نماینده مردم خرمشهر در مجلس :
نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح غدیر یک و 2 به تنهایی مشکل آبرسانی به شهرهای آبادان و خرمشهر را حل نمی کند، گفت: شیرین کردن آب دریا بهترین راه برای برون رفت از مشکلات کم آبی در خطه جنوب استان است.
کد خبر: ۶۲۹۱۹۴
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۷ 11 July 2018

عبدالله سامری در نشست خبری با خبرنگاران در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر، احداث سد در دهانه اروندرود و نصب دستگاههای آب شیرین کن را بهترین راهکار برای رفع شوری آب عنوان کرد و گفت: با توجه به کمبود آب در پشت سدها و کاهش نزولات آسمانی در سال جاری به نظر می رسد علاوه بر احداث سد در دهانه اروند رود، نصب دستگاههای آب شیرین کن در آخرین نقطه آبادان و کنار خلیج فارس مانند کاره که کشورهای یاشیه خلیج فارس انجام می دهند، راه حل مناسب است.

به گزارش"تابناک" وی با بیان اینکه هزینه نصب دستگاههای آب شیرین کن از اجرای طرح غدیر کمتر است، گفت: برای اجرای طرح غدیر 2 بیش از 20 هزار میلیارد ریال هزینه دارد ولی نصب آب شیرین کن در کنار دریا 10 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

سامری افزود: با احداث سد در دهانه اروند علاوه بر مقابله با پیشروی آب شور دریا می توان از هدر رفتن آب شیرین رودخانه های اروند و کارون نیز جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه نباید به احداث سد مارد اکتفا کنیم اظهار داشت: با پیگیری های انجام شده وزارت نیرو با احداث سد بر رودخانه اروند موافقت کرده و در حال حاضر مطالعات اولیه به پایان رسیده و مطالعات مرحله دوم نیز در دست اجرا است.

سامری با بیان اینکه نصب آب شیرین کن در خرمشهر به تصویب وزارت نیرو رسیده ، گفت: در شب گذشته با مطرح کردن مسایل و مشکلات آب در شهرهای آبادان و خرمشهر در نشست مجمع نمایندگان استان خوزستان با استاندار و مدیران کل ادارات آبفا شهری و روستایی و سازمان آب و برق خوزستان قرار شد 2 دستگاه آب شیرین کن با ظرفیت تولید روزانه 12 هزار و 500 مترمکعب آب شیرین و یک دستگاه آب شیرین کن به ظرفیت پنج هزار مترمکعب برای جزیره مینو نصب شود.

وی در ادامه گفت: در این نشست مقرر شد آب شیرین کن جزیره مینو در محل دیریفارم که متعلق به آبادان بود، برای این بخش اختصاص یابد.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی برداشت های بی رویه از کارون را عامل کمبود آب این رودخانه دانست و گفت: برداشت بی رویه آب توسط شرکت های نیشکر علاوه بر تاثیرات زیست محیطی باعث تخریب 43 هزار هکتار از اراضی کشاورزی خرمشهر شده است.

سامری اظهار داشت: به همین منظور در جلسه مجمع مقرر شد ظرف 24 ساعت آینده 68 هزار متر مکعب آب از پشت سد دز و گتوند از طریق طرح غدیر به سمت شهرهای آبادان و خرمشهر رهاسازی شود.

در پی کاهش شدید حجم آب رودخانه کارون و نفوذ آب دریا به این رودخانه، آب شرب شهرستان های آبادان و خرمشهر شور شد که این مساله تجمعات اعتراضی مردم را به دنبال داشت.

بر همین اساس تکمیل طرح آبرسانی طرح آبرسانی به این 2 شهر در مدت یک ماه در دستور کار قرار گرفت. این طرح جمعه گذشته با حضور وزیر نیرو به بهره برداری رسید.طرح آبرسانی غدیر آب شیرین را از پشت سد کرخه به شهرهای آبادان و خرمشهر منتقل می کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار