رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: توسعه نامتوازن کشور حاصل جهت گیری توسعه بر اساس جریانات سیاسی است و منابع موجود منطقه ملاک نبوده است.
کد خبر: ۶۳۰۲۰۴
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۲ 15 July 2018

به گزارشتابناک به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی کرمانشاه،غلامحسین شافعی در نشست اتاقهای بازرگانی مناطق ۴ کشور که در استانداری کرمانشاه برگزار شد، افزود: موضوع منطقه بندی در اتاق بازرگانی ایران به سال ۸۹ برمی گردد اما به دلایل متعدد نتوانست طبق روال طبیعی حرکت کند و خوشحالیم که در حال حاضر این حرکت شروع شده است.

وی خاطر نشان کرد:این منطقه بندی بر اساس مطالعه بر روی کشورهای توسعه یافته صورت گرفته است و امیدواریم نتایج مثبتی را بدنبال داشته باشد.

رییس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت:با یک مرور کلی در کشور می توان یافت که جهت گیریها ی توسعه ناشی از جریانات سیاسی بوده است و منابع موجود منطقه ملاک نبوده و حاصل آن عدم توسعه متوازن بوده است یعنی اگر افراد سیاسی ذی نفوذ در مناطقی حضور داشتند آن منطقه به توسعه رسیده در غیر اینصورت فرمول کامل اقتصادی به هم خورده است.

وی افزود : متاسفانه در کشور ما همواره روال بر این بوده که توسعه را از شهرها آغاز کردیم و این نگاه موجب پدید آمدن یک توسعه نامتوازن و افزایش مشکلات حاد در روستاها شده و مهاجرت های متعددی را به وجود آورد.

وی گفت: برای موفقیت در تقسیم بندی های منطقه ای نیازمند توزیع اختیارات دولت در میان استان ها و افزایش قدرت عمل استانداران هستیم.

رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه یک نسخه واحد برای همه استانها پاسخگو نیست ابراز داشت: با توجه به تنوع اقلیمی، جمعیتی، طبیعی موجود در کشور، نمی توان با یک نسخه واحد که در مرکز نوشته می شود، به یک توسعه پایدار و متوازن در کل کشور برسیم‌.

شافعی با اشاره به اینکه باید نگاه هزینه ای فعلی به مدیریت استان ها تبدیل به نگاه درآمدی شود افزود: باید به سمت تدوین برنامه های توسعه منطقه ای برویم و این برنامه ها در ادامه به برنامه کلان توسعه کشور پیوند بخورد.

وی گفت : منطقه بندی اتاق های بازرگانی با نگاه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی تدوین شده که در این برنامه بر اساس همگرایی روسای اتاق ها، استانداران و روسای مجمع نمایندگان استانها متمرکز است و برای رسیدن به توسعه پایدار باید پروژه ها بر اساس ظرفیت سنجی و مکان سنجی اجرا شود.

 

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار