هیاتی از موسسه تحقیقات کشاورزی روسیه روز شنبه از پروژه کشاورزی شورورزی مجتمع کشت و صنعت نیشکر میرزا کوچک خان در خوزستان دیدن کرد.
کد خبر: ۶۳۰۰۸۵
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰ 14 July 2018

' فناوری شورورزی ' به کشاورزی پایدار در محیط های خشک و شور با استفاده از آب شور و گیاهان شورورز اطلاق می شود و فناوری با رویکرد زیست محیطی، و به منظور بهره‌برداری اقتصادی و پایدار از منابع خاک و آب شور همراه با توسعه کشاورزی در نواحی خشک و شور، بیابان‌زدایی، استفاده از مهندسی‌های نوین و انرژی‌های نو و تجدیدپذیر است .

به گزارش"تابناک"؛ این هیات روسی به همراه کارشناسانی از سازمان آب و برق خوزستان و موسسه تحقیقات فنی مهندسی کشاورزی و کشت و صنعت میرزا کوچک خان (وابسته به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی) از مزارع 25 هکتاری پنبه و کنف این مجتمع ، نخیلات آبیاری شده با زهاب و حوضچه های پرورش ماهی و میگو با زهاب دیدن کرد و از نزدیک با مراحل اجرایی پروژه شورورزی آشنا شدند.

مدیرعامل کشت و صنعت میرزا کوچک خان در حاشیه این دیدار گفت: در راستای اجرای بهینه پروژه شورورزی که هم اکنون در این کشت و صنعت در حال انجام است از این موسسه تحقیقاتی روسی دعوت شد تا ضمن بازدید از روند اجرای این پروزه ، تجربیات خود را در اختیار ما قرار دهد.

ستار شکیبا با بیان اینکه حضور این هیات بر اساس تفاهم نامه ای که بین وزارت جهاد کشاورزی، سازمان آب و برق و کشور روسیه منعقد شده اجرایی شد، افزود: کارشناسان این موسسه تحقیقاتی به همراه هیات همراه و اساتیدی از دانشگاه های کشور که در کشت پنبه، کنف و سایر کشت های زراعی با ما همکاری داشتند که پس از بازدید از پروژه شورورزی از فرآیند اجرای این طرح و فعالیت هایی که تاکنون انجام شده ابراز رضایت کردند.

وی گفت: چهار گونه ماهی و یک گونه میگو در قالب سه حوضچه در کشت و صنعت میرزا کوچک خان با استفاده از زهاب نیشکر پرورش می یابند. شکیبا بیان کرد: نتایج این بازدیدها نیز در نشستی با کارشناسان روسی و اساتید صاحب نظر داخلی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون یک گونه برنج با زهاب نیشکر در پروژه شورورزی زیرکشت رفته است گفت: کشت ٩ گونه دیگر برنج نیز از طریق آبیاری با زهاب نیشکر در این کشت و صنعت در حال برنامه ریزی و در دست اجرا و کشت گیاهان دیگری غیر از برنج نیز در حال مطالعه است.

پروژه شورورزی در راستای استفاده مجدد از زهاب نیشکر برای نخستین بار در کشت و صنعت میرزا کوچک خان در حال اجرا است که در آن پرورش ماهی، میگو و کشت گیاهانی نظیر برنج، پنبه، کفت و نخل با بهره گیری از زهاب نیشکر انجام می شود.

اجرای موفق پروژه شورورزی در خوزستان ضمن صرفه جویی در مصرف آب، اشتغال، کشاورزی و تولید را در این استان گسترش می دهد.

کشت و صنعت نیشکر میرزاکوچک خان از واحدهای تابعه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در 75کیلومتری جنوب غربی اهواز و در حد فاصل رودخانه کارون و جاده اهواز - خرمشهر قرار دارد و در سال زراعی 97-96 حدود 99هزار تن شکر خام تولید کرد.

شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با سطح زیرکشت 84 هزار هکتار و تولید 625هزار تن شکر ، به تنهایی حدود نیمی از شکر کشور را تولید می کند.

ساخت واحدهای هفت گانه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی از دهه 70 ، با ظرفیت اسمی سالانه 700هزار تن شکر شروع شد و به تدریج در دهه 80 وارد چرخه تولید شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار