معاون آب و برق خوزستان:
معاون حفاظت و بهره‌برداری منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: عدم کنترل برداشت آب در بالادست و افزایش خروجی آب از سد کرخه سبب شد در انتهای حوزه با مشکل آب مواجه شویم.
کد خبر: ۶۳۰۵۹۵
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۵ 17 July 2018

مصطفی شبه در رابطه با کاهش دبی رودخانه نیسان، اظهار کرد: باوجود مصوب شدن عدم کشت محصولات پرمصرف مانند شلتوک در ستاد خشک‌سالی اما همچنان در این حوزه شاهد کشت شلتوک هستیم.

وی با بیان اینکه در حوزه کرخه وضعیت ذخایر ما به‌طور نسبی خوب است، افزود: عدم کنترل برداشت آب در بالادست و افزایش خروجی آب از سد کرخه سبب شد در انتهای حوزه با مشکل آب مواجه شویم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری منابع آب سازمان آب و برق خوزستان عنوان کرد: هر چه بیشتر آب رها کنیم برنج‌کاران بیشتر برداشت می‌کنند که ادامه این وضعیت تأمین حق آبه تالاب را با مشکل مواجه می‌کند.

شبه کنترل منابع آبی موجود را از برنامه‌های مهم سازمان آب و برق عنوان کرد و افزود: کنترل به‌تنهایی پاسخ‌گو نیست و باید اقدام بازدارنده‌ای برای برخورد با کشاورزانی که پمپ‌های آب را می‌شکنند، باشد.

وی با تأکید بر اینکه کشت شلتوک پیشینه دیرینه‌ای در حوزه کرخه ندارد، بیان کرد: قبل از وارد شدن سد کرخه در مدار در سال 82 در این حوزه زمستان‌ها سیلاب داشتیم و در تابستان آبی وجود نداشت که کشت کنند.

شبه با اشاره به فروش نقد شلتوک و پیش‌فروش کردن آن قبل از رسیدن محصول، گفت: یکی از علت‌ها گرایش به کشت شلتوک فروش خوب آن است این در حالی است که گندم قیمت تنظیمی دارد و خیلی از کشاورزان هنوز پول گندم نگرفته‌اند.

وی عنوان کرد: در کشور آمریکا وقتی خشک‌سالی شد حتی آبیاری چمن‌ها را قطع و چمن مصنوعی گذاشتند اما در استان ما که 50 سال دچار کم‌آبی شده است همچنان اصرار به کشت شلتوک داریم.

شبه با تأکید بر اینکه در مصرف منابع آبی به خودمان ظلم می‌کنیم، گفت: بیش از 30 درصد فضای سبز شهرهای استان خوزستان با آب شرب و تصفیه‌شده آبیاری می‌شود.

وی با اشاره به کاهش حجم آب در رفیع ظرف 3 تا 4 روز گذشته، عنوان کرد: بر اساس آماری که پایش کردیم دبی رودخانه در حال افزایش است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه نمی‌توانیم حق‌آبه تالاب‌ها را تأمین کنیم، بیان کرد: اکنون ماهی‌هایی که از تالاب‌ها به سمت رودخانه حرکت می‌کنند در بین مسیر تلف می‌شوند چراکه در این حوزه آب نیست.

 

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار