وزیر صنعت، معدن و تجارت از اختصاص ۱۸ میلیارد دلار از مجموع منابع ارزی حاصل از فروش نفت خام برای واردات کالا‌های اساسی و ضروری خبر داد.
کد خبر: ۶۲۳۳۸۰
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۵ 25 June 2018

به گزارش تابناک : محمد شریعتمداری در پایان جلسه بررسی موضوعات اقتصادی ارز که با ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد افزود: این بخش از منابع ارزی حاصل از فروش نفت خام برای واردات کالاهای ضروری که یا نیاز عامه مردم است و یا در تولید داخلی نقش اساسی دارد و یا مثل دارو که برای مردم اهمیت فوق العاده دارد، اختصاص می یابد.
وی ارز تخصیص یافته به کالاهای مصرفی مانند مواد اولیه تولید، ماشین آلات صنعتی مورد نیاز را 24 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: ارز مورد نیاز برای واردات این گروه از کالاها که در گروه دوم قرار دارد از محل صادرات غیر نفتی که مربوط به واحدهای تحت اختیار دولت یا نهادهای عمومی غیر دولتی است ، اختصاص می یابد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: ارز مورد نیاز برای کالاهای گروه دوم همچنین از محل صادرات حوزه پتروشیمی، فولاد، مس، سرب و روی تأمین می شود و صادر کنندگان مکلفند در زمان صادرات ارز را در اختیار بانک ها قرار دهند.
شریعتمدای درباره تأمین ارز مورد نیاز گروه سوم کالاها گفت: ارز مورد نیاز گروه سوم که کالاهای مصرفی است 5 میلیارد و 600 میلیون دلار تعیین شده است و ارز مورد نیاز از صادرات کالاهای عمده مانند صادرات کالاهای سنتی و صنعتی کوچک تأمین می شود.
وی افزود: حجم صادرات این گروه از کالاها 15 میلیارد دلار برآورد شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صادر کنندگان این گروه از کالاها این امکان را دارند تا اظهارنامه صادراتی خود را در اختیار وارد کنندگان قرار دهند و نرخ واگذاری واریز نامه نیز از طریق بورس عرضه می شود.
شریعتمداری درباره صنعت کالاهای ممنوعه تصریح کرد: کالاهای ممنوعه به کالاهایی گفته می شود که مشابه آن یا در داخل تولید می شود و یا جزو نیازهای مردم نیست بنابر این، این گروه از کالاها ثبت سفارش نمی شود.
وی تاکید کرد: کالاهایی که در گروه ممنوعه قرار دارد چنانچه قبلاً ثبت سفارش و ارز آنها تأمین شده است وارد می شود.

 

 

منبع : صدا و سیما 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار