مشکل کم آبی و خشکسالی در جنوب استان کرمان طی سالهای اخیر به یک معضل تبدیل شده که برای مهار این تنش آبی به منابع مالی قابل توجهی نیاز است.
کد خبر: ۶۲۰۶۱۴
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۴ 19 June 2018

ظهر امروز (دوشنبه) نشست ستاد بحران جنوب استان کرمان برای بررسی مسائل مربوط به بحران کم آبی با حضور معاون بازسازی و بازخوانی سازمان مدیریت بحران کشور و هفت فرماندار جنوب کرمان در محل فرمانداری جیرفت برگزار و قرار بر این شد که مسائل و مشکلات مربوط به معضل آب در سازمان مدیریت بحران کشور مطرح و تدابیر لازم اتخاذ شود.
همچنین در این دورهمی، مسائل مرتبط با معضل آب همچون مشکلات بخش کشاورزی، محیط زیست، منابع طبیعی، بیمه کشاورزان و حاشیه نشینی در اطراف روستاها و مسائل دیگری از این قبیل مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.
معاون بازسازی و بازخوانی سازمان مدیریت بحران کشور در این نشست با تاکید بر اینکه زمینه مشارکت خیران باید در مسائل حیاتی و بحران فراهم شود گفت: با فراهم آمدن زمینه ورود خیران می توانیم شاهد کاهش مشکلات در مسائل بحرانی کشور باشیم.
محمدفرید لطیفی افزود: فعالیت های خیرخواهانه صرفا نباید در زمینه مدرسه سازی و ساخت اماکن مذهبی باشد از این رو باید از این فرصت علاوه بر این امور خیر در مسائل بحرانی هم استفاده کرد.
وی با بیان اینکه آمایش سرزمینی در کشور خوب انجام نشده است تا از منابع استفاده بهینه شود اظهار داشت: بسیاری از مشکلات امروز مناطق مختلف کشور به دلیل انجام نشدن آمایش سرزمینی است.
وی در جمع بندی سفر خود به جنوب کرمان گفت: طرح هایی که در ردیف بودجه قرار دارند از طرف ستاد بحران کشور قابل کمک مالی نیستند و تنها در شرایط خاص این تصمیم اتخاذ می شود.
وی ادامه داد: فرمانداران و مدیران کل جنوب کرمان طرح های خود را در زمینه خشکسالی ارائه دهند تا این طرح ها توسط رئیس ستاد بحران کشور مطالعه و نسبت به آنها تصمیم گیری شود.
لطیفی به مشکل خشکسالی و سیل در جنوب استان کرمان اشاره کرد و گفت: دستگاه های مربوطه شامل آب منطقه ای، جهاد کشاورزی، شهرداری و دهیاری ها با اولویت رودخانه های وحشی باید برنامه ریزی و مطالعات لازم را در این زمینه انجام دهند تا تصمیم جمعی صحیحی برای کاهش خسارت در شرایط بحرانی داشته باشیم.
وی ضمن تاکید بر مساله بیمه اظهار داشت: یکهزار میلیارد تومان اعتبار سالانه به بیمه کشاورزی پرداخت می شود تا خسارات این بخش را تحت پوشش قرار دهد.
رئیس ستاد بحران استان کرمان نیز گفت: امروز از مرحله پیشگیری گذشته ایم و در مرحله بحران خشکسالی هستیم و همه باید آماده مقابله با این بحران باشیم.
مجید سعیدی افزود: اعتبار مورد نیاز برای استان در حال برنامه ریزی است.
** دولت تدبیر و امید نخستین دولتی بود که صدای آژیر آب را به صدا درآورد
فرماندار جیرفت با بیان اینکه دولت تدبیر و امید اولین دولتی بود که صدای آژیر آب را به صدا درآورد گفت: طرح همیاران و پلیس آب از طرح های مهم دولت در زمینه آب است که توسط رزم حسینی استاندار سابق کرمان در این منطقه اجرا شد.
احمد امینی روش با بیان اینکه همیشه پیشگیری خسارات کمتری نسبت به درمان و مقابله دارد، اظهار داشت: متاسفانه در زمینه فرهنگ سازی مصرف بهینه آب اقدامات خوبی در گذشته انجام نشده و مشکلات امروز میراث گذشته است.
وی اعلام زنگ خطر آب را توسط دولت تدبیر و امید را نشان از توجه و حساسیت دولت را در این بخش برشمرد و گفت: دولت عقلانیت گام های خوبی در زمینه مبارزه با بحران آب برداشته است.
فرماندار جیرفت نبود اعتبار را بزرگترین مشکل مواجه با خشکسالی عنوان کرد و گفت: امیدواریم با تامین اعتبار برنامه های خوبی در این بخش اجرا شود.
** مصرف صحیح آب باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود
فرماندار عنبرآباد گفت: هر ساله در زمینه تامین آب آشامیدنی و کشاورزی با چالشهای جدی روبرو هستیم و بخش عمده این مشکلات به نبود یک فرهنگ سازی عمومی در مصرف آب است.
نادر ملایی با بیان اینکه 42 هزار هکتار سطح زیر کشت زمین های باغی و کشاورزی شهرستان عنبرآباد است، اظهار داشت: هم اکنون بیش از 19 هزار هکتار آبیاری تحت فشار در این شهرستان انجام شده است.
وی تصریح کرد: 17 روستا در بخش جبالبارز جنوبی این شهرستان با تانکر آبرسانی شود و 78 روستا نیز فاقد آب آشامیدنی است.
فرماندار عنبرآباد سفر معاون ستاد بحران کشور را به جنوب کرمان مهم برشمرد و گفت: سفیر ستاد بحران، مشکلات این منطقه را به پایتخت منتقل کنند تا تدابیر لازم برای گذر از بحران آب در تابستان انجام شود.
** بحران خشکسالی جنوب کرمان در سطح ملی پیگیری شود
فرماندار قلعه گنج نیز با تاکید بر اینکه بحران خشکسالی جنوب کرمان باید در سطح ملی پیگیری شود گفت: یک میلیون نفر مردم جنوب کرمان با بحران آب مواجه هستند از این رو نیاز است ستاد بحران در عالی ترین مرتبه برگزار شود تا شاهد خروجی و نتیجه عملیاتی باشیم.
وحدت عیدی تصریح کرد: در 50 سال اخیر خشکسالی امسال کم سابقه بوده از این رو مسئولان عالی رتبه در تهران باید چاره ای عملی در این زمینه اتخاذ کنند.

** آغاز جنگ آب در جنوب کرمان
فرماندار قلعه گنج گفت: با توجه به خشکسالی های اخیر، جنگ آب در جنوب کرمان شروع شده است از این رو رئیس ستاد بحران کشور از این منطقه بازدید کند.
عطا ناوکی نبود اعتبار را بزرگترین مساله بحران آب در منطقه جنوب کرمان برشمرد.
ناوکی ضمن گلایه از حضور نداشتن تعدادی از مدیران کل جنوب کرمان در این نشست افزود: نبود اعتبار و هماهنگی از مشکلات مهم منطقه جنوب کرمان برای برطرف کردن مشکل بحران خشکسالی است.
وی به مساله خشکسالی، کاهش نزولات آسمانی و ضرر کشاورزان جنوب کرمان اشاره کرد و گفت: با این همه مشکلات متاسفانه تا کنون هیچ اعتباری از ستاد بحران برای این خطه در نظر گرفته نشده است.
** تغییر رویکرد از کشاورزی به صنعتی نیاز حیاتی جنوب کرمان است
فرماندار فاریاب نیز با بیان اینکه تغییر رویکرد از کشاورزی به صنعتی، نیاز حیاتی جنوب کرمان است گفت: شغل بیشتر مردم جنوب کرمان کشاورزی است و با این بحران آب باید زمینه تغییر شرایط منطقه از کشاورزی به صنعتی باید فراهم شود.
علی نیک نفس با بیان اینکه 85 درصد شهرستان فاریاب را بافت روستایی تشکیل داده است، تصریح کرد: 72 درصد این شهرستان با خشکسالی شدید مواجه است که نیاز به اعتبار برای جلوگیری از این بحران دارد.
نیک نفس ادامه داد: 33 روستای این شهرستان با مشکل اب مواجه است که زنگ خطر جدی برای مردم این روستاهاست.
فرماندار فاریاب با بیان اینکه جنگل مهروئه این شهرستان ثبت یونسکو است، اظهار داشت: متاسفانه با روند موجود خشکسالی، این جنگل ها با تهدید اساسی مواجه هستند.
وی تصریح کرد: آب شهرستان فاریاب از 2 حلقه چاه تامین می شود که با توجه به پایین آمدن سطح آب نیاز به احداث چاه سوم برای تامین آب آشامیدنی این شهرستان ضروری است.
** پدیده حاشیه نشینی در اطراف روستاها در حال شکل گرفتن است
فرماندار رودبار جنوب هم با بیان اینکه پدیده حاشیه نشینی در اطراف روستاها در حال شکل گرفتن است گفت: با توجه به کمبود آب و خشکسالی های اخیر، زنگ خطر حاشیه نشینی در روستاهای دارای آب در جنوب کرمان به صدا درآمده است که این پدیده نادر تبعات زیادی در بر خواهد داشت.
ابوذر عطاپور به مشکلات کشاورزان جنوب کرمان اشاره و تصریح کرد: کمر کشاورزان جنوب کرمان با توجه به افت قیمت محصولات کشاورزی شکسته شده است از این رو باید از کشاورزان منطقه حمایت شود.
وی با بیان اینکه نگرش کشاورزی در جنوب کرمان باید به صنعتی تبدیل شود، گفت: رودبار جنوب بیشترین مشکل آب کشاورزی را در این مناطق دارد چرا که آبی برای کشاورزی نیست لذا رویکرد صنعتی باید جایگزین بخش کشاورزی شود.
وی به مشکل آب آشامیدنی پنج شهرستان جنوب کرمان اشاره و تصریح کرد: با توجه به اینکه جیرفت و عنبرآباد از ذخیره سد جیرفت برای بحران خشکسالی استفاده می کنند تدابیر لازم برای تامین آب پنج گنج جنوبی کرمان باید برنامه ریزی شود.
وی طرح انتقال آب از دریای عمان را به عنوان یک راه حل برای برطرف کردن مشکل آب پنج شهرستان جنوب استان کرمان برشمرد و گفت: امیدواریم با توجه به حاد بودن مشکل آب در این منطقه شاهد عملیاتی شدن این طرح باشیم.
وی با بیان اینکه یک تانکر در رودبار جنوب آبرسانی سیار را انجام می دهد، اظهار داشت: این تانکر با توجه به عمر زیاد دچار فرسودگی شده است که به یک تانکر جدید نیاز داریم.

** بحران خشکسالی محیط زیست جنوب کرمان را به خطر انداخته است
فرماندار منوجان با تاکید بر اینکه بحران خشکسالی محیط زیستی جنوب کرمان را به خطر انداخته است گفت: یکی از تبعات مهم خشکسالی، بحران در مساله حیات وحش و مسائل محیط زیستی است.
محمد حجتی پور تصریح کرد: امسال بر اثر خشکسالی 33 راس بز کوهی، 75 راس قوچ کوهی و 10 راس آهوی ایرانی تلف شده و این مساله زنگ خطری برای دوستداران محیط زیست است.
فرماندار منوجان کوچ عشایر را به شهر و حاشیه شهر را نتیجه خشکسالی برشمرد و گفت: مساله بحران آب و خشکسالی باید با حساسیت و دقت بیشتری برنامه ریزی شود تا شاهد کاهش خسارات در این بخش باشیم.
وی به اقدامات اعضای ستاد بحران در شهرستان های جنوبی استان کرمان اشاره کرد و گفت: اعضای این ستاد هیچ اعتباری ندارند و در نتیجه اقدامات موثری نمی توانند انجام دهند.
حجتی پور به مشکل ذخیره سازی آب در شهرستان منوجان با توجه به موقعیت این شهرستان اشاره و تصریح کرد: امکان ذخیره سازی آب در این شهرستان وجود ندارد و با تنش آبی شدیدی روبرو هستیم.
وی ادامه داد: آب در 32 روستای این شهرستان جیره بندی و این مساله یک بحران اشکار است.
*هم اینک جنوب استان کرمان که ظرفیت فراوانی در حوزه های کشاورزی، صنعتی و صنایع دستی دارد با بحران خشکسالی جدی دست و پنجه نرم می کند که تنها راه نجات از این آشفتگی، تخصیص و تزریق اعتبارات متناسب با منطقه برای اجرای طرح های مختلف آبی به شمار می رود.
قطعا ورود خیران به این بخش می تواند تا حدودی راه گشا باشد اما فرهنگ سازی عمومی برای مصرف صحیح آب نیز یکی از ضروریات جنوب کرمان است که باید هر چه سریعتر عملیاتی شود.
جنوب استان کرمان از هفت شهرستان با جمعیت یک میلیون نفری یک سوم استان را پوشش داده است.

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار