رییس کل دادگستری استان فارس گفت: از کل تعداد جمعیت زندانی در فارس، 38 درصد را مجرمین موادمخدر و 28 درصد را مجرمین انواع سرقت تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۶۲۳۸۸۰
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۸ 26 June 2018

تابناک فارس به نقل از ایسنا: علی القاصی مهر در حاشیه بازدید از زندان مرکزی شیراز، گفت: سرقت مسلحانه، آدم ربایی، تجاوز به عنف از جرایمی هستند که امنیت جامعه را مختل کرده و این جرایم خاص حساسیت ویژه‌ای برای مسؤولین قضایی دارند‌.

رییس کل دادگستری فارس تأکید کرد: در این بازدید تقویت حضور قضات در زندان ها و بررسی وضعیت قضایی زندانیان به صورت چهره به چهره و اعطای تسهیلات قضایی همچون مرخصی، آزادی مشروط و اعطای عفو به زندانیان واجد شرایط در دستور کار قرار گرفت‌.

القاصی یادآور شد: زندانیانی که مدت ماندگاری زیادی در زندان دارند رسیدگی به پرونده قضایی و صدور حکم آنان در دستور کار قرار گرفت و از تأسیسات حقوقی همچون تخفیف در مجازات، تعلیق و آزادی مشروط برای زندانیان واجد شرایط استفاده می‌شود‌.

وی افزود: فرایند رسیدگی به پرونده زندانیانی که مجرم نیستند و به خاطر ادای دین و محکومیت مالی در زندان به سر می برند در دستور کار شوراهای حل اختلاف و ستاد دیه استان قرار گرفته است و با همت خیرین و گذشت شکات زمینه آزادی آنان فراهم می‌شود‌.

رییس کل دادگستری فارس گفت: فعالیت‌های قرآنی در زندان‌ها به صورت گسترده انجام می‌شود و تعداد زیادی از زندانیان حافظ از یک جزء تا کل قرآن هستند و این حکایت از آن دارد که مسئولین زندان‌ها اهتمام ویژه‌ای به موضوع حقوق شهروندی و بازسازی شخصیت زندانیان دارند و در این زمینه زندان‌ها از نمره خوبی برخوردارند‌.

القاصی گفت: کارهایی که در راستای اصلاح و تربیت، حقوق شهروندی و حفظ کرامت زندانیان در زندان‌های استان با نظارت مجموعه قضایی انجام شده، قابل ارائه به مجامع بین المللی است‌.

رییس کل دادگستری فارس در خصوص جمعیت کیفری زندان‌ها گفت: خروجی کار دستگاه قضا که بخشی از آن به زندان بر می‌گردد محصول عملکرد جامعه است که منجر به جرم و تولید پرونده می‌شود و بیشتر افراد به لحاظ آسیب‌های اجتماعی و مشکلات اقتصادی، فقر، بیکاری، مواد مخدر و... گرفتار زندان شده‌اند‌.

وی افزود: قاضی در مقام رسیدگی در امر کیفری فردی است که نقش طبیب و پزشک را ایفا می‌کند و باید بداند که چطور فرد را درمان کند‌.

القاصی تأکید کرد: مسئله مه در رویکرد و نگاه ما به زندان، زندانی و خانواده زندانی باید مبتنی بر خدامحوری بوده و به سمت حل مشکلات آنان حرکت کرده و آنها را اصلاح و بازاجتماعی کنیم‌.

رییس کل دادگستری فارس افزود: رویکرد و نگاه قضات به جرایم خاص هم باید با توجه به رفتار مجرمان در ارتکاب جرم متفاوت باشد‌.

عبداالنبی نجیبی، معاون قضایی و برنامه ریزی دادگستری فارس هم از راه اندازی واحد ابلاغات زندان و فیبر تاریک بین اداره کل زندان‌ها و دادگستری استان خبر داد و گفت: با راه اندازی واحد ابلاغات زندان، مشکل ابلاغ به افرادی که در سامانه ثنا ثبت‌نام کرده و مشمول ابلاغ الکترونیک هستند رفع شده است و این افراد در زندان به اینترنت دسترسی نداشته و قادر به رؤیت ابلاغات خود نبودند و با راه اندازی واحد ابلاغات زندان یک نسخه از ابلاغیه برای این افراد به زندان ارسال می‌شود، البته پیش شرط این امر ثبت کدملی افراد در سامانه زندان است.

نجیبی اضافه کرد: افرادی که ثبت نام ثنا نکرده‌اند و شعبه اطلاع دارد که شخص در کدام زندان حاضر به خواب است، ضابط ابلاغ کننده را زندان مربوطه انتخاب می‌کند و ابلاغ مستقیم به زندان می‌رسد‌.

وی افزود: از مزیت‌های این طرح برای زندان این است که نیاز به چاپ کردن ابلاغات به صورت صفحه به صفحه نیست و می‌تواند ابلاغات را به صورت جمعی چاپ نماید و از طرف دیگر نیاز به اسکن اوراق ابلاغ شده هم وجود ندارد که نتیجه ابلاغ در سیستم ثبت می‌شود و فایده برای دادگستری این است که یک مرحله کار شعب را کاهش می‌دهد‌.

معاون قضایی و برنامه ریزی دادگستری فارس افزود: هماهنگی با سازمان فاوا شهرداری در جهت اضافه شدن اداره کل زندان‌ها به نقاط قضایی جهت ایجاد بستر فیبر نوری و حفاری به طول بیش از 2 کیلومتر و کابل گذاری، ایجاد باکس و نصب کابل فیبر‌نوری در ورودی اداره کل زندان ها از جمله اقداماتی است که در جهت بستر‌سازی فیبر تاریک زندان انجام شده است‌.

نجیبی ادامه داد: با توجه به انجام عملیات فوق و آماده بودن بستر، در صورت تأمین تجهیزات فعال مورد نیاز از سمت اداره کل زندان‌ها و انجام تنظیمات شبکه‌ای و امنیتی بهره برداری از بستر فیبر‌نوری تاریک مهیا می‌شود.

وی یادآور شد: علاوه بر بستر فیبر تاریک، ارتباط مخابراتی با پهنای باند 1 مگ و ارتباط اختصاصی رادیویی برای قاضی ناظر زندان نیز وجود دارد‌.

سید حشمت‌الله حیات الغیب مدیرکل زندان‌های فارس نیز گزارشی از وضعیت زندان‌های استان و اقدامات صورت گرفته طی یکسال گذشته ارائه کرد‌.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار