عضو کمیسیون کشاورزی مجلس عنوان کرد:
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که برای سال آبی آینده قطعا شرایط بحرانی تر از شرایط فعلی است، گفت: آنچه که اکنون به عنوان یک شرایط سخت از آن یاد می‌کنیم، در سال آبی آینده بدتر خواهد شد زیرا ذخایر آب سدها در استان کاهش پیدا کرده است.
کد خبر: ۶۱۹۹۹۱
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۹ 17 June 2018

عباس پاپی زاده اظهار کرد: کشور ایران یک کشور خشک و نیمه خشک و متوسط بارندگی ایران حدود یک‌سوم متوسط بارندگی جهانی است و در این شرایط خوزستان در کل کشور با شرایط بدتری مواجه است و جزو استان‌هایی به شدت کم بارش و با ریسک کشاورزی بسیار بالا هستیم.

وی افزود: در دو سه دهه گذشته با سدسازی‌هایی که در خوزستان انجام گرفت، شاهد آن بودیم ذخیره آبی در خوزستان شکل بگیرد و برخی از سال‌ها که با خشکسالی کوتاه مدتی مواجه می‌شدیم را تحمل و از آن عبور کنیم اما در سال آبی که اکنون در اواخر آن قرار داریم، بارندگی‌ها به خصوص در بالادست خوزستان به شدت کاهش پیدا کرده و با توجه به شرایط اقلیمی استان، ورودی آب به سدها به شدت کاهش پیدا کرده است.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای سال آبی آینده قطعا شرایط بحرانی‌تر از شرایط فعلی است. آنچه که اکنون به عنوان یک شرایط سخت از آن یاد می‌کنیم، در سال آبی آینده بدتر خواهد شد زیرا ذخایر آب سدها در استان کاهش پیدا کرده است.

پاپی زاده بیان کرد: باتوجه به این‌که در اواخر فروردین و اردیبهشت ماه بارندگی‌هایی در بالادست خوزستان اتفاق افتاد و اندکی به ذخایر آبی نیز اضافه شد، اما این بارندگی‌ها نیز نتوانستند کمبودها را به طور کامل جبران کنند و این انتظار را داریم در سال زراعی آینده شرایط بسیار سخت‌تر از شرایط کنونی شود.

وی ادامه داد: دغدغه ما فصل زراعی پیش روی کشاورزان است زیرا اکنون بارندگی‌ها به اتمام رسیده و تنش اصلی که در بحث آب وجود دارد را هنوز متوجه نشده‌ایم و از این به بعد است که ذخیره آبی گذشته بر روی زراعت اثر می‌گذارد.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی در خصوص از بین رفتن کشت‌های دیم در خوزستان عنوان کرد: کشاورزان همیشه در بحث کشت دیم با ضرر مواجه می‌شوند زیرا خوزستان به دلیل شرایط آب و هوایی که دارد، در بسیاری از سال‌ها کشت دیم با شکست مواجه می‌شود و از بین می‌رود.

پاپی زاده گفت: کشاورزان باید شرایط ریسک پذیری خود را برآورد کنند و دست به انجام هر کشتی نزنند زیرا ممکن است امکان تامین آب مورد نیاز کشت آن‌ها وجود نداشته باشد.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار