیت ها و توانمندی نیروی انتظامی بر نمی‌گردد بلکه هماهنگی با سایر دستگاه ها و کارشناسان برای تحقق اهداف مورد نظر نیز لازم است.

عضو دپارتمان آسیب شناسی استان گفت: بخشی از لازمه های ایجاد نظم و امنیت به خود نیروی انتظامی برمی گردد و بخشی نیز متوجه جامعه مدنی است.

وی تصریح کرد: همچنین علاوه بر جامعه مدنی ، همکاری سازمان ها و سایر دستگاه های امنیتی دیگر نیز می توانند موفقیت نیروی انتظامی در برقراری نظم و امنیت را تضمین کنند.

وی ادامه داد: تحقیقات علمی نشان داده است که بسیاری ازمسائل مربوط به سرقت ها و ناامنی ها به مسأله بیکاری در جامعه برمی گردد که تحقیقات استراتژیک باید در دستور کار قرار گیرد.

استاد دانشگاه شهید چمران اهواز تاکید کرد: موفقیت این کارگروه اسیب شناسی در استان منوط به تشکیل مرکز تحقیقات استراتژیک بوده و هماهنگی با دستگاه های مختلف راه موفقیت این کانون علمی را هموار تر می کند.

همچنین فاضل خمیسی رییس اداره آموزش وپرورش ناحیه چهار اهواز و عضو دپارتمان آسیب شناسی استان گفت: اگرچه در حال حاضر در برخی مواقع با آشفتگی اجتماعی مواجه هستیم اما امید داریم که مشکلات با تحقیقات و کارهای علمی برطرف شود.

وی افزود: هیچ یک از مشکلات جامعه ابدی نیست و قابل حل است اما مهمترین راه رفع مشکلات، افزایش سطح امیدواری مردم و احساس عدالت اجتماعی است.

رییس اداره آموزش وپرورش ناحیه چهار اهواز گفت: اگرچه نیروی انتظامی برای برقراری نظم و امنیت رسالت هایی را بر عهده دارد اما دولت محوری و پلیس محوری تنها راه برقراری نظم و امنیت نیست بلکه توجه به جامعه مدنی باید در اولویت قرار گیرد.

وی تصریح کرد: دولت ساختار مهندسی شده برای رفع مشکلات شکل می دهد اما این جامعه است که می تواند مسائل و مشکلات را به خوبی مدیریت کند.

خمیسی اظهار داشت: اکنون تراکم کلاسها در ناحیه چهار و بخصوص مدارس سطح منطقه کیانپارس اهواز بیش از 40 دانش آموز در هر کلاس است اما بعنوان مثال درکوی علوی باوجود تراکم جمعیتی بیشتر ، تعداد دانش آموزان کمتر است چرا که امکانات آموزشی در این مناطق کمتر است که این خود یک آسیب اجتماعی به شمار می رود.

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم شرایط را برای آموزش و تحصیل این دانش اموزان در مناطق کم برخوردار فراهم کنیم بسیاری از مسائل و مشکلات اجتماعی را کاهش می دهیم.

عضو دپارتمان آسیب شناسی استان گفت: در شرایط کنونی نباید جزیره ای رفتار کنیم چرا که مردم در هر منطقه ای باید از امکانات اولیه و کافی برخوردار باشند و هیچ سازمانی برای ارائه خدمات دور خود دیوار نکشد تا مردم طعم عدالت را بچشند.

همچنین سرهنگ مسعود فلاحی مشاور فرمانده سپاه ولیعصر(عج) خوزستان و یکی دیگر از اعضای دپارتمان آسیب شناسی استان گفت: نیروی انتظامی نباید با سازمانی که مردم با آن سروکار ندارند مقایسه شود چرا که مسئولیت های آن به مراتب سنگین تر از سایر دستگاه ها است.

وی افزود: استفاده از ظرفیت طوایف در خوزستان برای شناسایی افراد شرور و کاهش اسیب های اجتماعی در شرایط کنونی بسیار تاثیرگذار است.

مشاور فرمانده سپاه ولیعصر(عج) خوزستان گفت: درسال های اخیر بسیاری از طوایف در خصوص حمایت از افراد طایفه خود در صورت ارتکاب تخلف و سایر مشکلات ، اساسنامه های حمایتی خود را تغییر داده و با قانون و شرع تطبیق داده اند.

وی تصریح کرد: آنها در اساسنامه های خود آورده اند که افرادی خلافکار، سارق و متجاوز به عنف مورد حمایت صندوق مالی طایفه قرار نمیگیرند که این خود آغازی برای کاهش آمار جرم ،جنایت و سرقت در استان است.

سرهنگ فلاحی یادآور شد: در حال حاضر آموزش های فنی و حرفه ای در زندان ها ارائه می شود اما زندانی زمانی که وارد جامعه می شود باید مورد حمایت قرار گرفته و برای اشتغال آزاد تسهیلاتی را در اختیار داشته باشد چون اگر حمایت نشود مجدد به خلاف باز می گردد.

جلسه تشکیل دپارتمان آسیب شناسی (کانون علمی ) استان خوزستان متشکل از 9 کارگروه عصر یکشنبه با حضور سردار حیدر عباس زاده فرماندهی انتظامی خوزستان ، حسین حسین زاده معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان، جمعی از اساتید دانشگاه ، اعضای شورای شهر و نمایندگان دستگاه های امنیتی استان در دانشگاه جامع علمی کاربردی برگزار شد و این کانون علمی به صورت رسمی کار خود را در جهت بررسی علمی آسیب های اجتماعی بخصوص سرقت در خوزستان، آغاز کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار