مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان:
شمسایی افزود: در حال حاضر 85 درصد از آب اهواز و تمام آب شهرهای دشت آزادگان، حمیدیه، بستان، سوسنگرد و هویزه از غدیر تامین می شود. خط انتقال شهرهای آبادان و خرمشهر نیز کشیده شده است و در آبادان با همان خط قبلی حدود 400 لیتر به ازای هر نفر به تصفیه خانه تحویل داده می شود.
کد خبر: ۶۲۷۰۸۷
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲ 05 July 2018
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: طرح غدیر چیزی در حدود 6 هزار میلیارد تومان هزینه نیاز دارد و هنوز بخش های زیادی از این طرح باقی مانده است. 
 
به گزارش"تابناک"؛ محمدرضا شمسایی در آیین بهره‌برداری آزمایشی از طرح آبرسانی غدیر 2 که شامگاه 13 تیرماه در منطقه ام الدبس برگزار شد، اظهار کرد: حدود 10 سال پیش تمام آب شرب شهرها و روستاها از رودخانه هایی که از شهرها عبور می کنند تامین می شد اما به مرور به دلیل سموم کشاورزی آب شور و لازم شد که آب از بالادست سدها به شهرها منتقل شود. 
 
وی افزود: این پروژه ها از سال 1387 شروع شد اما عمده کارهایی که انجام شد به پنج سال اخیر باز می گردد. تنها در طرح غدیر تا به حال حدود 1800 میلیارد تومان طی چند سال گذشته هزینه شده و این طرح بسیار بزرگ است و طبق آن استان به چند منطقه تقسیم شده است.
 
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: طرح غدیر یک بخش هایی از شهرهای شمالی، مرکزی و جنوبی استان ( حدود 55% جمعیت استان) را پوشش می دهد و مابقی مناطق استان یعنی شهرهای شمال شرق (حدود 7 شهر و 700 روستا)  و شهرهای جنوب شرق استان از دو طرح دیگر تامین آب می شوند. اجرای طرح در شهرهای شمال شرق که شامل ایذه و باغملک و چند شهر و چند 100روستا است نیز آغاز شده است و مناقصه طرح مربوط به مناطق جنوب شرق نیز در حال برگزاری است و به زودی در این بخش نیز اجرا خواهد شد.
 
شمسایی با بیان اینکه در بخش آبرسانی در پنج سال اخیر به جزء طرح غدیر تا به حال 2224 میلیارد تومان هزینه شده است، عنوان کرد: طرح غدیر چیزی در حدود 6 هزار میلیارد تومان هزینه نیاز دارد و هنوز بخش های زیادی از این طرح باقی مانده است. مناطق خرمشهر، آبادان و شادگان به دلیل اینکه در انتهای رودخانه ها قرار دارند و کیفیت آب در این مناطق به خصوص در سال های اخیر بسیار نامناسب است در اولویت قرار داده شده اند.
 
وی افزود: در حال حاضر 85 درصد از آب اهواز و تمام آب شهرهای دشت آزادگان، حمیدیه، بستان، سوسنگرد و هویزه از غدیر تامین می شود. خط انتقال شهرهای آبادان و خرمشهر نیز کشیده شده است و در آبادان با همان خط قبلی حدود 400 لیتر به ازای هر نفر به تصفیه خانه تحویل داده می شود.
 
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان عنوان کرد: علت مشکلاتی که در برخی از شهرها ایجاد شده است فرسودگی برخی از خطوط است که در طول دو سال گذشته کارهای خوبی در آن بخش انجام شده است؛ البته به این معنا نیست که تمام مشکلات حل شده است.
 
شمسایی خاطرنشان کرد: در کشور از نظر تامین آب به ازای هر نفر به طور متوسط 180 لیتر در شبانه روز آب مصرف می شود در آبادان و خرمشهر به ازای هر نفر 400 لیتر به تصفیه خانه تحویل داده می شود اما شبکه ها مشکل دارند و تغییر تمام این شرایط زمان می طلبد که به مرور زمان شرکت آب و فاضلاب آنها را اصلاح خواهد کرد.
 
وی ادامه داد: خط اول غدیر به ازای هر نفر 400 لیتر تحویل می دهد و خط دوم به عنوان پدافند غیر عامل کشیده شد تا در صورت بروز مشکل در یک خط آب شهرها از طریق خط دوم تامین شود.
 
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اینکه دولت فروردین سال گذشته اعتبارات مربوط به طرح های آبرسانی جدید استان خوزستان را تصویب کرد، گفت: خردادماه سال گذشته اجرای عملیات آغاز شد و ظرف یک سال قرارگاه خاتم 90 کیلومتر خط انتقال با قطر دو هزار میلیمتر را به پایان رساند. البته طرح غدیر همچنان ادامه دارد و در بخش های شمالی استان هنوز کارهای زیادی برای انجام شدن باقی مانده است.
 
شمسایی ادامه داد: دولت طی یک‌سال گذشته حدود 1200 میلیارد تومان اعتبار داده است که رقم بسیار مناسبی است. تاکنون 1800 میلیارد تومان در طرح غدیر هزینه شده و حدود 6000 میلیارد تومان لازم است تا تمام طرح به انجام برسد. در کوتاه مدت آبرسانی از سد کرخه، آب تمام شهرها را تامین می‌کند و در آینده با احداث آبگیر سد دز، تامین آب از طریق آن انجام خواهد شد که کیفیت آب مناسب تری دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار