رییس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر عنوان کرد:
رییس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر با اشاره به این‌که دانشگاه‌ها با حرکت به سمت دانشگاه‌های کارآفرین می‌توانند درآمدهای بیشتری کسب کنند، گفت: در تمام دنیا دانشگاه‌ها به دنبال کاهش وابستگی خود به بودجه دولتی هستند که یکی از راه‌های کاهش این وابستگی به بودجه دولتی، کارآفرینی و تربیت دانشجوی کارآفرین است.
کد خبر: ۶۲۸۱۱۰
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵ 09 July 2018

لطف‌الله خواجه‌پور اظهارکرد: دانشجویان باید مهارت‌هایی را بیاموزند که این مهارت‌ها ممکن است با رشته تحصیلی آن‌ها مرتبط یا غیرمرتبط باشد. وزارت‌خانه نیز به این مساله توجه دارد و به دنبال این است که دانشجویان با آموختن مهارت‌های مختلف، توانمند شده و بتوانند کارآفرین باشند.

وی افزود: در این زمینه دانشگاه‌ها نیز برنامه‌های مختلفی را در نظر گرفته‌اند؛ به طور مثال در دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر تلاش می‌کنیم، مهارت‌های دانشجویانی مانند رشته شیلات که در مقایسه با دانشجویان رشته‌های دیگر ارتباط مستقیم‌تری با کار دارد، افزایش داده شود.

رییس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر ادامه داد: همچنین طی موافقت نامه‌ای که وزارت‌خانه با سازمان فنی و حرفه‌ای امضا کرده است، تصمیم گرفته شد برخی دوره‌ها و کارگاه‌های این سازمان به شکل مشترک با مراکز فنی و حرفه‌ای و دانشگاه در محیط دانشگاه برگزار شوند. این دوره‌ها برای دانشجویان دانشگاه یا کسانی که دانشجو نیستند و قصد دارند مهارت‌های بیشتری بیاموزند، برگزار می‌شوند. در این زمینه تمرکز ما بیشتر بر مهارت‌هایی است که در شهرستان نیاز داریم که میژ توان به ملوانی، تعمیرات شناورها و... اشاره کرد. در برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های مختلف با همکاری فنی و حرفه‌ای تلاش می‌کنیم شرایط لازم برای شرکت در این دوره‌ها را برای دانشجویان به گونه‌ای فراهم کنیم که به درس دانشجویان لطمه‌ای نخورد.

خواجه‌پور افزود: به گروه‌های آموزشی دانشگاه نیز اعلام شده است دوره‌هایی که می‌توانند برگزار کنند را به صورت یک برنامه مدون به ما اعلام کنند. دفتر مدیریت ارتباط با صنعت دانشگاه نیز قرار است، نیازهای سازمان‌ها را نیازسنجی کند تا بدانیم در چه قسمت‌هایی با کمبود نیروی ماهر مواجه هستند تا دانشگاه بداند در این زمینه چه‌گونه می‌تواند به این سازمان‌ها کمک کند. در جلسات خود با منطقه آزاد اروند نیز این مساله را به آن‌ها گفته‌ایم که بخش آموزش منطقه آزاد در برنامه‌های خود یک نیاز سنجی برای تربیت نیروی لازم انجام دهد.

وی درخصوص میزان موفقیت دانشگاه‌ها در بحث کار‌آفرینی نیز گفت: کارآفرینی در دانشگاه تاکنون بسیار کمرنگ بوده است. دانشگاه‌ها باید به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم حرکت کنند. در کنار بحث کارآفرینی در دانشگاه‌ها مساله ایجاد مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در دانشگاه‌ها نیز مطرح است. برای به دست آوردن نتایج بهتر باید ارتباطات خوبی بین دانشگاه با بخش‌های خصوصی و نیمه خصوصی وجود داشته باشد و آن‌ها باید ملزم شوند که نیرو‌های خود را از بین فارالتحصیلان دانشگاه تامین کنند.

رییس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر افزود: اگر دانشگاه‌ها به این سمت حرکت کنند، می‌توانند حتی درآمدهای بیشتری نیز کسب کنند. در تمام دنیا دانشگاه‌ها به دنبال کاهش وابستگی خود به بودجه دولتی هستند که یکی از راه‌های کاهش این وابستگی به بودجه دولتی، کارآفرینی و تربیت دانشجوی کارآفرین است.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار